Čtvrtek, 18. dubna 2024

Francie bere elektřinu v autech vážně

Francouzské automobilky si vždy zakládaly na neotřelém a atraktivním designu svých výrobků, jejich vozy měly prostě "šmrnc".

Francie bere elektřinu v autech vážně

Nyní k proslulé francouzské eleganci přibude navíc další aspekt: ekologický. Země galského kohouta začala v dopravě razantně prosazovat elektřinu, od níž si slibuje dramatické snížení emisí.

Elektromobily totiž (pomineme-li ty, které vznikají při jejich výrobě, nebo výrobě energie pro ně) žádné neprodukují.

NOVÝ ELEKTRICKÝ PEUGEOT: ION " ZERO EMISSIONS "

Už příští rok se francouzské automobilky chtějí pustit do sériové výroby elektromobilů. Značka Peugeot, průkopník a první konstruktér elektrických vozů na světě, uvede koncem roku 2010 na trh model " iOn " s dojezdem 130 km, dosaženým hlavně díky použití lithium-ion baterií, ve světové premiéře představený na podzimním autosalonu ve Frankfurtu.

S vozem 106 Electric (výroba v letech 1995 až 2003) zůstává Peugeot dodnes konstruktérem, který prodal nejvíce vozů s " nulovými emisemi " na světě. Značka se lvem ve znaku posílena touto zkušeností získala předpoklady zachovat si pozici hlavního aktéra na novodobém trhu elektrických vozidel. A od konce roku 2010 bude Peugeot mezi prvními výrobci, kteří na trh v Evropě nový 100% elektrický vůz uvedou.

Elektrický vůz iOn, vyvinutý ve spolupráci s Mitsubishi Motors Corporation (MMC), je určen jak pro soukromé osoby, tak pro firemní zákazníky (státní podniky, velké firmy...), což vyplývá z jeho charakteristik mimořádně přizpůsobených použití v městském provozu.

Baterie lithium-ion: naplno za 6 hodin, 80% za 30 minut

Jeho preferovaným teritoriem je město, 4 dveře, 4 místa, délka 3,48 m, poloměr otáčení 4,5 m: to je iOn. Tento stoprocentně elektrický Peugeot s maximálním výkonem 47 kW (64 k) a točivým momentem 180 Nm dosáhne nejvyšší rychlosti 130 km/h. A stejný počet kilometrů v normalizovaném evropském cyklu představuje i jeho dojezdová vzdálenost. Baterie lithium-ion se za pomoci klasické 220 V zásuvky plně nabíjí za 6 hodin a díky systému pro rychlé dobíjení postačí na dobití do 80% kapacity pouhá půlhodinka, po kterou je vůz zapojen do zdroje.

Příznivé charakteristiky dovolují tomuto městskému vozu s nulovými emisemi nabídnout jeho uživateli multifunkční použití srovnatelné z hlediska výkonů a obyvatelnosti s malým vozem poháněným klasickým spalovacím motorem.

Jeho ohleduplnost k životnímu prostředí, jeho kompaktnost, bezpečnost a snadnost používání... to budou jeho hlavní trumfy..., ale ne jediné.

Navíc přidává i další inovativní služby, zejména " komunikační a lokalizační jednotku ". Ta umožňuje nejen přivolání pomoci - služba Peugeot Urgence (lokalizace havarovaného vozidla a vyslání příslušných složek), v jejíž poskytování je Peugeot evropský leader, ale také přenos informací (stav baterie, počet ujetých km, počet km do návštěvy servisu...). Přenos těchto dat je přínosem pro profesionální správu vozových parků.

CITROËN C-ZERO : DALŠÍ FRANCOUZSKÝ ŠVIHÁK S JAPONSKÝM RODOKMENEM

S vozem na elekřinu si pospíšila i další francouská eutomobilka : bratříček Peugeotu iOn, Citroën C-Zero se začne prodávat v průběhu posledního čtvrtletí roku 2010. V portfoliu firmy je to již druhý elektrický vůz po modelu Berlingo First Electrique, vyráběném ve spolupráci se značkou Venturi. Pokud by vám nový Citroën byl odněkud povědomý, tušení neklame: výrobce uvádí, že byl vyvinut ve spolupráci s Mitsubishi, což decentně naznačuje, že jde v podstatě o Mitsubishi i-MiEV (s nímž má C-Zero společných většinu dílů), představené již dříve ve Frankfurtu, převlečené do francouzského kabátku.

Čtyřmístný elektromobil dlouhý necelých 3,5 m s rozvorem 2,5 m je vybaven synchronním elektromotorem s permanentním magnetem, o výkonu 47 kW (64 k), kterého dosahuje při 6 000 otáčkách. Maximální točivý moment dosahuje 180 Nm při 2 000 otáčkách. Nejvyšší rychlost činí 130 km/hod (což je i uváděný teoretický dojezd vozu), zrychlení z 0 na 100 km/hod proběhne za 15 vteřin.

Napájení motoru zajišťují baterie typu Li-ion o napětí 330 V, složené z 88 článků o kapacitě 50 Ah umístěné ve střední části vozu. Nabíjejí se z klasické zásuvky na 220 V, přičemž úplné nabití trvá šest hodin, Při použití externí dobíjecí stanice na 400 V / 125 A pak postačí k dosažení 80 % maximální kapacity půl hodiny. Baterie netrpí paměťovým efektem, takže se nesnižuje jejich životnost.

Na rozdíl od nepříliš velkého prostoru pro zavazadla na výbavě výrobce nešetřil: vůz bude mít posilovač řízení, ABS, ASR, ESP, elektrické ovládání oken, šest airbagů i klimatizace.

DALŠÍ KROK LVÍ EKOLOGICKÉ STRATEGIE

Peugeot iOn ilustruje vůli značky začlenit nové typy vozů do nabídky a přinášet četná řešení adaptovaná na potřeby městské mobility. Je zároveň součástí strategie značky, mající za cíl snížit dopad automobilů na životní prostředí a omezit závislost na energii z fosilních zdrojů.

A výsledky této strategie se objeví v modelové řadě již zanedlouho v podobě hned dvou automobilů se znakem lvíčka: koncem roku 2010 má přijít na trh iOn, 100% elektrický vůz pro každodenní použití v městském provozu, kterého na jaře následujícího roku doplní Peugeot 3008 HYbrid4, model vybavený technologií umožňující všestranné použití vozu (147 kW / 200 k, pohon 4 kol, a s emisemi CO2 pod stovku (99) g/km).

Tyto produkty doplní modelovou řadu vozů Peugeot poháněných spalovacím motorem. Ale ani vývoj těchto vozů se nezastaví! Výrobce slibuje, že také spalovací motory budou ekologicky účinnější, jak dieselový HDi FAP, tak benzinový VTi a THP, což jsou pohonné jednotky, které se již dnes vyznačují mimořádně dobrou pozicí z hlediska emisí CO2 v rámci příslušných segmentů: 107 s 106 g/km CO2, 207 s 99 g, 308 s 120 g, 3008 s 130 g, 407 s 129 g. ...

ZOE A TWIZZY: SEZNAMTE SE

Také Renault oficiálně potvrdil výrobu dvou elektromobilů do města. Dvojici malých elektromobilů - modely Zoe a Twizy - firma představila v září na frankfurtském autosalonu. Dvou a čtyřmístná vozidla jsou určená především pro městský provoz, zejména pokud jde o Twizy, což je zjevné už z jeho řešení a rozměrů. Je určen pro dva cestující, sedící tandemově za sebou; do rozměrů 2,3 m na délku jen 1132 mm a necelého 1,5 m (1476 mm) na výšku se kromě prostoru pro pasažéry už vešel jen spíše symbolický prostor pro zavazadla: 50 litrů opravdu není mnoho ani na větší nákup. Konstrukčně a designově jinak ovšem velmi zajímavé vozítko však podle všeho rozhodně nebude mít zásadní problémy s parkováním, což je u městského provozu nepopiratelná výhoda, a také bezpečnosti věnoval výrobce velkou pozornost.

O pohon se stará elektromotor s lithium-iontovými bateriemi a výkonem 15 kW (20 k) a točivým momentem 70 Nm. Nejvyšší rychlost činí 75 km/h, dojezd na jedno nabití zhruba 100 kilometrů, což by mělo pohodlně stačit pro běžné dojíždění.

Druhý elektromobil je čtyřmístný a vychází ze studie Zoe Z. E. (Zero Emission), představené letos ve Frankfurtu. Tento 4,1 m dlouhý vůz se začne vyrábět v roce 2012. Také on bude poháněn elektromotorem, jehož výkony, stejně jako další technické podrobnosti, ovšem automobilka zatím nezveřejnila.

Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů