Pátek, 19. dubna 2024

Elektromobilizace: vozy na elektrický pohon nastoupí do dvaceti let

Zásadní nástup elektromobilů v silniční dopravě se očekává po roce 2020 a připravují se na něj automobilky i elektrárenské firmy.

Elektromobilizace: vozy na elektrický pohon nastoupí do dvaceti let

Že to bude evoluce, nikoli revoluce, je přesvědčen proděkan Fakulty elektrotechnické pražské ČVUT doc. Ing. Pavel Mindl, CSc., specializující se na automobilovou elektrotechniku a elektroniku.

Čisté elektromobily se již nyní mohou uplatnit hlavně při místním provozu ve službách, obchodu a obdobných oborech, zatímco běžný řidič, který nechce mít omezený akční rádius, si bude zvykat spíše na hybridní pohony.

DŮLEŽITÁ JE PODPORA STÁTU A INSTITUCÍ...

Koncept elektromobility, jejž svou strategickou vizí FutureMotion podpořila společnost ČEZ, je jedním z prvních kroků pro zásadní obrat v hromadné osobní i veřejné dopravě. V Týdnu vědy a techniky, jehož devátý ročník se koná od 2. do 8. listopadu, představí energetická společnost ČEZ v Brně a Praze elektromobil Fiorino. Vývoj a nástup nových technologií může významně podpořit uvažovaný nákup až stovky elektromobilů pro magistráty a radnice v Praze a Ostravě, do něhož chce energetický koncern investovat v letech 2010-2013 nejméně půl miliardy korun.

Pro elektrizaci dopravy mluví ekologické požadavky i rostoucí ceny ropy a zemního plynu. Spalovacím motorům však přitom ani přes opakované prognózy vyčerpání fosilních paliv na Zemi zřejmě zdaleka nezvoní hrana. Část jejich práce ale takřka určitě převezme v automobilu elektřina.

Výzkum a vývoj se v této oblasti vede hned v několika směrech. Například nejčastěji zmiňované vodíkové hospodářství se zabývá palivovými články, v nichž nosičem energie je nejlehčí prvek Mendělejevovy soustavy. Studuje se i přímé spalování vodíku v pístových motorech.

Na základě zkušeností z jiných odvětví dopravy se slibně rozvíjí hybridní varianta pohonu, kombinující klasický spalovací motor s generátorem elektřiny a akumulátorem, který přes elektronický měnič napájí elektromotor. Zvyšování kapacity akumulátorů, jež při rozumné hmotnosti a objemu vystačí dnes běžně na ujetí více než sta kilometrů, přibližuje nástup tzv.plug-in hybridů, tj. hybridních automobilů, jejichž akumulátory by bylo možné dobíjet přes noc či během pracovní doby z běžné domovní zásuvky a na ujetí cesty do nebo ze zaměstnání by automobil jel na čistě elektrický pohon. Při delších cestách se využívá druhý pohon - spalovací motor.

V současné době se rozpracovávají i koncepce tzv. range extenderu, tedy elektromobilu, doplněného přídavným generátorem elektrické energie využívajícího mikroturbínu a vysokootáčkový generátor. Výhodou těchto systémů je široký sortiment použitelných paliv.

Investice do elektromobility znamená dnes především příspěvek k snahám o snižování emisí skleníkových plynů a omezování spotřeby stále dražších klasických fosilních paliv. Nadále však je benzín či motorová nafta energeticky i hmotností minimálně o řád výhodnější než nejmodernější akumulátory, poznamenává docent Mindl: "Ušetří se však přinejmenším palivo, tedy komodita, která bude čím dál dražší a hůře dostupná. Nejdříve snížíme spotřebu, a pak začneme jezdit i na něco jiného."

... I VLIVNÝCH MÉDIÍ

Důležitým prvkem může být popularizace elektromobilů mezi motoristy a veřejností, na kterou sází např. USA pomocí účastí těchto vozidel a jejich propagátorů v hojně sledovaných pořadech. Ford Focus ST s elektrickým pohonem se stane pravidelným účinkujícím v populární talkshow, kterou uvádí slavný moderátor a známý sběratel automobilů i motocyklů Jay Leno. Známé osobnosti z řad jeho hostů budou v rámci tzv. "Green Car Challenge" řídit elektrický Focus, který Ford vyrobil speciálně pro tento pořad přestavbou pětidveřového modelu Focus ST na akumulátorový pohon v rámci globální experimentální skupiny vozů Ford BEV (battery electric vehicle). Pohonnou jednotkou je zcela nové hnací ústrojí, vyvíjené Fordem pro plánované nasazení do sériové výroby již od roku 2011. Díky umístění akumulátorů se Focus ST BEV pyšní téměř ideálním rozložením hmotnosti mezi nápravami v poměru 50:50, ale rovněž působivými parametry elektrického hnacího ústrojí: nejvyšší výkon činí 105 kW a na jedno nabití lze urazit vzdálenost až 130 km.

Také malosérioví specialisté vyvíjejí elektromobily budoucnosti. S dalším pozoruhodným elektrickým projektem přišla např. německá tuningová firma, která předvedla studii svého nového modelu s prostým označením e2, jenž by se na světových trzích měl objevit během roku 2011. Navazuje na předchozí typ e1, lehký jednomístný sportovní vozík připomínající Lotus Seven, ovšem poháněný elektromotorem s výkonem 147 koní (110 kW).

Dvoumístný model e2 je už ovšem "jiná káva" ve stylu supersportovních automobilů. Novinka určená pro dva cestující bude osazena čtveřicí elektromotorů o celkovém výkonu takřka 540 koní (zhruba 400 kW) a točivém momentu až 1 000 Nm. Podle dosud dostupných informací výrobce počítá s tím, že pohotovostní hmotnost se podaří omezit na cca 900 kg, a akumulátory k jejichž plnému dobití by měla postačit pouhá půlhodina, by vozu měly udělit dojezd až 300 km. Struktura velmi lehké karosérie má vycházet z technologií používaných ve F1, přičemž na střeše se budou nacházet solární panely k pohonu vybraného příslušenství.

Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů