Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Nejvýznamnější inženýrská díla EU: Lodní křižovatka na Labi

19.12.2009  |  zdroj: Technik  |  755× přečteno      vytisknout článek

Na 20 miliard eur přišla totální rekonstrukce Středozemního a Havelského kanálu dlouhého včetně dalšího napojení 1075 km, zahájená právě před 20 lety. Výsledkem je největší vodní křižovatka světa na Labi u Magdeburku.

Na nultém kilometru říčního toku Labe u Magdeburku vznikla unikátní mimoúrovňová vodní křižovatka v místech, kde po 60 let musely nákladní čluny s omezenou velikostí při plavbě z Berlína do Hannoveru z Havelského kanálu nejprve sestoupit stařičkou plavební komorou na hladinu Labe až o 18 m, obeplout Magdeburk proti proudu a zdviží Rothensee vystoupat do Středozemního průplavu (Mittellandkanal). Unikátní vodní most oba kanály propojil 14 m nad hladinou Labe a plavidla dnes mohou na něj vystoupat nebo "přestupovat" novými úspornými plavebními komorami Hohenwarthe a Rothensee. V uplynulých měsících se velkolepé inženýrské dílo, z něhož profitují i česká plavidla na Labi, otevřelo naplno dokončením kanálové spojky s rekonstruovaným magdeburským přístavem přes tzv. Niedrigwasserschleuse s potřebnou čerpací stanicí. Vodní magistrála je určena pro plavidla kategorie I-12, tj. motorové čluny do délky 110 m, nebo tlačné soupravy dlouhé 185 m, se šíří do 11,4 m a s ponorem do 2,8 m.

Nejdelší vodní most světa sestává z příhradové části dlouhé 228 m, která překlenula Labe, a z ocelového žlabu 690 m dlouhého na 16 rozvidlených betonových pilířích směrem k Magdeburku. Směrem k Berlínu končí vjezdovým polem v tělese násypu. Stavební konsorcium Bilfinger/Berger muselo řešit nevšední úkoly: ocelový svařovaný žlab "mostovky" nesou na pilířích válcová a čočková ložiska zatížená hmotností 13.500 t tak, aby umožnila dilatační pohyby změnou roztažnosti konstrukce vlivem měnící se teploty. V napojení na pilíře krajní sekce pak roztažnost vlivem měnící se teploty vyrovnávají labyrintové a speciálními plasty dokonale těsněné přechody mezi ocelovým žlabem a korytem. Před deformací tlakem ledu při možném zamrznutí vody v extrémních teplotních podmínkách jsou stěny žlabu chráněny bublinkovou clonou z tlakovzdušného rozvodu v ocelovém korytu. Speciálními tlumiči bylo nutno eliminovat možnost zemětřesení a pro případ "velké vody" je zřízeno přepadové zařízení, schopné přepouštět do Labe až 45 m3/s. Unikátní most se podařilo projektantům začlenit do krajiny a sledovat čilý lodní provoz sem přicházejí denně davy turistů, pro které jsou připraveny vyhlídkové chodníky a plošiny. Technické podrobnosti nacházejí v informačních střediscích ve výchozím bodu v obci Hohenwarthe a u staré zdrže Rothensee.

Do rekonstrukce celé vodní cesty, sloužící EU jako vodní magistrála propojující východ-západ od Odry až po Severní moře, mluvili zejména vodohospodáři a ochránci přírody. Jen v bývalé východní zóně Německa bylo nutno zdvihnout nebo nově vybudovat 90 silničních a železničních mostů. Úzké oblouky trasy byly napřímeny, koryto prohloubeno minimálně na 4 m, šířka v místech se skloněnými břehy rozšířena minimálně na 55 m. Projektanti byli zavázáni k tomu, aby co nejméně narušili ekosystém povodí, zejména pak povodí 43 tisíc hektarů lužních lesů v Brandenburku, kde ochránci přírody střeží osud černých čápů a bobrů, kteří se sem v průběhu desetiletí znovu nastěhovali. To vše se podařilo splnit. Škoda, že ekologická a levná vnitrozemská vodní doprava zatím marně aspiruje na lepší podíl v přepravě zboží uvnitř zemí EU. Pouhá 3 % proti 44 % silniční a 10 % v železniční dopravě ukazují na hluboce zakořeněné problémy.

AUTOR: Ing. Jan Tůma


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist