Nejvyšší správní soud zruší ročně zhruba deset územních plánů. Bez nich se ale v řadě měst nebo krajů zastaví nová výstavba.
Velké stavby v ohrožení. Soud je ruší
Městům i krajům v Česku hrozí, že se na dlouhou dobu zastaví jejich rozvoj. Na vině jsou nekvalitně zpracované územní plány. Každých čtrnáct dní řeší Nejvyšší správní soud (NSS) stížnost namířenou proti územnímu plánu. A v téměř polovině případů napadený územní plán zruší.
"Je to nový trend, který velmi rychle nabral na síle. Těch případů je hodně a neubývají," upozorňuje soudce NSS Karel Šimka.
Jen v lednu přijal soud dva nové návrhy - jeden se týká územního plánu Českých Budějovic a druhý Prahy. Jsou to přitom pouhé dva týdny, kdy NSS zrušil změnu územního plánu Frýdlantu nad Ostravicí. Díky ní se měly na okraji města postavit na 12 hektarech pozemků nové rodinné domky.
A na nekvalitně zpracované územní plány doplácí i velké dopravní stavby. Takové komplikace už zasáhly rychlostní silnici R52 z Brna do Vídně nebo silnici R35, která má spojit východní Čechy s Moravou a ulehčit dálnici D1.
Bez plánu se nestaví
Platný územní plán je pro města i kraje klíčový dokument. Určuje, co se kde smí stavět, kde mohou vznikat nové silnice, továrny, sportoviště nebo byty.
"Stanovuje určitou strategii rozvoje obce, bez které není možné nic postavit nebo využívat nějaký pozemek," vysvětluje specialista na stavební právo Jiří Plos z České komory architektů.
Když soud územní plán městu zruší, může to znamenat zdržení výstavby nových bytů nebo silnic až o několik měsíců nebo i let. Vše, co se podle nového návrhu připravovalo, se totiž musí "stopnout".
Pokud například chce město na volné louce vystavět nové byty, ale soud takový plán zruší, stavět se nebude až do chvíle, než zastupitelstvo schválí opravenou verzi plánu. "Záleží na tom, do jaké fáze se ten proces vrací. Někdy se vše zdrží jen o pár týdnů, protože stačí opravit nepřesné formulace v dokumentu. Někdy se ale může celý schvalovací proces vrátit na úplný začátek," popisuje komplikace Plos.
Bude jich víc
Najít v územních plánech chyby přitom není vůbec těžké.Celý proces jejich přípravy a schvalování je totiž velmi složitý. A zastupitelstva se tak často dopustí formálních chyb. "Ale i to můžou být důvody, pro které nám nezbývá než chybný plán zrušit," upozorňuje soudce Šimka.
Velmi často se to stává třeba v případě, kdy se město špatně vypořádá s připomínkami lidí ke změně plánu - například někoho nenechá, aby se k plánu vyjádřil nebo mu město na jeho připomínku neodpoví. "K tomu plánu se může vyjadřovat prakticky kdokoliv. Šance, že to někdo napadne, je docela velká," říká Šimka.
A zrušených plánů bude zřejmě přibývat. Města a obce si totiž budou v následujících pěti letech dokončovat nové plány nebo měnit ty stávající - přepracování těchto zásadních dokumentů jim totiž nařídil nový stavební zákon, který platí od roku 2007.
Nové zásady územního rozvoje musí vypracovat i kraje. Také těm ale soud může jejich schválené projekty zrušit. Stejně jako Jihomoravskému kraji zrušil územní plán Břeclavska. V něm byl zapracován třeba i koridor rychlostní silnice R52. "Tím rozhodnutím se to celé pozdrželo asi o půl roku. Silnici by to ale nemělo zasáhnout," tvrdí náměstkyně hejtmana Anna Procházková.
Případů může přibývat i proto, že lidé, kteří chtějí nějaký územní plán napadnout, se nebudou bát dlouhých soudních tahanic. Soudci mají totiž na rozhodnutí takových sporů pouhých třicet dnů.
Kde všude soud zrušil územní plány
Frýdlant nad Ostravicí
Změna územního plánu města měla umožnit výstavbu rodinných domů na 12 hektarech pozemků. Majitel sousedního pozemku s tím ale nesouhlasil. Protože se město nevypořádalo s jeho připomínkami a nezvládlo řadu formálních náležitostí, soud změnu plánu zrušil.
Říčany
Část změny územního plánu soud zrušil kvůli nepřesnostem v dokumentech - v jeho grafické části byl totiž pozemek uveden jinak než v textové části materiálu. A podle NSS je takový rozpor mezi jednotlivými částmi dokumentace nepřípustný.
Silnice R35 a R52
Loni v srpnu soud zrušil část územního plánu Pardubického kraje, která se týkala rychlostní silnice R35. U soudu si stěžoval zemědělec, přes jehož pozemky měla silnice vést. Kraj však bez jeho vědomí změnil trasu. V listopadu rozhodnutí soudu zasáhlo i silnici R52 z Brna do Vídně.
Soudní spory
18 návrhů na zrušení územních plánů podali loni lidé k Nejvyššímu správní soudu. Téměř polovina z nich byla úspěšná.
Stavby v ohrožení
Proti stavbě silnice R 35 protestovali loni ekologové, nakonec výstavbu "stopl" soud.
AUTOR: Jana Sotonová
AUTOR-WEB: www.ihned.cz