Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Konference o Labi

14.11.2011  |  zdroj: Logistika  |  45× přečteno      vytisknout článek

Německé Ministerstvo dopravy počítá s prohloubením plavebního koryta Labe mezi Hamburkem a českými hranicemi na minimálně 1,6 m, aby řeka byla pro nákladní dopravu splavná 345 dní v roce, a vyjme ji také z kategorie doplňkových vodních cest, řekl státní tajemník ministerstva Enak Ferlemann na Konferenci Unie hospodářských komor Labe/Odra o říční lodní dopravě na Labi, která se konala v Senátu ČR.

Německé ministerstvo tak vyslyšelo volání Unie, která kvůli narůstajícím objemům přepravy zboží mezi Českem a severoněmeckým přístavem Hamburk požadovala po berlínské vládě zajištění stabilní splavnosti Labe po většinu roku, aby se část tohoto transportu mohla přesunout na vodu. V současnosti se uskutečňuje převážně po železnici a silnici.

LABE V NĚMECKU ZŮSTANE PÁTEŘÍ TRANSEVROPSKÉ SÍTĚ

Ferlemann oznámil, že spolková vláda přehodnotila své záměry a německý úsek řeky po Lauenburg nebude klasifikovat jako doplňkovou vodní cestu, což u dopravců i české a saské vlády vyvolávalo obavy z omezení investic do tohoto toku. Tajemník nicméně upozornil, že změna nebude mít zásadní význam, neboť ministerstvo v současnosti žádné výraznější nové investice do Labe neplánuje. "Považujeme to za uznání Labe jako dopravní cesty a vnitrostátní říční dopravy na východě Německa," přivítal rozhodnutí spolkového ministerstva šéf resortu dopravy Saska-Anhaltska Thomas Webel. Podobně reagovali také němečtí lodní přepravci.

Proti prohlubování řeky se staví ekologické organizace, které mají obavy, že přírodní ráz Labe tím bude "kanalizován" a břehy toku budou muset být zpevněny kameny. Podle magdeburského Ministerstva dopravy ale žádné ekologické škody nehrozí.

Na české straně má splavnost Labe po 345 dní v roce zajistit plánovaná výstavba plavebního stupně v Děčíně, která je v současnosti ve fázi posuzování jeho dopadů na životní prostředí. České Ministerstvo životního prostředí vrátilo posudek EIA s připomínkami Ředitelství vodních cest k dopracování. Se stavbou dlouhodobě nesouhlasí české a saské ekologické organizace a saské Ministerstvo životního prostředí.

Na konferenci v českém Senátu nabídly hospodářské komory německému státnímu tajemníkovi Enaku Ferlemannovi spolupráci při plánované "Celkové koncepci Labe" v Německu, kde má být řešeno zlepšení splavnosti zároveň s ekologickými aspekty. S tím však bezprostředně souvisí i konkrétní požadavek na českou vládu: Protože nyní v Německu existuje záruka zlepšení plavebních podmínek, měla by se rychle zahájit výstavba plánovaného jezu u Děčína. "Labe nabízí velké šance jako říční napojení hamburského přístavu až do Česka. Tuto šanci chceme využít," uvedl Ferlemann.

Jiří Aster, prezident Unie komor Labe/Odra a viceprezident Krajské hospodářské komory Ústí nad Labem, řekl, že prohlášením německých zástupců jsou zároveň v Německu ukončeny z našeho pohledu téměř nesrozumitelné diskuse o reformě správy vodních cest a lodní dopravy a úvahy o zařazení Labe do vedlejší sítě. Stavba jezu v Děčíně může konečně začít.

OČEKÁVANÝ NÁRŮST PŘEPRAVY V HAMBURKU

Na tiskové konferenci v pražském Senátu zdůraznil Hans-Jörg Schmidt-Trenz, generální tajemník Unie komor Labe/Odra a hlavní jednatel Obchodní komory města Hamburk, význam Labe a říčních lodí: "Doprava v hamburském přístavu vzroste do roku 2025 jenom v oblasti kontejnerů na 22 až 25 mil. TEU. Následkem toho bude říční doprava muset přepravit místo dnešních 3 mil. TEU v budoucnu 8 mil. TEU. Tento objem lze zvládnout pouze s podstatně vyšším využitím říčních lodí s nízkými emisemi CO2."

Schmidt-Trenz také přivítal, že se nyní konečně začne řešit otázka výstavby koncentračních hrází na tzv. zbývající trati u městečka Hitzacker v rámci celkové koncepce pro Labe, která má zohlednit ekologické i ekonomické zájmy: "Pokud je Labe splavné po 345 dní na hloubce 1,6 m, lze dopravu plánovat dopředu a stává se tak ekonomickou. Pomocí nových hrází se zabrání neustálým pískovým náplavám a konečně se odstraní plavebně problematický úsek u městečka Hitzacker." Stálé bagrování považuje Schmidt-Trenz v porovnání s novými hrázemi za horší variantu, a to z ekologického i z ekonomického hlediska: "Pokud se bude říční proud díky novým hrázím sám lépe regulovat, bude z toho na tomto místě Labe těžit i ekosystém. Kromě toho je výstavba hrází rozumná i z pohledu rozpočtové politiky. Investice se po několika letech zaplatí, protože náklady na bagrování vznikají každý rok znovu." Na německém Horním Labi budou na vylepšení určitých problémových mís t dostačovat menší opatření.

PRAŽSKÁ REZOLUCE

Na závěr konference valná hromada Unie komor Labe/Odra schválila tzv. Pražskou rezoluci, která mimo jiné vyzývá vládu České republiky, aby byla brzy zahájena stavba jezu v Děčíně a aby byla zajištěna hloubka plavební dráhy Dolního Labe na české straně mezi Střekovem a státní hranicí se SRN v souladu s požadavky Dohody AGN.

Rezoluce dále vyzývá německou spolkovou vládu, aby zajistila stabilní plavební dráhu Labe po českou hranici minimálně na hloubce 1,6 m po 345 dnů v roce, aby byla v kritériích pro poskytování podpory kombinované dopravě zohledněna vedle železniční dopravy i říční doprava a aby byla "Celková koncepce Labe" vyvíjena s ohledem na integraci příslušné ekonomické oblasti.

Obě vlády pak Rezoluce vyzvala, aby se dále zasazovaly o začlenění Labe do páteřní transevropské sítě (TENT core network), což již navrhla i Evropská komise, a aby byla ustanovena pracovní skupina zúčastněných ministerstev a obou parlamentů, která bude společně pracovat na lepší splavnosti Labe a doplňujícího systému řek a kanálů a bude slaďovat ekologické a ekonomické požadavky.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist