Američtí vědci odhalili zatím největší množství vody ve vesmíru

27.07.2011  |  zdroj: ČTK  |  367× přečteno      vytisknout článek

Američtí vědci odhalili zatím největší množství vody ve vesmíru

Američtí vědci z Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) zjistili dosud největší a nejvzdálenější množství vody ve vesmíru. O objevu uskupení vody, které je 140bilionkrát větší než veškerá voda na planetě Zemi, dnes informovala agentura DPA. Voda ve formě páry obklopuje kvazar, vesmírný objekt s vysokou nebo kolísavou svítivostí, jehož základní částí je pravděpodobně supermasivní černá díra.

Vědcům se podařilo útvar nalézt v pátek ve vzdálenosti 12 miliard světelných let, přičemž jeden světelný rok představuje vzdálenost asi 10 bilionů kilometrů, kterou světlo překoná.

"Jedná se o nový důkaz, že voda se nachází všude ve vesmíru, dokonce už i ve dřívějších dobách tomu tak bylo," uvedl Matt Bradford, vědec podílející se na objevu. "Okolí tohoto kvazaru je proto naprosto jedinečné, neboť vytváří tak obrovskou masu vody," vysvětlil.

Tento kvazar je podle vědeckých zjištění o dvacetinásobek miliardy větší než naše Slunce. Během toho, co neustále pohlcuje hmotu, vyrábí tolik energie jako biliarda (tisíc bilionů) Sluncí.

Astronomové očekávali existenci vodní páry i ve vzdálenějších částech vesmíru. Ve větší vzdálenosti se jim však nepodařilo získat takový důkaz. Jak připomíná agentura DPA, pára se nachází i na Mléčné dráze, nicméně v menším množství.