Mnohé "vyhynulé" živočišné druhy stále žijí, zjistili biologové

03.10.2010  |  zdroj: ČTK  |  58× přečteno      vytisknout článek

Mnohé

Živočišné druhy, o nichž se předpokládalo, že už jsou stovky let vyhubené, mohou ve skutečnosti být stále naživu. Vyplývá to z nové studie australských vědců, kterou dnes cituje zpravodajský server CNN.

Biologové Queenslandské univerzity prověřili více než 180 různých vyhynulých druhů a zjistili, že třetina z nich stále žije. Studie, kterou zveřejnili v časopise Proceedings of the Royal Society B, tvrdí, že ochránci životního prostředí přehánějí počet druhů ohrožených vyhubením. Studie také kritizuje přílišné snahy objevit zcela nové druhy, které už pak nikdy nemusejí být objeveny znovu.

Diana Fisherová, jedna z autorek studie, říká, že je mnohem pravděpodobnější najít druhy, o nichž se předpokládalo, že byly vyhubeny kvůli změně životního prostředí nebo nemocem. "Ještě není pozdě najít spoustu těchto druhů někde jinde, kde se jim daří přežít," prohlásila Fisherová. "Nemusejí tam ale vydržet navždy, pokud nebudou nalezeny a chráněny," dodala.

Jedním z příkladů je okapi, druh známý jako pralesní žirafa, o němž se více než 50 let předpokládalo, že byl ve volné přírodě vyhuben, ale pak ho vědci našli v konžském národním parku Virunga. Dalším druhem, o němž se dokonce předpokládalo, že vyhynul spolu s dinosaury před více než 65 miliony let, je ryba latimérie podivná - objevena byla v roce 1938.