Osmdesát jedna procent (tedy, řečeno slovy s oblibou používanými reklamou "osm z deseti") motoristů jezdí na podhuštěných pneumatikách, ukazují výsledky bezpečnostních kontrol 52 400 vozů v 15 zemích EU v roce 2009.
Většina vozidel v Evropě má podhuštěné pneumatiky
Tento zlozvyk dokumentující nedostatečnou péči o pneumatiky vede nejen ke zvýšeným rizikům v silničním provozu, ale má i ryze praktické ekonomicky vyčíslitelné důsledky.
Konkrétně vede každý rok ke zbytečnému spálení čtyř miliard litrů paliva v hodnotě 5,2 miliardy eur a vypuštění 9,3 milionu tun nadbytečných emisí CO2, což v přepočtu znamená průměrné zvýšení emisí každého vozu na evropských silnicích o 3,47 g CO2/km, a tím výrazné zatížení pro životní prostředí. Celkové zvýšení nákladů včetně zvýšeného opotřebení a vyšší spotřeby paliva dosahuje částky 7,7 miliardy eur ročně
Kontroly varují
V roce 2009 provedla společnost Bridgestone v rámci osvětové kampaně "Přemýšlej, než vyjedeš", zahájené celosvětově v roce 2005, celkem 52 400 bezplatných kontrol bezpečnosti pneumatik v evropských nákupních střediscích a na veřejných parkovištích v různých zemích. Výsledky kampaně pořádané ve spolupráci mezi nadací FIA Foundation (Fédération Internationale de l'Automobile) a národními autokluby s cílem zvýšit bezpečnost silničního provozu nejsou rozhodně nijak potěšitelné.
Analýza výsledků těchto testů prokázala, že více než čtvrtina (26,5 %) motoristů jezdí na velmi podhuštěných pneumatikách (min. 0,5 baru pod hodnotou tlaku doporučovanou výrobcem automobilu), což znamená, že jezdí s výrazně vyšší spotřebou paliva kvůli nízkému tlaku vzduchu v pneumatikách. A 7,5 % vozidel, resp. jejich řidičů, jezdí dokonce na vyloženě nebezpečně podhuštěných pneumatikách (min. 0,75 baru pod doporučovanou hodnotou tlaku), čímž velmi ohrožují bezpečnost silničního provozu.
Téměř 17 % (16,6 %) používaných pneumatik bylo navíc opotřebováno pod úroveň minimální hloubky dezénu 1,6 mm vyžadované evropskou legislativou. Varovné je zejména zjištění, že téměř desetina (přibližně 9 %) kontrolovaných pneumatik vykazovala současně jak vážné opotřebení, tak i vážné podhuštění. řečeno slovy statistiky: 1 z 11 motoristů vážně ohrožuje bezpečnost silničního provozu jízdou na extrémně podhuštěných a opotřebovaných pneumatikách.
Méně tlaku, než má být, znamená více paliva
Výsledky naznačují, že mnozí motoristé nemají tušení o přirozeném procesu, v němž pneumatika časem ztrácí tlak vzduchu podobně jako nafukovací balón, a že jízda na nesprávně nahuštěných pneumatikách je nejen nebezpečná, ale způsobuje také plýtvání palivem a zvyšování emisí CO2, protože tlak vzduchu má velký vliv na valivý odpor pneumatiky, který je jedním z klíčových faktorů ovlivňujících velikost spotřeby paliva, a v závislosti na charakteru silnice a jízdním stylu představuje valivý odpor 18 až 26 % celkového jízdního odporu, který musí vozidlo překonávat. Vzhledem k tomu, že nízký tlak vzduchu v pneumatikách zvyšuje valivý odpor, projevuje se jízda s podhuštěnými pneumatikami bezprostředním zvýšením spotřeby paliva a emisí.
Z kontrolovaných pneumatik měla podle výsledků výzkumu 3 % o 50 % sníženou životnost v důsledku nízkého tlaku vzduchu, tzn. 28,2 milionu pneumatik na evropských silnicích má zkrácenou životnost v důsledku předčasného opotřebení.
Ohrožení bezpečnosti
Jízda na podhuštěných a opotřebovaných pneumatikách je také nebezpečná. V tomto případě se prudce zvyšuje riziko ztráty kontroly nad vozidlem a smyku. Podhuštění pneumatik má extrémně negativní vliv rovněž na životnost pneumatiky z důvodu nadměrného namáhání ramenní oblasti pneumatiky a tvorby tepla v místech ohybu bočních stěn. Motoristé jezdící s velmi nízkým tlakem v pneumatikách se mohou dříve nebo později dočkat nebezpečného defektu pneumatiky v důsledku působení výše uvedených faktorů.
Pneumatiky opotřebované pod legislativně stanovenou mez hloubky dezénu představují bezprostřední ohrožení bezpečnosti, protože vůz jedoucí na pneumatikách s hloubkou dezénu pod 1,6 mm je vystaven aquaplaningu již při rychlostech až o 40 % nižších než při jízdě na kvalitních pláštích.
Průzkum stavu pneumatik v Evropě
Rok počet zemí zkontrolováno
2005 10 8700 vozidel
2006 19 20 300 vozidel
2007 19 38 867 vozidel
2008 14 31 178 vozidel
2009 15 52 400 vozidel