Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Recyklace pneumatik není příliš rozšířená

11.12.2003  |  2212× přečteno      vytisknout článek

V Evropské unii nebude možné po roce 2006 používat staré pneumatiky do zavážek a po roce 2010 se nebudou smět ani spalovat v cementárnách. Vyplynulo to z konference ETRA (European Tyre Recycling Association), která proběhla v Bruselu.

Stav recyklace a využití pneumatik je v Evropě i ve světě velmi rozdílný. V Rakousku je ročně vyřazeno 40 tis. tun pneumatik a jejich sběrem se zabývá 6-7 center. Španělsko udává pro vyřazené pneumatiky následující čísla: protektorování 13,78 %, recyklace 1,43 %, energetika 6,06 %, zavážky 75,69 %, export 2,28 %, není však zcela jasné, jak bylo těchto přesných údajů dosaženo.

Ve Finsku se systémem sběru vyřazených pneu zabývá na 120 středisek - je zapojen prakticky každý obchod. Navíc mají dva mobilní stroje. Z celých pneumatik se dělají zvukové bariéry: nahromaděné pneu překryté geotextilií se zasypou vrstvou zeminy, na které pak vyrůstá vegetace. Až 7000 tun celých osobních pneumatik se ročně využije jako podklad silnic v oblastech s málo únosným podložím. Monitorování pitné vody v jejich okolí zatím nezjistilo žádné znečištění škodlivými látkami.

Ve Velké Británii v roce 1995 vyřadili 370 tis. tun pneu, v roce 2001 to bylo již 480 tis tun. V USA dosahuje množství vyřazených pneumatik astronomického čísla 280 mil. pneumatik ročně, z toho 84 % osobních a 15 % nákladních.V Řecku se pneumatikami zabývá nezisková společnost ECO-Elastice. Zvažuje se zavedení daně z likvidace pneumatik ve výši 0,8 euro za osobní a 5 euro za nákladní pneumatiku.

Polsko jako největší z kandidátských zemí má 38,7 mil obyvatel a na 1000 obyvatel připadá 213 aut. Vyřazuje se 114 tis tun pneumatik za rok. O recyklaci se stará jedno centrum.

Slovinsko (malá země se 2 mil obyv.) předpokládá, že v roce 2005 vyřadí celkem 15 000 tun pneu. Zavádějí daň ve výši 0,15 euro na kg, což odpovídá přibližně 1 euro za 1 pneumatiku.

Podle souhrnných údajů za Evropskou unii vysoce převažuje energetické využití, tj. spálení v cementárnách. Na druhém místě je regenerace, tj. protektorování. Materiálová recyklace představuje v celkovém objemu vyřazených pneumatik takřka zanedbatelný podíl. Je tedy otázka, jak chce v krátkém časovém úspěchu Evropa zajistit svůj cíl, uvedený na začátku (viz graf).

Dr. Valerie L. Shulman, generální tajemnice ETRA, říká, že recyklace jen pro samotnou recyklaci nemá smysl, důležitá je rovnováha mezi recyklací a vynaloženou energií. V Evropě je zabývá recyklací pneumatik celkem 135 nezávislých firem v 15 členských státech. V současné době se rozšiřují výrobní kapacity, aby se splnily nové požadavky roku 2005. Protektorování nákladních pneumatik zaznamenává pokles, zatímco u osobních je zaznamenáván vzrůst z 12 na 23 %.

Produkty z recyklátů

Recykláty se získávají klasickým způsobem, kdy se pneumatiky mechanicky dělí za normální teploty se separací oceli a textilu. Další možností je kryogenní postup (zmrazením, které přivodí rozpad pneumatiky) nebo pyrolýzou buď konvenčními způsoby nebo nově s použitím mikrovln či plazmy. Pro ekonomický úspěch recyklace je však podstatné, jakým způsobem je možné recykláty využít.

Velkou příležitost pro recyklovanou pryž nalézáme v přídavcích do asfaltu při budování silnic, kde přídavek pryže výrazně snižuje hlučnost dopravy a prodlužuje trvanlivost povrchu. Využívá se často drti získané kryogenním způsobem. Dalším využitím jsou za studena nastříkávané membrány, pěny a emulze, modifikátory asfaltu, směsi na spoje a těsnění, termoplastické elastomery a pryžový beton, nebo směsi na povrchy hřišť.

Využití pneu v ČR

Z celkového množství asi 60 kt/rok je v České republice protektorováno asi 7 tisíc tun. V cementárnách se spaluje asi 30 kt/rok, zpracování na granule, drť a prášek představuje asi 15 kt/rok. Část jde na skládky a část se využívá při stavbě silážních jam, bariér, ohrad a do základů. Původní výroba regenerátu v hodnotě asi 10 kt/rok byla ukončena z ekonomických důvodů. Podobně skončil provoz pyrolýzy pneumatik pro vysoké náklady a neujasněné možnosti využití produktů pyrolýzy. Zpětný odběr, který je ze zákona povinný, není zatím příliš účinný.

K většímu využití granulátu z recyklovaných pneumatik u nás zatím nedochází. Důvodem je rozběh samotné recyklace a s tím související vyšší cena granulátu.

AUTOR: doc. Ing. Josef Špaček, CSc.,
Fakulta technologická Univerzity Tomáše Bati, Zlín
ZDROJ: ODPADY


Související články


Poslední diskuse k článku - 5 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek
Re: Recyklace pneumatik není příliš rozšířená
V současné době např. www.Protektory.cz nabízí již velmi dobře zpracované protektorované pneumatiky - vlastní zkušenost :-)
vloženo: 28.09.2013 19:46     vložil: Marec Reagovat 
Problém s pmeumatikami jen mediální strašák na lidi
jakmile se začnete shánět po pneumatikách na recyklaci - najednou jich tolik není, zjistíte, že recyklační poplatky vybrané prodejci a skládkaři (říkají si racyklátoři) najednou nejsou nebo je rozhodně nechtějí dávat, někdy mám dojem, že ojeté pneu ani neexistují, stát také nepomůže, tam už vznikl zase zájem na vlastním výdělku těch co to mají na starosti, obce to také nezajímá ani u černých skládek - i když si myslím, že by z fondu EU měli dostat něco na likvidaci, ale to je moc práce - jó likvidovat zadarmo a ještě si zaplatit odvoz na to slyší leckdo a to mnozí si poplatky již dávno namastili kapsu - rozhodně je poptávka vyšší než je možno sehnat - tak kde ty gumy jsou
vloženo: 28.10.2008 18:06     vložil: Jaromir Reagovat 
Re: po 5ti letech
Vážený pane, text vyšel v našem časopise, proto reaguji:nevím, jestli by šlo dělat pryžové vizitky. Rozhodně by to však nevyřešilo problém starých pneumatik, na to je jich příliš mnoho a je nutné jejich recyklaci řešit průmyslově. Za těch několik let se recyklace pneumatik u nás rozvinula, zpracovatelé z nich většinou vyrábějí drť/granulát, který se pak zpracovává např. na izolace, nebo se používá jako sorbent atd. Pneumatiky slouží taky jako palivo v cementárnách (obsažená ocel příznivě působí na kvalitu cementu). Takže se zpracováním problém není, spíš se sběrem - ačkoliv je na pneumatiky povinnost zpětného odběru, výrobci a prodejci se mu moc nevěnují. Pneumatiky se nyní už nesmějí skládkovat - na skládce se mohou používat jen pro zpevnění tělesa skládky. Nemyslím, že by bylo možné recyklovat pneu podomácku. POkud se chcete kontaktovat se zpracovatelem, obraťte se na spol. Montstav (www.montstav.cz), ti jsou jedni z největších u nás.
Jarmila Šťastná, šéfredaktorka časopisu Odpady
vloženo: 03.10.2008 13:07     vložil:  Jarmila Šťastná Reagovat 
po 5ti letech
Narazil jsem na tento příspěvek když jsem hledal informace jak přesně se recyklace pneumatik provádí. Jen mě takto ráno napadlo, zda by šly po domácky udělat tenké pryžové vizitky :) Možná ztřeštěný nápad, ale o to nejde.
Trošku jsem surfoval po internetu a musím říci, že firem zaměřených na recyklaci pryže z pneumatik je dnes již celá řada. Jen v našem okolí je jich několik, jako např. http://www.regumis.cz/. Nevím jaká je situace jinde a možná je to tím, že tady v blízkosti Žabčic (Brno-venkov) je skládka ASA, kde v minulosti byly obrovské sloupce pneum. Ta firma Regumis je sice nová, ale vím že už opravdu dlouhou dobu zde funguje např. http://www.knock-out.cz/. Ti to tam sice nemají, ale podle obch. rejstříku jsou na trhu od roku 1996.
Jinak stále by mě zajímalo zda by šla pryž recyklovat i po domácku 8) Pokud někdo poradí, budu rád, jinak zkusím zajít k těmto firmám, třeba mi vyjdou vstříc.
vloženo: 02.10.2008 08:04     vložil:  Michal Reagovat 
protektorování
Protektorování nevidím moc perspektivně u osobních plášťů. Ještě jsem neviděl protektor kvalitativně srovnatelný s novou pneumatikou (vlastnosti dezénu a vyvážení). Myslím tím zejména jízdní vlastnosti. Zvláště protektory se zimním vzorkem jsou vyloženě k ničemu. Naopak s životností mám i dobré zkušenosti. Italské protektory vydrželi 50 tis. km. Pro jejich zimní vzorek bylo i menší množství ujetého sněhu velkým oříškem.
vloženo: 22.12.2003 09:48     vložil:  Rada Reagovat 
zobrazit všechny příspěvky

EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
EKO-KOM a.s.EKOLAMP s.r.o.ELEKTROWIN a.s.Asekol s.r.o.Inisoft s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist