Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Výstava Křižovatka tří moří - Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe v Břeclavi

22.10.2009  |  424× přečteno      vytisknout článek

V břeclavském muzeu byla dne 15. října 2009 slavnostně zahájena putovní výstava Křižovatka tří moří, která pojednává o vodním koridoru Dunaj - Odra - Labe (D-O-L).

Slavnostního aktu se zúčastnilo mnoho významných aktérů, hejtman Jihomoravského kraje Mgr. Michal Hašek, starosta města Břeclavi Ing. Dymo Piškula, náměstek ministra dopravy JUDr. Pavel Škvára, MBA, členové senátu a poslanecké sněmovny parlamentu České republiky, primátoři, starostové a další představitelé krajů a regionů ležících na trase vodního koridoru D-O-L i zahraniční hosté. Seznámili se s historií i aktuálními informacemi o tomto projektu, jež je důležitý nejen pro Českou Republiku, ale i pro celou Evropu. Výstava se koná v době, kdy se projekt D-O-L posouvá do roviny mezinárodního jednání s okolními státy a Evropskou komisí o jeho výstavbě.

Výstava "Křižovatka tří moří - Vodní koridor Dunaj-Odra-Labe" soustřeďuje hlavní údaje o tomto významném evropském vodním koridoru, který má být současně klíčovým faktorem pro udržení vyrovnané vodohospodářské bilance (i při očekávaném negativním ovlivnění vláhové bilance jižní Moravy globálními změnami klimatu) a příspěvkem k ochraně před povodněmi, k využití obnovitelných zdrojů a k revitalizaci krajiny. Poslední krize (ropná, plynová, hospodářská) zdůraznily také další funkce D-O-L jakou je doprava strategických surovin, především ropy a plynu, do zásobníků na jižní Moravě u Lanžhota, jež by umožnila širokou diverzifikaci těchto zdrojů. Hejtman Hašek projekt vnímá také jako důležité protikrizové opatření, kdy má výrazně zvýšit zaměstnanost, a to jak v době výstavby (tisíce pracovních míst), tak během provozovaní vodního koridoru. Nelze opomenout také významný přínos pro turistický ruch a rekreaci. Výstavba 1. etapy D-O-L by umožnila propojení izolované vodní cesty Baťův kanál a splavné řeky Moravy a Dyje se sítí evropských vodních cest, příchod zahraničních "vodních" turistů přispěje k rozvoji regionů ležících na březích těchto vodních cest.
Putovní výstava, byla doposud prezentována v Praze, Ostravě, Brně, Přerově a nyní je instalována v Břeclavi, aby se stala inspirací pro věcné a kritické diskuse. Další reinstalace exponátů v Břeclavi má zásadní důležitost zejména z toho důvodu, že Jihomoravského kraje se dotýká již první etapa realizace záměru a v Břeclavi by mohl vzniknout centrální přístav a logistické centrum, což potvrdil nedávno i hejtman Jihomoravského kraje Mgr. Michal Hašek. Tato výstava se liší od předešlých tím, že bylo použito více "zábavných" prvků a ilustrativních doplňků jako jsou modely říčních lodí či největší mapa vodních cest České republiky s rozměry 8x11 metrů umístěná na podlaze, na které je celý vodní koridor D-O-L vykreslen a návštěvníci si jej mohou již nyní "proplout". Autorem grafického řešení mapy je pan Rastislav Horváth, airbrush a ilustrace měst provedla Regina Marková.

Pořadatelem výstavy je obecně prospěšná společnost Plavba a vodní cesty,  koná se s finanční podporou Jihomoravského kraje a města Břeclavi ve spolupráci se Státní plavební správou, Lodní dopravou Břeclav, 1. Plavební, Lednickou lodnickou kapelou a Muzeem a galerií Břeclav. Exponáty zapůjčily České loděnice a.s., Pražská paroplavební společnost, Oblastní muzeum Děčín, 1. Plavební a Lodní doprava Břeclav.

foto: Petr Uher



A co by vodní koridor Dunaj-Odra-Labe přinesl městu Břeclavi a regionu?

Projekt přispěje k rozvoji regionů a měst podél trasy tím, že nabídne mimořádné spojení přístavů severní Evropy, jako je Hamburk nebo Štětín, s přístavy v Evropě
jižní - Konstanta - a prostřednictvím sítě vodních cest všech přístavů Evropy. Vodní cesta prochází mnoha ekonomickými zónami, kterým má co nabídnout. Projekt vytvoří desítky tisíc pracovních míst nejen během výstavby, ale i po dokončení,
během svého provozu. Zvýší konkurenceschopnost podniků prostřednictvím spolehlivé vodní dopravy: nižší náklady, spolehlivost, včasnost dodání, bezpečnost = snížení nákladů na dopravu o 15% až 50%. Vodní doprava má mnoho využití (zemědělství, průmysl, cestovní ruch, stavebnictví, logistika, chemický průmysl, recyklace...), která budou skutečným impulsem k rozvoji logistiky a obchodu
regionů.

Břeclavský přístav (multimodální logistické centrum) umožní levný a spolehlivý transport zboží a výrobků, a to s mnohem vyšší bezpečností dopravy než poskytuje pozemní silniční a železniční doprava. Z existence vodní dopravy budou profitovat také mnohé strojírenské firmy, kterým se významným způsobem sníží ceny za export jejich nadrozměrných i běžných výrobků.
V Břeclavském přístavu by mohly vzniknout loděnice pro opravu, ale i výrobu říčních a říčně-námořních lodí. Tato výroba by přinesla do města průmyslová odvětví, která doplní sortiment nabízených služeb a zboží.
Kontejnerové linky umožní využívat lodní dopravy i menším podnikům, a tak budou moci vyvážet nebo dovážet levněji své zboží z a do vzdálených destinací.

Oblast Jižní Moravy má také velmi rozvinutý potravinářský průmysl. I tomu vodní cesta pomůže významným způsobem snížit náklady na dopravu a umožní export do vzdálených destinací, do nichž by byla pozemní doprava příliš nákladná.
"Část produkce by bylo možné exportovat. Náklady ve chvíli, když tady nemáme přístav s přístupem na světové vodní cesty, dělají z exportu obilí finančně nezajímavou záležitost" míní hejtman Mgr. Michal Hašek.
Vodní doprava může zásobovat v kontejnerech zbožím obchody, supermarkety a je vhodná pro dopravu všech druhů zboží a potravin.

Obyvatelé jistě ocení význam vodního koridoru Dunaj - Odra - Labe nejen pro jeho funkci dopravně-obchodní, ale i pro funkci turisticko-rekreační. Napojení Jižní Moravy na Dunaj vodní cestou také umožní příchod zahraničních turistických lodí a jachet, což bude významným prvkem rozvoje turistického ruchu v regionu.

Rozvoj rekreační plavby,návštěva vodních děl, cyklistika podél vodních cest. To všechno budou vítané prvky rekreace a trávení volného času. Cestovnímu ruchu se otevřou nové oblasti. Příležitosti, které nabízí vodní doprava pomáhají růstu místní ekonomiky vytvářením malých podnikatelských aktivit, jako jsou přístaviště (maríny), restaurace a ubytovací zařízení.

Lodní doprava  je v porovnání s ostatními druhy dopravy poměrně tichá. Dokonce ani intenzivní lodní provoz na vodní cestě by nijak zvlášť nerušil obyvatele v jejím okolí. Rozkvět přírody na březích vodní cesty by zvýšil ještě více její atraktivitu. Jako jeden z mála druhů dopravních cest se ta vodní stane i důležitým biokoridorem či rekreační zónou.
Výstavbou nových úseků vodního koridoru se také významně rozšíří rybářské revíry, a tak by se celá vodní cesta mohla díky vysoké kvalitě vody a mnoha druhům ryb stát jednou z vyhledávaných míst rekreačního rybářství.

Obce podél vodní cesty by se už také nemusely obávat povodní, proti kterým nyní nemá žádnou obranu. Vodní koridor Dunaj- Odra - Labe by je podstatně pomohl ochránit a dokázal by odvést povodně z moravského území až do řeky Dunaje. Bez tohoto projektu, by města jiná protipovodňová opatření nedokázala tak účinně ochránit. Společně s dalšími dílčími protipovodňovými opatřeními bude moci být vodní koridor D-O-L dobře fungujícím multifunkčním systémem.

Naproti tomu by v době kritického sucha řeka Morava nevysychala. Řeka bude i v suchých měsících zásobena vodou z Dunaje, čímž se také udrží vyšší čistota vody v řece.

Tomáš Kolařík

Plavba a vodní cesty o.p.s.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist