Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Námořní doprava - novinky

04.03.2011  |  zdroj: Logistika  |  264× přečteno      vytisknout článek

lodZpráva JRC podtrhuje důvody, proč je nutné snížit znečištění, které způsobuje námořní doprava, podobně jako je tomu u mnoha jiných zdrojů. Nejde jen o boj proti změně klimatu, ale i o prevenci vážného poškození lidského zdraví.

Hamburk vede jednání s EU - Hamburk uvádí do pohybu řízení ve věci získání povolení pro prohloubení Labe od generálního ředitelství Evropské komise pro životní prostředí (jde o možnost přijímání největších lodí). Oznámil to starosta Hamburku Christoph Ahlhaus v návaznosti na pracovní jednání s komisařem EU pro průmysl a viceprezidentem EK Antonio Tajanim v Hamburku. Ahlhaus přitom hovořil o "nejdůležitějším tématu pro budoucnost hamburského hospodářství". Tajani nabídl, že se zasadí u svého úředního kolegy Janeze Potocnika o rychlé a úspěšné zakončení řízení.

JRC-EU a IMO k problematice emisí CO2 - Námořní doprava produkuje zhruba 4 % celosvětových emisí CO2 způsobených lidskou činností. Její uhlíková stopa se tak téměř vyrovná uhlíkové stopě Německa. Emise z námořní dopravy zatím nejsou nijak regulovány, avšak o této možnosti se již jednalo v Mezinárodní námořní organizaci (IMO) a také na konferenci o rámcové úmluvě OSN o změně klimatu v Cancúnu. Pokud jde o emise skleníkových plynů a jejich dopad na životní prostředí, je námořní doprava nejšetrnějším druhem dopravy. Nebudou-li však podniknuty žádné kroky, vzrostou podle odhadů emise z této dopravy do roku 2050 o 150 až 200 %. Námořní doprava je přitom pro světovou ekonomiku v současné době nenahraditelná, neboť na zhruba 50 tis. obchodních lodí se přepravuje 90 % celosvětového objemu zboží. Společné výzkumné středisko Evropské komise (JRC) zveřejnilo zprávu, v níž předkládá první souhrnný přehled metodik pro odhadování emisí z lodní dopravy do ovzd uší, popisuje technologická řešení a rozebírá možné varianty politiky na snížení emisí uhlíku a znečištění ovzduší .

"Zpráva JRC podtrhuje důvody, proč je nutné snížit znečištění, které způsobuje námořní doprava, podobně jako je tomu u mnoha jiných zdrojů. Nejde jen o boj proti změně klimatu, ale i o prevenci vážného poškození lidského zdraví. Zpráva se také zabývá možnostmi, jak by k tomuto snížení mohly pomoci technologické inovace ve spojení s tržními nástroji," uvedla komisařka EU pro výzkum, inovace a vědu Máire Geoghegan-Quinnová. "Tato studie je i výborným příkladem toho, jak vědecká práce Společného výzkumného střediska Komise může na politické úrovni motivovat k dalším krokům ke splnění cílů strategie Evropa 2020 a Unie inovací." Ačkoli ve srovnání s ostatními druhy dopravy má námořní doprava nejnižší ukazatel emisí CO2 na tunokilometr uskutečněné přepravy, očekává se, že v příštích čtyřech desetiletích se její emise skleníkových plynů podstatně zvýší ze současné úrovně zhruba jedné gigatuny ročně o odhadovaných 150 až 200 %.

Toto odvětví je navíc zdrojem znečištění ovzduší. Pokud nebudou přijata žádná opatření, znečištění ovzduší podél hlavních dopravních cest se v příštích dvou letech zhorší kvůli odhadovanému 10- až 20% zvýšení emisí oxidu siřičitého. Lodní palivo má velmi vysoký obsah síry, který se pohybuje mezi celosvětovým průměrem 27 tis. ppm a úrovní 10 tis. ppm v oblastech kontroly emisí síry. Na základě nové dohody Mezinárodní námořní organizace však budou muset lodě v oblastech kontroly emisí síry v Baltském a Severním moři do roku 2015 začít používat palivo s obsahem síry pouze 0,1 %, jak to již platí v přístavech EU díky právním předpisům Evropské unie. Potenciál k omezení emisí z lodní dopravy je značný. Technická řešení pro snížení spotřeby paliva, látek znečišťujících ovzduší a skleníkových plynů jsou již k dispozici, ať už jde o lepší konstrukci lodí, pohon a strojní zařízení nebo o optimalizaci provozu.

Jedním z klíčových cílů strategie Evropa 2020 je závazek ke snížení emisí skleníkových plynů ve srovnání s úrovněmi roku 1990 o nejméně 20 %, za příznivých podmínek o 30 %. Dosah tohoto závazku je stanoven v právních předpisech EU týkajících se klimatu a energetiky. Podle uvedených předpisů by se na snížení emisí měla podílet všechna hospodářská odvětví včetně mezinárodní námořní a letecké dopravy. Pokud EU do roku 2011 neschválí žádnou mezinárodní dohodu obsahující cíl snížení emisí z mezinárodní námořní dopravy, měla by Komise takový cíl zahrnout do závazku Společenství tak, aby navržený právní akt vstoupil v platnost do roku 2013.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist