Jihočeští vědci objevili pět nových virů

29.02.2016  |  59× přečteno      vytisknout článek

novinkaPět nových virů popsali během loňského roku virologové z Ústavu molekulární biologie rostlin Biologického centra AV ČR v Českých Budějovicích.

Jedná se o viry, které napadají rostliny a houby. K jejich hledání používají českobudějovičtí biologové celý arzenál nejrůznějších vědeckých metod, včetně nejmodernějšího sekvenování nové generace (NGS - next generation sequencing).

nové

Zatímco klasickým sekvenováním bylo možné "přečíst" jen předem vybrané, krátké kousky dědičné informace, technologie NGS dovede najednou zobrazit veškerou dědičnou informaci obsaženou v daném zkoumaném vzorku. Jak vysvětluje virolog Ondřej Lenz z Biologického centra AV ČR, není to ale zas tak jednoduché, protože získaná informace je rozstříhaná na menší kousíčky o cca 100 - 150 písmenkách, a ty je nejprve potřeba správně složit. ,,Vlastně nejprve rozstříháte Shakespearův román, do toho několik dalších knih, přimícháte stejně rozstříhané kratší povídky, okořeníte krátkými vtipy, vše důkladně promícháte, a pak se snažíte všechno zase správně poskládat. Sestavení kompletní dědičné informace virů, která se podobá těm rozstříhaným povídkám, tak může připomínat ono pověstné hledání jehly v kupce sena," popisuje Ondřej Lenz.

Když se ale zadaří, je možné odhalit nejen známé viry, ale i ty, které se množí bez zjevných příznaků virové infekce, či viry, které dosud nebyly popsány vůbec. To se stalo i v tomto případě.  Nově objevené viry se množí v rybízu, třešních a mikroskopických houbách, a ukazují, že virový svět je mnohem rozmanitější, než jsme si doposud mysleli.

Kontakt:

Mgr. Ondřej Lenz, Ph.D., virolog, Ústav molekulární biologie rostlin Biologického centra AV ČR, e-mail: lenz@umbr.cas.cz

Mgr. Daniela Procházková, referentka publicity, Biologické centrum AV ČR, tel. 778468552, e-mail: daniela.prochazkova@bc.cas.cz