Se sluncem v zádech
Solar Impulse je evropský projekt, který od roku 2003 vyvíjí Švýcarský federální technologický institut v Lausanne. Zaštiťuje ho známý dobrodruh Bertrand Piccard a mezi mnoha sponzory je také Evropská komise.
Letoun, který k pohonu používá sluneční energii kombinovanou s akumulátory pro let v noci, má smělý cíl: ve své vylepšené verzi už v roce 2012 oblétnout Zemi. To se už Bertrandovi podařilo v roce 1999 v balónu Breitling Orbiter 3.
Pohled na technické specifikace ukazuje, že letoun s rozpětím křídel jako Airbus A340 má hmotnost podobnou osobnímu automobilu. Uvnitř je místo pouze pro jednoho pilota.
- Rozpětí křídel: 63,40 m
- Délka: 21,85 m
- Výška: 6,40 m
- Hmotnost: 1 600 kg
- Výkon elektrických motorů: 4×10 HP (4×7,5 kW)
- Solární články v počtu 11 628 (10 748 na křídlech, 880 na horizontálním stabilizátoru)
- Napájení: 70 akumulátorů Li-Pol, celková hmotnost 400 kg
- Dvoulistové vrtule, průměr 3,5 m, otáčky 200-4000 za minutu
- Průměrná rychlost letu: 70 km/h (při letu do Bruselu to ale bylo často jen kolem 40 km/h)
- Vzletová rychlost: 35 km/h
- Maximální výška: 8 500 m (27 900 stop)
Za slunečného poledne absorbuje čtvereční metr povrchu letounu světelnou energii, která odpovídá 1 000 W. Průměr za dvacet čtyři hodin je 250 W/m2. S 200 m2 solárních článků a 12% efektivitou přeměny slunečního světla na elektrickou energii nám na pohon zůstane asi 6 kW . To je přibližně stejné jako u letadla bratří Wrightů v roce 1903.
Tip: Určitě se podívejte na prezentaci letounu, kde jsou vidět všechny hlavní konstrukční prvky: http://solarimpulse.com/common/documents/challenge_3D.php?lang=en&group=si_you
ZDROJ:www.vtm.zive.cz, www.solarimpuls.com