Britští vědci objevili v antarktických vodách nové živočichy

08.01.2012  |  zdroj: ČTK  |  80× přečteno      vytisknout článek

Britští vědci objevili v antarktických vodách nové živočichy

Hvězdice se sedmi rameny, světlá chobotnice či krab s přehnaně dlouhými klepety patří k podivným mořským živočichům, které objevili britští vědci v Antarktickém oceánu. Oznámila to dnes agentura AFP.

Poprvé byly tyto nové druhy spatřeny už v roce 2010 s pomocí podmořského robota, který propátrával vody v oblastech mezi antarktickým kontinentem a jižním cípem Jižní Ameriky. Temné oblasti v podmořské hloubce 2500 metrů zahrnují vývěry horké kapaliny, jejíž teplota může přesahovat i 380 stupňů Celsia.

"Tyto prameny hostí živočichy, kteří se jinde na planetě nevyskytují a kteří svou energii získávají z chemických substancí jako je například sirovodík," upozornil ve vědeckém časopisu PloS Biology hlavní autor výzkumu Alex Rogers z Oxfordské univerzity.

"První průzkum v blízkosti Antarktidy odhaluje ztracený svět, horký a temný, v němž se vyvinula celá společenství organismů dosud neznámých," zdůraznil vědec.

Horké prameny na dně oceánu byly objeveny poprvé v roce 1977 u tichomořského souostroví Galapágy.

Mezi druhy objevenými v antarktických vodách jsou také nové druhy mořských sasanek, svijonožců (korýšů, kteří se zachycují na skaliskách nebo jiných živých organismech), ale také chobotnic. V těchto oblastech jen vzácně žijí ryby, které se navíc pohybují jen v jejích okrajových částech.