ČESTNÝ DOKTORÁT JU PŘEVZAL PROF. DR. FRANCISCO J. AYALA, ODBORNÍK V OBLASTI EVOLUČNÍ BIOLOGIE A GENETIKY

13.05.2010  |  96× přečteno      vytisknout článek

Dne 11. května 2010 se v obřadní síni českobudějovické radnice konalo slavnostní zasedání Vědecké rady Jihočeské univerzity, na kterém byla udělena čestná vědecká hodnost doctor honoris causa v oboru evoluční biologie, kterou převzal prof. Dr. Francisco J. Ayala, světově uznávaný odborník v oblasti evoluční biologie a genetiky z University of California, Irvine, U.S.A.
Světově proslulý vědec prof. Dr. Francisco J. Ayala působí na University of California v Irvine, USA. Dlouhodobě spolupracuje se 2 laboratořemi Přírodovědecké fakulty. Konkrétně se jedná o skupinu prof. Julia Lukeše (rovněž Parazitologický ústav BC AV ČR, v.v.i.) a doc. Michala Žurovce (rovněž Entomologický ústav BC AV ČR, v.v.i.).  Spolupráce se týká evolučních prací na patogenních trypanosomách a leishmániích a na mušce drosofile. Tato více než 5 let trvající spolupráce vyústila v několik společných publikací, z nichž tři vyšly v prestižních Proceedings of the National Academy of Sciences of the USA.
Prof. Ayala je naprosto mimořádná osobnost, nejenom po vědecké stránce. Po ukončení teologické fakulty ve Španělsku odešel v roce 1961 do USA, kde absolvoval doktorská studia u významného evolučního biologa Theodozia Dobzhanského.
Prof. Ayala dosud publikoval více než 950 vědeckých článků, z nichž celá řada vyšla v nejprestižnějších vědeckých časopisech, jako je Nature, Science a PNAS. Rovněž je autorem či editorem 31 knih. V letech 1994 až 2001 byl členem poradní komise prezidenta USA pro vědu a technologie. V letech 1993 až 1996 byl prezidentem Americké asociace pro pokrok ve vědě, je dlouholetým členem Americké akademie věd, Americké filozofické společnosti a celé řady dalších vědeckých společnosti a organizací.
Profesor Ayala je příznivcem České republiky, v čemž jistě hraje roli jeho manželka českého původu Hana Ayala (významná filantropka). Profesor Ayala je nositelem Mendelovy medaile Akademie věd ČR, pravidelně Českou republiku navštěvuje a současný pobyt doc. Žurovce a dr. Žurovcové v jeho laboratoři či aktivní spolupráce s prof. Juliem Lukešem jsou dalšími projevy vysoce nadstandardního vztahu k naší zemi.
Ze sdělení prof. RNDr. Liboa Grubhoffera, CSc., děkana Přírodovědecké fakulty JU

Jihočeská univerzita udělila dosud osmnáct čestných doktorátů. Poslední předchozí čestné doktoráty převzali v červnu 2009 světově uznávaní odborníci v oboru molekulární a buněčná biologie prof. RNDr. Antonín Holý, DrSc., a prof. Dr. Erik De Clercq, M.D., a v prosinci 2009 významný francouzský vědec, odborník  v oblasti buňky, gamet a reprodukční biologie prof. Dr. Jacky Cosson.
Hana Bumbová, tisk. mluvčí