V Evropě nežijí jen hmyzožraví netopýři, někteří loví ryby

28.11.2010  |  zdroj: ČTK  |  72× přečteno      vytisknout článek

V Evropě nežijí jen hmyzožraví netopýři, někteří loví ryby

Vědci objevili na severu Španělska druh netopýra, který loví ryby a živí se jimi. Přestává tak platit všeobecně přijímaná teorie, že v Evropě žijí jen hmyzožravé druhy těchto letounů, napsal dnes španělský deník El Mundo.
    Netopýr dlouhonohý (Myotis capaccinii), který patří ke středomořským druhům, není ve vědeckém světě neznámý. Avšak nyní při analýze jeho stravy byly v netopýřím trusu objeveny rybí šupiny a obratle, vysvětlil vedoucí badatelského týmu Joxerra Aihartza z Baskické univerzity.

Biologové také sledovali několik dnů skupinu netopýrů, jimž na dosah předkládali ryby. Následně pozorovali, že je netopýři loví živé.

Základem stravy těchto netopýrů je hmyz žijící na hladině vod. "Ovšem je tu ekologický důvod, jenž vysvětluje jejich rybolovné sklony: když vodní plochy vysychají a ryby se soustřeďují na hladině, pak je tento potravní zdroj v dosahu a (netopýři) jej využívají," upozornil biolog.

V Baskicku žije 27 druhů netopýrů, z nichž nejméně dvěma hrozí vyhynutí. Podle vědců jsou ohroženy především druhy, které obývají jeskyně, jelikož tento svůj prostor ztrácejí. "Netopýři potřebují prostory s velmi speciálními mikroklimatickými podmínkami. Někteří si pro svůj vrh zvolí jednu jeskyni kvůli jejím vlastnostem, ale pro zimní spánek využívají jinou. Někteří netopýři jsou v těchto ohledech velmi nároční a v příslušných jeskyních vytvářejí velké kolonie. Tato místa musejí být střežena, neboť jsou (pro ně) nenahraditelná," zdůraznil Aihartza.
    Životní prostředí je zásadním faktorem pro přežití druhu, neboť netopýři potřebují velké a také značně rozmanité množství hmyzu. Úsilí o ochranu netopýrů narušuje používání pesticidů a špatné zacházení s borovými lesy.

"Netopýři jsou velmi dobrými indikátory stavu životního prostředí. Zdravé prostředí slouží jako útočiště zdravé netopýří kolonii. Ochrana netopýrů zajišťuje i ochranu prostředí," vysvětlil.

Netopýři, ač pro někoho nemají příliš vábný vzhled, jsou velmi užiteční, protože zlikvidují více hmyzu nežli ptáci.

Výzkumníci s dalšími badatelskými týmy studují také virologický stav těchto létajících savců. "Podle údajů, které vyšly najevo v posledních letech, se u netopýrů vyskytly některé choroby, které jinak běžně napadají jen člověka. Například mohou být netopýři nositeli afrického viru ebola," varují vědci.