Pryžové kanálové mříže - novinka pro obce i silničáře
Co se dosud jevilo jako hrozba životnímu prostředí,                    se nyní může obrátit ve prospěch obcí a měst. Na trh se totiž                    dostávají kanálové poklopy a mříže z recyklovaných pneumatik.
Ocelové či                    litinové kanálové mříže a poklopy jsou už řadu let terčem                    zájmu nenechavců. Jsou-li mříže a poklopy vyrobeny z jiných                    materiálů, které >>sběrače kovů<< nelákají, obcím a správcům                    komunikací odpadají starosti, jak neustále chybějící mříže a                    poklopy nahrazovat novými, což se pozitivně promítá i do                    jejich rozpočtů. Pro zloděje >>nezajímavým<< materiálem může být                    plast - nebo třeba také pryž z recyklovaných ojetých pneumatik. Kanálové                    mříže a poklopy z tohoto materiálu už déle než deset let ve                    své provozovně v Bohuslavicích u Zlína vyrábí společnost GELPO                    s. r. o., která je součástí holdingu REC Group. 
>>Tento                    druh výrobku jsme vyvinuli na základě poptávky na trhu.                    Samozřejmě nebylo snadné začít vyrábět pryžové poklopy, které                    odolají zátěži až 40 tun, musí dobře odolávat mrazům či                    působení posypové soli, musí tlumit nárazy a mít dlouhou                    životnost. Nám se všechny požadované parametry podařilo splnit                    a vyvinuli jsme kanálový poklop, zpevněný ocelovými výztuhami,                    který splňuje všechny požadavky na dlouhodobé používání. Navíc                    je zcela neatraktivní pro zloděje,<< říká Jaroslav Gajdůšek,                    výrobní ředitel společnosti GELPO. 
Podle obchodního                    ředitele téže firmy Karla Kotíka v zásadě totéž platí pro                    pryžové mříže. Nejenže jsou značně levnější než plastové a                    cenově srovnatelné s litinovými. Ale také velmi dobře tlumí                    nárazy a nedrolí se kolem nich asfaltové spoje. Jejich zásadní                    předností však je, že jsou rozměrově i funkčně zaměnitelné,                    takže mohou být umístěny do litinových i betonových rámů.                    
A jak tyto výrobky vznikají? >>Pryžovou drť dostáváme                    jako zcela čistý polotovar ze sesterské firmy RPG Recycling. U nás se granulát smíchá s                    kvalitním polyuretanovým pojivem a poté se pod tlakem a                    určitou teplotou lisuje,<< vysvětluje Jaroslav Gajdůšek.                    >>Součástí kanálových mříží je ocelová výztuha, kterou směs                    granulátu a pojiva naprosto dokonale pojme a vytvoří s ní                    jeden velmi únosný celek. Mříž potom chladne a nakonec ještě                    projde finální úpravou.<< 
Blanka Hlavínová, starostka                    obce Lety na Písecku, potvrzuje, že motivací pro pořízení                    kanálových mříží z pryžového granulátu byla snaha předejít                    krádežím dosavadních litinových. >>Tyto mříže se nekradou a                    kromě toho po vizuální stránce působí velice dobře a                    přirozeně. Nicméně v této chvíli neuvažujeme o pořízení                    pryžových mříží na všechny kanály v obci. Kdyby však byly                    odcizeny další litinové, jedinou variantou při nákupu nových                    budou ty pryžové,<< dodává starostka.
Také v Jankovicích                    na Uherskohradišťsku koupili prvních 12 pryžových kanálových                    mříží, především kvůli jejich příznivé ceně a dostupné                    vzdálenosti výrobce. >>Výrobek odpovídá našemu záměru a rovněž                    s vizuální stránkou jsme spokojeni,<< podotýká starosta obce                    František Šimek. >>O nákupu dalších mříží zatím neuvažujeme.                    Kdybychom v budoucnu řešili další nákup, našli bychom jejich                    vhodné využití v případě úprav místních komunikací v                    návaznosti na úpravy okresní komunikace v                    obci.<<
