Ruští vědci oživili rostlinu uchovanou 30.000 let v ledu

26.02.2012  |  zdroj: ČTK  |  40× přečteno      vytisknout článek

Ruští vědci oživili rostlinu uchovanou 30.000 let v ledu

Ruským vědcům se podařilo oživit skalničku ukrytou desetitisíce let v sibiřském ledu. Pokus provedený pomocí uchovaných semen podle vědců otevírá cestu pro obnovení dalších druhů. Silene stenophylla je nejstarší rostlinou, u níž se podobná regenerace zdařila. Rostlina nyní kvete bíle a produkuje další semena.

Experiment ukazuje, že led slouží jako přírodní způsob uchování původních forem života, tvrdí ruští vědci, kteří svoje zjištění publikovali v časopise americké národní akademie věd Proceedings of the National Academy of Sciences.

V minulosti se vědcům z Kanady podařilo oživit podstatně mladší rostliny ze semen nalezených v norách.
    Podle Světlany Jašinové, vedoucí vědeckého týmu z Institutu biofyziky ruské akademie věd, je oživená rostlina velmi podobná své moderní verzi, která nadále roste v některých částech severovýchodní Sibiře. "Velmi dobře se přizpůsobuje," řekla Jašinová agentuře AP.

Vědci objevili semena při zkoumání desítek fosilních nor schovaných v ledu na pravém břehu řeky Kolymy na severovýchodě Sibiře v usazeninách starých 30.000 až 32.000 let.

"Veverky hrabou ve zmrzlé zemi, aby si vybudovaly své skrýše o velikosti fotbalového míče. Nejdříve tam dají seno a pak chlupy, aby vytvořili perfektní úkryt," vysvětlil Stanislav Gubin, jeden za autorů studie. "Je to přírodní kryobanka," říká vědec.

Zhruba 38 metrů pod povrchem byly nalezeny i kosti velkých savců jako jsou mamuti, nosorožci srstnatí, bizoni, koně a jeleni. Podle Gubina oživení rostliny otevírá prostor pro možné oživení savců z doby ledové. "Když budeme mít štěstí, najdeme nějakou zmrazenou tkáň veverky, a tato stopa by nás mohla dovést až k mamutovi," říká Gubin.

Ve stejné oblasti již provádějí výzkum i japonští vědci, Gubin ale doufá, že Rusové budou první, kdo najde zmrazené tkáně zvířat, které by mohly být používány pro vědeckou práci po mnoho generací.