Prohlášení koalice Pro 3R
Obce České republiky vyprodukovaly podle oficiální statistiky v roce 2010 téměř
5,5 miliónů tun komunálního a jemu podobného odpadu, tedy asi 520 kilogramů na
osobu. Většina cenných surovin, které odpad obsahuje, skončila
Obce České republiky vyprodukovaly podle oficiální statistiky v roce 2010 téměř 5,5 miliónů tun komunálního a jemu podobného odpadu, tedy asi 520 kilogramů na osobu. Většina cenných surovin, které odpad obsahuje, skončila
na skládkách. Velká část politiků, ale především firmy dodávající technologie anebo nakládající s odpady navrhují odpady pálit ve spalovnách komunálního odpadu. Spalování odpadů však neřeší příčinu problému.
na skládkách. Velká část politiků, ale především firmy dodávající technologie anebo nakládající s odpady navrhují odpady pálit ve spalovnách komunálního odpadu. Spalování odpadů však neřeší příčinu problému.
Množství odpadů by se mělo především aktivně snižovat. Naše vláda však dlouhodobě počítá s tím, že každý rok naše produkce odpadu naopak poroste o další dvě procenta. Měly by být nastaveny vhodné podmínky pro třídění a další využití bioodpadu (např. kompostování) a pro recyklaci dalších odpadů. Spalovny nejsou vhodným prostředkem k řešení odpadové otázky.
Stát novýmilegislativními úpravami komplikuje rozvoj a využívání skutečných obnovitelných zdrojů energie a omezuje jejich podporu. Například zrušením a opětovným přiznáním podpory bioplynovým stanicím, které účinně mění bioodpad na čistou energii. Naopak spalovnám diskutabilnístatut obnovitelného zdroje ochotně přiděluje a hodlá je nadále masivně podporovat.
Skládkování odpadu v žádném případě nepovažujeme za alternativu k jeho spalování. Velké nadnárodní firmy provozující skládky chtějí stavět i spalovny s vidinou finanční podpory z veřejných zdrojů. Řešení vidíme v aktivním snižování produkce odpadů, v plné zodpovědnosti výrobců za své výrobky a ve vysoké míře recyklace. Některé evropské země jako Německo či Vlámsko přece už recyklují nebo kompostují více než 50 % komunálního odpadu.
Podporujeme:
. Prevenci vzniku komunálního odpadu a zastavení každoročního růstu jeho produkce: Česká republika
a ostatní státy Evropské unie se závazně dohodly, že do roku 2020 začnou snižovat množství odpadů.
Podle Eurostatu[1] bylo množství komunálních odpadů v celé EU v období let 2002-2008 stabilní i přesto,
že ekonomika rostla.
a ostatní státy Evropské unie se závazně dohodly, že do roku 2020 začnou snižovat množství odpadů.
Podle Eurostatu[1] bylo množství komunálních odpadů v celé EU v období let 2002-2008 stabilní i přesto,
že ekonomika rostla.
. Kompostování bioodpadů:domácí kompostování, komunitní kompostování, obecní a průmyslové kompostárny a následné použití kompostu coby zdroje důležitých živin v zemědělství a při rekultivacích.
. Vyšší míru recyklace: vlámská zkušenost potvrzuje, že kombinací recyklace a kompostování bioodpadu,
který tvoří třetinu hmotnosti domovního odpadu, lze reálně dosáhnout více než 70% míry recyklace[2].
Česká republika však recykluje pouze kolem 20 %.
který tvoří třetinu hmotnosti domovního odpadu, lze reálně dosáhnout více než 70% míry recyklace[2].
Česká republika však recykluje pouze kolem 20 %.
. Zavádění systémů nulového odpadu (,zero waste`), které stanovují jasné cíle omezení růstu produkce odpadů a současně zvýšení míry recyklace odpadů. Tyto programy jsou šité na míru konkrétnímu regionu
a jejich úspěšným příkladem je třeba oblast Palárikova na Slovensku.
a jejich úspěšným příkladem je třeba oblast Palárikova na Slovensku.
. Lepší nakládání s odpadem ze služeb a živností, který tvoří více než 30 % komunálního odpadu[3]. Šetrné nakládání se živnostenským odpadem není dostatečně ošetřeno legislativou, nejsou pro něj stanovené žádné národní cíle.
. Daňové reformy a poplatky, které motivují výrobce, aby zákazníkům nenutili výrobky na jedno použití
a nerecyklovatelné produkty.
a nerecyklovatelné produkty.
. Zlepšení a rozšíření systému vratných obalů.
. Nová pracovní místa spojená s rozvojem recyklace a systému k podpoře opětovného používání výrobků. Recyklace domácích druhotných surovin podporuje místní ekonomiky, snižuje českou závislost na dovozu,
ale také vytváří nové, moderní průmyslové odvětví.
ale také vytváří nové, moderní průmyslové odvětví.
. Lepší hospodaření s neobnovitelnými zdroji: pouze asi 15 % surovin používaných v České republice pochází z obnovitelných zdrojů[4]. Toto procento je třeba zvýšit.
. Lepší informovanost občanů o hospodaření obcí s odpady i například o únicích toxických látek ze spaloven
či o jejich přítomnosti v jimi produkovaných odpadech. Celkový systém nakládání s odpady by měl být průhledný a měl by počítat s aktivním zapojením občanů.
či o jejich přítomnosti v jimi produkovaných odpadech. Celkový systém nakládání s odpady by měl být průhledný a měl by počítat s aktivním zapojením občanů.
Nesouhlasíme s:
. Definicí spalovny odpadu jako obnovitelného zdroje energie, a to i v případě výroby tepelné či elektrické energie, splňující stanovenou účinnost podle rámcové směrnice EU o odpadech. Odpady jsou v prvé řadě cenné druhotné suroviny, které spalovny ničí. Pokud se suroviny spálí, musí se někde za značných ekologických škod znovu vytěžit.
. Podporou spaloven z veřejných zdrojů financování, ať už státních, evropských či obecních. Prostředky z našich daní by se měly používat na skutečné řešení problémů: prevenci vzniku odpadů,lepší recyklaci, snadnější třídění odpadu a podobné programy.
. Omezováním práva občanů a obcí účastnit se rozhodovacích řízení, včetně těch o spalovnách anebo
o nakládání s produkty ze spalování odpadů (například nesouhlasíme se zkracováním procesu EIA).
o nakládání s produkty ze spalování odpadů (například nesouhlasíme se zkracováním procesu EIA).
. Neomezeným používáním odpadů ze spaloven jako stavebního materiálu: zbytek po spálení tvoří: struska, popel a popílek z čištění spalin, které obsahují množství toxických látek, jako jsou perzistentní organické látky nebo těžké kovy. Ty mohou při dalším použití unikat do vody a půdy a dostávají se tak do potravních řetězců. Vláda by měla dodržovat Stockholmskou úmluvu, kterou Česká republika ratifikovala v roce 2002 a jež má chránit životní prostředí a zdraví každého z nás.
. Odůvodněním výstavby spaloven snižováním emisí skleníkových plynů: spalovny spalují především výrobky z ropy a uhlí čili neobnovitelné zdroje. Spálením tuny komunálních odpadů vznikne zhruba tuna oxidu uhličitého. Recyklací druhotných surovin dochází k nesrovnatelně větší úspoře emisí skleníkových plynů
než spalováním odpadů.
než spalováním odpadů.
. Vyloučením spaloven z režimu zákona o závažných haváriích: ve spalovnách dochází k poměrně rozsáhlým požárům spojeným s nekontrolovatelnými úniky toxických látek. Navíc se umístěním spaloven v sousedství dalších průmyslových objektů (například produktovodů) toto riziko umocňuje.
Prohlášení vzniklo v Havířově, Chotíkově, Mostě, Jihlavě a Brně a bylo finalizováno v Praze 12. února 2012
S prohlášením souhlasí:
Organizace
|
sídlo
|
jméno zástupce
|
pozice zástupce
|
Arnika
|
Praha 3
|
RNDr. Jindřich Petrlík
|
předseda
|
Program Odpady Hnutí DUHA
|
Brno
|
Ing. Ivo Kropáček
|
vedoucí programu
|
OPS, o.s.
|
Havířov
|
Jan Nezhyba
|
předseda sdružení
|
Krajská organizace Strany zelených Vysočina
|
Jihlava
|
Ing. Jiří Pykal
|
první místopředseda
|
Sdružení pro udržitelný rozvoj obce Chotíkov
|
Chotíkov
|
Kateřina Moučková
|
členka výboru
|
Za krásný Žacléř
|
Žacléř
|
Jiří Jirásek
|
místopředseda
|
Plzeňané proti spalovně Chotíkov
|
Chotíkov
|
Mgr. Markéta Balcarová
|
členka výboru
|
Lidi pro Liberec
|
Liberec
|
Mgr. Zuzana Tachovská
|
předsedkyně sdružení
|
[1] Blumenthal,K.:Generationandtreatmentofmunicipalwaste,Eurostat,2011,http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-SF-11-031/EN/KS-SF-11-031-EN.PDF
[2] Delatter,C.,Macken,P.:RoleoftheAssociationofFlemishCitiesandMunicipalities,seminarGreen
Alliance,11December2006
[3] Komunální odpad, článek dostupný nawebuwww.odpadovyhospodar.cz/index.php?str=komunalniOdpad
[4] Surovinyv popelnici,StudieHnutíDUHA2008,VojtěchKoteckýaIvoKropáček
Sdílet článek na sociálních sítích