Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Aleje jsou konečně zachráněny. Alespoň pro tentokrát

09.02.2012  |  51× přečteno      vytisknout článek

Aleje jsou konečně zachráněny. Alespoň pro tentokrát

Při včerejším třetím čtením zákona o pozemních komunikacích poslanci definitivně schválili pozměňovací návrh poslaneckého výboru pro životní prostředí a zajistili ochranu alejím. Neprošel tak plán ministerstva dopravy udělit opět výjimku správcům silnic a nechat je kácet stromy bez povolení. Kampaň Arniky Zachraňme stromy podpořená více než 30 tisíci signatářů stejnojmenné petice si tak připsala výrazný úspěch. Pokračuje však dále, neboť stromy v české krajině stále nejsou dostatečně chráněny.

Překvapivý je v této souvislosti postoj ministerstva životního prostředí. Podle sdružení Arnika dokonce ohrožení alejí samo zavinilo a situaci nijak neřeší, ačkoliv opakovaně deklaruje zájem aleje chránit.

"Celý neblahý stav v oblasti ochrany dřevin je způsoben dlouhodobou nečinností MŽP, které ochranu stromů vůbec neřeší, přestože po tom volá odborná i široká veřejnost. Již od roku 2009 žádáme ministerstvo, aby připravilo novelu vyhlášky na ochranu stromů. Její současná podoba je totiž už zastaralá a neodpovídá dnešní situaci," upozornil Martin Skalský, vedoucí kampaně Zachraňme stromy. Zákon nyní například nechrání stromy s menším obvodem než 80 cm (v 1,3 m nad zemí), což se týká například většiny ovocných alejí.

"Ministr Chalupa na zasedání parlamentu ale místo toho, aby se stromů v alejích jednoznačně zastal, naznačil, že ve spolupráci s ministerstvem dopravy předloží jeho úřad podobnou výjimku pro libovolné kácení silničářů znovu v rámci novely celého zákona o ochraně přírody. To je však špatná cesta, která může stromy opět ohrozit," dodal Skalský.

Tomáš Chalupa tvrdí, že v případě některých "náhodných dřevin a náletů" by se měla na silničáře vztahovat jiná pravidla, než na všechny ostatní. K tomu ale není žádný důvod. Správci silnic mohou už dnes kácet bez povolení všechny stromy, které jsou nemocné, nebezpečné a ohrožují projíždějící řidiče. Pokud jde o jiné případy, musejí žádat o povolení jako všichni ostatní

"Poslanci jasně odmítli návrh, aby silničáři mohli odstraňovat zdravé stromy podél silnic bez náhrady, bez účasti veřejnosti a bez posouzení, zda je to vůbec potřeba," ocenil přístup poslanců Daniel Vondrouš z Legislativního centra Zeleného kruhu.

Petice Zachraňme stromy, kterou Arnika zveřejnila v roce 2008 v návaznosti na masivní kácení stromů podél silnic po celé České republice, požaduje kromě ochrany stromořadí v krajině také nezávislé posuzování hodnoty stromů před jejich kácením, větší zapojení veřejnosti do rozhodování a povinnost stanovovat za pokácené stromy náhradní výsadby.

Z vystoupení ministra Tomáše Chalupy (steno záznam z www.psp.cz, 8.2.2012)

"Vážený pane místopředsedo, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi dodat několik vět k problematice kácení. Musím říct, že se prosím snažme odlišit situaci, kdy se jedná o snahu - věřím nás všech - zachovat tradiční česká stromořadí jako součást české krajiny, jako historický úkaz nebo stav, který máme jako dědictví po svých předcích a které má zůstat součástí české krajiny i české komunikační sítě. Musím říct, že pro mě je těžko přijatelná argumentace, že vykácíme staré aleje. Klasický příklad, který byl uváděn, je třeba Žižkovo pole na Vysočině - alej, která nepochybně zasahuje do komunikace. Každý, kdo tam jezdí, to ví, a každý, kdo tam jezdí, ví, že musí přizpůsobit řízení vozidla stavu a šíři této komunikace. A v tomto ohledu já se domnívám, že bychom měli podpořit návrh výboru pro životní prostředí, který vypouští tuto agendu, a zabývat se novelou zákona 114 nikoliv metodou nějakého přívažku, ale samotnou novelou, která jasně řekne, že tady je zájem na ochraně stromořadí, a na druhou stranu nekomplikovat situaci náhodných dřevin, které mohou zasahovat, pokud to nejsou dřeviny svým způsobem vyžadující ochranu, aby bylo jasno, které mohou komplikovat režim na komunikacích v ČR, jako jsou nálety apod., ať už to jsou silnice, nebo dráha. Ale zkrátka jedna věc, co by měla být prioritou, je zabránit masivnímu kácení alejí. I s ohledem na správu, kterou z velké části vykonávají naše krajské úřady. A ono by to někdy bylo o tom, že kdyby se tomu trochu víc věnovaly, pak bychom nemuseli tolik kácet."


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist