Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

EBU podporuje splavnění Labe

10.01.2012  |  zdroj: Logistika  |  118× přečteno      vytisknout článek

EBU podporuje splavnění Labe

Předsednictvo Evropské unie rejdařů (EBU) zasedalo v Praze a projednávalo mimo jiné otázku důležitosti integrace Labe do klíčových projektů sítě TEN-T. Předseda EBU André Auderset zdůraznil potřebu důkladné integrace vodních cest do multimodálních koridorů v rámci nové koncepce TEN-T. "Splavnění Labe je klíčovým bodem pro zpřístupnění ČR po vodních cestách a její propojení s námořními přístavy. Kromě toho projekt na Labi plně zapadá do konceptu multimodálních koridorů, prosazovaného Evropskou komisí," řekl Auderset. Rozvoj vodní dopravy je nutný pro trvalé pokrytí rostoucích dopravních požadavků; tzv. modální posun, o který se Evropská komise zasazuje v Bílé knize, nemůže být podle Auderseta realizován pouze na železnici.

EBU proto plně podporuje aktivity českých rejdařů v oblasti začlenění horního Labe do struktury evropských vodních cest prostřednictvím zlepšení plavebních podmínek. V této oblasti považuje Unie rejdařů za jeden z hlavních úspěchů zařazení Labe do základní sítě transevropské dopravní infrastruktury TEN-T jako vodní cestu třídy IV. "Doufáme, že tímto krokem se konečně otevřela cesta k dlouho očekávanému odstranění úzkého hrdla na českém úseku Labe a že realizace potřebných opatření začne v co možná nejkratší době. Žádáme vládu ČR, aby konečně přistoupila k opatřením vedoucím k záchraně provozovatelů vodní dopravy," píše se ve vyjádření Evropské unie rejdařů.

Vodní cesta třídy IV v rámci sítě TEN-T znamená, že by Labe muselo dosahovat hloubky minimálně 2,5 m, přičemž nesmí klesnout po celý rok pod 1,2 m v návaznosti na místní podmínky, čemuž brání hlavně po velkou část roku nesplavný úsek u hranic s Německem, kde by měl vzniknout plavební stupeň a koryto by mělo být prohloubeno. Podle Lubomíra Fojtů, předsedy Asociace vnitrozemské plavby a viceprezidenta EBU, nyní brání dalšímu pokračování projektu na splavnění Labe už jen kladné stanovisko studie o vlivu stavby na životní prostředí (EIA), který ministerstvo životního prostředí vrátilo Ředitelství vodních cest (ŘVC) k dopracování.

Pokud bude stávající návrh podoby evropské infrastruktury TEN-T schválen a Labe se stane jeho součástí, bude to znamenat možný přísun financí z Evropské unie na dopravní stavby, zejména pak právě na tzv. páteřní síť. Tato podpora se pohybuje v závislosti na konkrétních případech od 20 do 90 %, přičemž zde by se jednalo zřejmě o 30 až 50 %. Pokud by nedošlo k zahájení prací na splavnění Labe u Děčína, Česká republika by o tyto finance přišla. Vodní spojení by navíc nepřineslo jen nové možnosti českým rejdařům, ale znamenalo by i podporu říční nákladní dopravy ze zahraničí do ČR, což je při rostoucích objemech přepravy v severoevropských přístavech poměrně významné. "Rejdaři jdou tam, kde je trh. Až se překážky odstraní, rejdaři ze zahraničí přijedou," řekl Auderset a dodal, že zahraniční rejdaři pouze čekají na výstavbu plavebního stupně u Děčína, který by celoročně garantoval minimální hloubku Labe na 1,4 m.

EBU společně se svojí sesterskou organizací ESO zastupuje celou říční flotilu států Beneluxu, Německa, Švýcarska, Francie, Rakouska, ČR a Rumunska. Unie byla založená v roce 2001 a její hlavní činností je zastupovat zájmy říční dopravy členských organizací v evropských a mezinárodních institucích.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist