Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Oděvní impérium jsem řídil jen sedm měsíců v roce, pak jsem utíkal do hor

23.03.2013  |  zdroj: HN  |  258× přečteno      vytisknout článek

zakladatelRozhovor - Douglas Tompkins, zakladatel značek The North Face a Esprit...

DOBRODRUH, BYZNYSMEN A OCHRÁNCE LESŮ. Začal jako odpadlík bez maturity, horolezec, co se toulal po světě. Aby měl vybavení podle svých představ, začal si pod značkou The North Face vyrábět vlastní. První miliony mu ale vydělala až móda a společnost Esprit, kterou nakonec taky prodal, aby se mohl vrátit do hor.

Ve vlněném svetru a zelených manšestrákách si drobný chlapík uprostřed Prahy pečlivě připravuje poslední poznámky před svou přednáškou o ochraně lesů v Patagonii. Mohl by připomínat lesníka, ale tenhle Američan, který za dva týdny oslaví sedmdesáté narozeniny, prožil trochu jiný životní příběh. Začal sice v divočině a v divokých lesích a horách taky skončí, ale mezitím stihl Douglas Tompkins rozjet dvě oděvní značky, které dnes zná celý svět.

"Jenže pak se to ve mně zlomilo. Šéfoval jsem Espritu, miliardové společnosti, která měla pobočky v šedesáti zemích po celé zeměkouli, a zároveň jsem měl pochybnosti, jestli by lidé měli kupovat víc věcí, víc oblečení. Musel jsem odejít," říká Tompkins v rozhovoru pro Hospodářské noviny. A popisuje, jak se z kluka, který utekl ze střední školy, stal ředitelem společnosti s ročními obraty v řádu stovek milionů dolarů a potom ochráncem přírody a možná největším soukromým vlastníkem pozemků v Jižní Americe.

OTÁZKA: HN: Proč skupujete půdu v Chile a Argentině?

Půlku života, tu, kterou jsem neproseděl v kanceláři, jsem strávil v horách. A tyhle výpravy mi ukázaly, jak málo si vážíme přírody, jak znásilňujeme divočinu. Už před třiceti lety jsem začal podporovat neziskové organizace a ekologické aktivisty různě po světě a na začátku devadesátých let jsem se rozhodl udělat víc. Založil jsem nadaci, skupujeme jednotlivé pozemky v Patagonii, jeden vedle druhého, a z té rozcupované země vytváříme zase jednotnou krajinu.

OTÁZKA: HN: Dohromady vlastníte už přes milion hektarů. Co s nimi máte v plánu?

Ochránit je před drancováním průmyslem a nešetrným zemědělstvím. Budujeme rezervace, které pak předáme argentinské a chilské vládě pod podmínkou, že na jejich území vzniknou národní parky.

OTÁZKA: HN: To je celkem obrat, z ředitele nadnárodní firmy ochráncem přírody. Jak se to stalo?

Já se jako bývalý byznysmen ani tolik nevidím, vždycky jsem byl hlavně horolezec, lyžař, dobrodruh. Tak to celé začalo, a proto taky mezi skalami, v lesích a horách, ten život dožiji. To ostatní přišlo vlastně tak nějak mimochodem. Střední školu jsem nedodělal, místo toho jsem se flákal po světě, protože mě to táhlo mezi strmé štíty. Závodil jsem v lyžování, lezl jsem a začali jsme pořádat organizované túry, výpravy do hor. Založili jsme společnost California Climbing Guide Service a brali jsme zákazníky do skal po celém západním pobřeží Států a do Kanady.

OTÁZKA: HN: A k tomu jste rozjel podnik s vybavením do hor?

Přesně tak. Protože vybavení a oblečení, které jsme na treky brali, jsem si často upravoval a přizpůsoboval, řekli jsme si ještě s jedním kamarádem, že založíme vlastní firmu a budeme vyrábět batohy a věci do hor. Půjčil jsem si pět tisíc dolarů a tak vznikl The North Face.

OTÁZKA: HN: Dnes je to společnost s obratem asi miliardu a půl dolarů ročně...

Ale to už není moje zásluha. Hned po čtyřech letech jsem svůj podíl prodal za padesát tisíc dolarů a tu ikonu outdoorového průmyslu z ní vybudovali jiní.

OTÁZKA: HN: Vy jste se v oděvním průmyslu nakonec prosadil s jinou značkou. Jak jste zakládali Esprit?

Když jsem prodal svoji část v The North Face, začali jsme s manželkou šít oblečení, rozjeli jsme módní řadu pro ženy. Napřed jsme prodávali prostě jen tak, ze dveří naší dodávky Volkswagen, ale postupně se z toho stal byznys a za osm let už jsme měli roční prodeje na úrovni asi stovky milionů dolarů.

OTÁZKA: HN: To je celkem raketový rozjezd. Stálo to hodně úsilí?

Ono to spíš šlo tak nějak samo. Nabídli jsme správný výrobek v ten pravý čas, naše oblečení se líbilo, měli jsme zvládnutou reklamu i propagaci. Lidé si věci od Espritu kupovali a my jsme vybudovali značku, brand, měli jsme jméno, a tak jsme rychle rostli.

OTÁZKA: HN: Celou tu dobu jste firmě šéfoval?

Byl jsem generální ředitel, ano, a poloviční vlastník, druhou polovinu měla moje manželka. Ale nedokázal jsem se vzdát svojí vášně pro divočinu. Horolezectví, sjíždění těch nejdivočejších řek na kajaku, extrémní lyžování, to byl taky můj život, nejenom kancelář, obchody, schůzky a jednání. Sedm měsíců v roce jsem byl v Espritu a šéfoval firmě, na pět měsíců jsem vždycky utíkal do přírody, začal jsem natáčet dokumenty o horách a adrenalinových sportech.

OTÁZKA: HN: A Esprit fungoval, i když jste tam nebyl?

Zní to neuvěřitelně, když dnes vidíte všechny ty přepracované manažery, že? Možná bych mohl dělat přednášky nebo semináře. Jmenovalo by se to The Tompkins MBA: Management by Being Absent - jak vést společnost a nebýt u toho.

OTÁZKA: HN: Proč jste prodal svůj podíl a ze společnosti odešel?

Začalo to pomalu. Hory mě najednou zajímaly víc než rozvoj podniku. Taky jsem se v názorech začal hodně vzdalovat od manželky. Rostl ve mně pocit, že už nevyděláváme na prodeji oblečení, že vyrábíme jenom touhu. Touhu, která lidi nutí, aby si koupili něco, co vůbec nepotřebují. A já že jenom přispívám do téhle společenské mašiny na spotřebu.

OTÁZKA: HN: To se asi s rolí ředitele moc neslučovalo?

V něčem to bylo přínosné, Esprit byl v té době hodně inovativní společnost. Kladli jsme důraz na společenskou zodpovědnost, na ekologickou výrobu, a to bylo v osmdesátých letech něco nového. Ale postupně jsme ve vedení došli až k bodu, který připomínal křižovatku. Širší vedení už nesouhlasilo se spoustou mých rozhodnutí, třeba že bychom měli mít na zboží visačky, kterými zákazníky odrazujeme od koupě. Opravdu tohle oblečení potřebujete? Přemýšlejte, než nakoupíte, psalo se na nich. Esprit byl v té době společnost v hodnotě miliard dolarů, a ta procházela ideologickým rozkolem, kvůli mně. Musel jsem odejít.

OTÁZKA: HN: A začal jste něco jako nový život?

Začal jsem pracovat na své únikové strategii, způsobu, jak elegantně opustit Esprit, aniž by to na společnosti zanechalo nějaké šrámy. Chtěl jsem se naplno věnovat ochraně přírody, takže jsem svou půlku společnosti prodal ženě, v té době už bývalé. Založil jsem dvě nadace, jedna se věnuje národním parkům v Patagonii, ta druhá podporuje ekologické projekty, šetrné zemědělství, vydáváme knihy, pořádáme semináře.

OTÁZKA: HN: Snahy o ekologičtější život a společnost se skloňují už několik let. Měníme se k lepšímu? Nebo o tom jenom mluvíme?

Podle mě je teď už zelené hnutí nezastavitelné. Ale trápí mě, zda dokáže zabránit všem těm věcem, kterým musí Země čelit. Změny klimatu, vymírání druhů, znečištění planety a to, jak krutě zneužíváme přírodní zdroje. Je to, jako by ochrana přírody jako příslovečný David zesílila a vyrostla, ale ten Goliáš problémů rostl z obřích do úplně gigantických rozměrů. A tak nevím, jak to celé dopadne.

Co má za sebou

The North Face

Společnost založil v roce 1966 s vypůjčenými pěti tisíci dolarů, o čtyři roky později svůj podíl prodal za 50 tisíc dolarů. Dnes má The North Face obchody v 37 zemích světa a roční obrat asi 1,5 miliardy dolarů.

Esprit

S manželkou založili oděvní společnost v roce 1970 napřed pod značkou Plain Jane, teprve později ji přejmenovali na Esprit. Na začátku 80. let už měl Esprit roční obrat přes miliardu dolarů a obchody v šedesáti zemích světa. V roce 1989 svůj podíl v Espritu prodal, o několik let později se zbavil i akcií v Esprit-Asia.

Tompkins Conservation

Organizaci zaštiťující jeho aktivity v oblasti ochrany přírody založil na začátku 90. let. Celkem skrze několik nadací společně se svojí druhou manželkou vlastní Tompkins v Latinské Americe přes milion hektarů půdy.

AUTOR: Kristýna Greplová
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Zveme Vás na akci
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist