Evropa chválí šrotovné, v Česku bude jen těžko
Pro evropské automobilky mělo loni slovo šrotovné sílu živé vody. Šrotovací prémie čili vládní podpora těm, kdo nechali zlikvidovat své staré auto a koupili si nové, zmírnily propad automobilových trhů v období recese.
Šrotovné zavedlo celkem dvanáct evropských států. Na podzim přijali zákon o šrotovném i čeští poslanci. Premiér Jan Fischer však jednoznačně prohlásil, že za jeho vlády šrotovné ve výši 30 tisíc korun za auto v Česku zavedeno nebude. Stát by totiž program v době obřího schodku rozpočtu přišel na 2,4 miliardy.
"Já pořád doufám, že se šrotovné v Česku zavede. Jde o krátkodobé, nesystémové opatření, které však poskytne automobilkám oddechový čas pro přežití," soudí Jiří Černý, viceprezident Sdružení automobilového průmyslu.
Šrotovné podle analýzy Sdružení využívali většinou lidé, kteří si běžně kupují třeba ojetá auta, lidé mezi padesáti a pětašedesáti lety věku. "Tohle byla největší skupina lidí, která využila šrotovného. Jsou to lidé, kteří mají stabilní příjem, důchod," dodal Černý.
Podle analýzy dopadu šrotovného v Evropě, kterou vypracovala Evropská asociace automobilových výrobců ACEA, mělo šrotovné několik příznivých dopadů. Zatímco v lednu loňského roku se registrace snížily meziročně o 27 procent a v prvním čtvrtletí o 17 procent, po zavádění šrotovacích prémií začaly registrace vzrůstat. Za deset měsíců loňského roku pak klesly jen o 6 procent, přitom v samotném říjnu byly meziročně o 11 procent vyšší.
Díky šrotovnému se zájem kupujících přesunul na malá a úsporná auta s nižšími emisemi CO2. Například v Německu klesly průměrné emise CO2 ze 166 gramů na kilometr v roce 2008 na loňských 155 g/km. V předchozích letech činil meziroční pokles jeden až dva gramy.
Vlivem šrotovného, které většina evropských vlád poskytovala jen na ekologicky přijatelné automobily, poklesly registrace vozů s naftovými motory. Kupující se mnohem více než dříve začali zajímat i o alternativní pohony, například na zkapalněný zemní plyn. Podle analýzy ACEA se také prokázalo, že šrotovné se vyplatí i finančně. Například ve Španělsku tak centrální vláda získala 25 milionů eur, regionální vlády dalších 15 milionů.
AUTOR: Vladimír Kaláb
AUTOR-WEB: www.ihned.cz