Fotokatalytická látka zabíjí bakterie a viry

20.10.2010  |  zdroj: Technik  |  100× přečteno      vytisknout článek

Fotokatalytická látka zabíjí bakterie a viry

Vědci z University of Illinois vyvinuli nový materiál likvidující nebezpečné bakterie a viry. Podařilo se jim zdokonalit fotokatalytický dezinfekční proces (využívající viditelné světlo) tak, že je účinný dokonce i ve tmě. Fotokatalýza (proces, při němž dochází k rozkladu chemických látek, bakterií, virů nebo mikročástic prachu působením fotokatalyzátoru a světelného záření) se využívá zejména při samočistění a čistění okolního prostředí. Díky ní může vzniknout speciální materiál, který bude odolný proti organickému znečištění tím, že rozloží veškeré na něm ulpělé, pevné látky. Materiál ale může získat i schopnost rozkládat látky v blízkosti jeho povrchu, aniž by se ho částice přímo dotýkaly.

Nová fotokatalycká látka, kterou představují američtí vědci, tak může být použita např. k čistění pitné vody, dezinfekci chirurgických nástrojů nebo k odstraňování nechtěných otisků prstů z choulostivých elektrických nebo optických součástek, displejů a obrazovek. Obecně je fotokatalytická látka aktivována světelným zářením o určité vlnové délce, které spustí chemickou reakci vedoucí k rozpadu jiné látky. "Nová fotokatalytická látka se může navíc pochlubit unikátní vlastností tzv. katalytické paměti. Pokračuje v zabíjení smrtelných patogenů až 24 hodin poté, co bylo světlo zhasnuto," říká profesor Jian Ku Shang, jeden z autorů studie, publikované v časopise Journal of Materials Chemistry. Jeho výzkumný tým už dříve s pomocí obohacení matrice oxidu titaničitého atomy dusíku vyvinul fotokatalytický materiál aktivovaný viditelným světlem místo ultrafialového, které je požadováno jinými katalyzátory. Dezinfekční proces pak mohl být aktivován slunečním zářením nebo standar dním vnitřním osvětlením.