Pátek, 26. dubna 2024

10 nejlepších novinek z Paříže

Na pařížském autosalonu si právě odbývají premiéru stovky nových aut. HN vybraly deset nejzajímavějších stánků, které na výstavní ploše rozhodně nesmíte minout.

10 nejlepších novinek z Paříže

Tak jako už několikrát je i letos hlavním tématem ekologie. Ale za pozornost stojí také nová luxusní auta a samozřejmě supersporty.

1. Lotus

Jestli některá značka na pařížském autosalonu překvapila, byl to jednoznačně Lotus. Její expozice, kterou by ještě loni bez povšimnutí minul snad druhý návštěvník, se v okamžiku změnila v hlavní jeviště. Stalo se to ve chvíli, kdy manažeři Lotusu odhalili najednou pět nových modelů. Jde o vozy Esprit, Eterne, Elise, Elite a Elan.

V tuto chvíli sice stále jde jen o koncepty, mají však velmi blízko do sériové podoby. S největší pravděpodobností zahájí Lotus výrobu modelem Esprit. Ten dostane pod kapotu motor z Lexusu IS F s výkonem 550 koní. Britové se tak chtějí probojovat do supersportovní kategorie, které až dosud kralovaly hlavně italské auta.


PRVNÍ MEZI PĚTI
Nejblíže má k sériové výrobě Lotus Esprit. Má se stát konkurencí pro zavedené italské značky.

2. Škoda

Od mladoboleslavské automobilky letos nikdo v Paříži mnoho nového neočekával. Opak se ale stal pravdou, když hned první den brzy ráno Škoda odhalila s velkou pompou model Octavia Green E Line. Jde o první elektromobil české značky. Má výkon až 85 kW a zásobují jej baterie s kapacitou 26,5 kWh. To pro vůz znamená maximální dojezd 140 kilometrů a dobu nabíjení 8 hodin z běžné zásuvky, popřípadě poloviční čas z napětí 400 V. Škoda oznámila, že zkušebně vyrobí dvacet těchto vozů a bude je testovat v reálném provozu. Pokud uspějí, projektem se budou v Mladé Boleslavi dál zabývat.

3. Lamborghini

Původně se očekávalo, že automobilka Lamborghini přiveze do Paříže nástupce svého nejvyššího modelu Murciélago, který byl pojmenován Jota. Nakonec k tomu ale nedošlo. Pánové ze Sant'Agata místo toho návštěvníkům autosalonu předvádějí koncept Sesto Elemento. Jde o nejlehčí vůz, který tato značka kdy vyrobila, váží jen 999 kilogramů. Jeho karoserie je totiž vyrobená ze speciálního materiálu CFRP - to je kombinace plastu a karbonu.

Díky desetiválcovému motoru s výkonem 570 koní je Sesto Elemento schopné překonat stovku za obdivuhodných 2,5 sekundy, maximální rychlost je 350 km/h. Škoda, že jde zatím pouze o koncept.

4. Jaguar

Slavná britská automobilka letos slaví 75 let své existence a toto téměř kulaté výročí se rozhodla okořenit konceptem nazvaným C-X75. Hliníková karoserie vypadá absolutně jinak než design všech dosud vyrobených Jaguarů.

Automobil pohání celkem čtyři elektromotory, u každého kola je umístěn jeden. S výkonem 780 koní a točivým momentem neuvěřitelných 1608 Nm by se mělo auto na stovku dostat už za 3,4 sekundy, ručička se zastaví teprve na 330 km/h. Kapacita baterií stačí ale jen na ujetí 110 kilometrů.

5. Mercedes-Benz

Nový model CLS znamená oživení v kategorii luxusních sedanů-kupé. Mercedes se jím brání proti svému hlavnímu rivalovi na tomto trhu, modelu Audi A7 Sportback.

Zajímavým prvkem designu vozu jsou LED diody instalované přímo do předních světlometů. Diody jsou rozděleny do tří skupin, celkem jich je 71. Přední maska silně připomíná supersportovní Mercedes-Benz SLS AMG. Za zmínku ale stojí i úzká skleněná plocha. Minulá generace CLS nabídla pod kapotou pouze šestiválce, doba si ale žádá úspornější motorizace. Proto nabídka nových modelů začíná u nového naftového motoru se čtyřmi válci a objemem 2,1 litru. Ani šestiválce z ní ale rozhodně nezmizely. K dostání budou modely Mercedes-Benz CLS 350 CDI BlueEfficiency (195 kW) a 350 BlueEfficiency (225 kW).

6. Volkswagen

Pro minulou generaci Volkswagenu se Škoda Superb stala bratrovrahem. V nejednom srovnávacím testu totiž nad svým koncernovým sourozencem vyhrála. U Volkswagenu to vzali vážně, a tak do sedmé generace Passatu, která na pohled spíše vypadá jen jako důkladný facelift, dodali spoustu moderních technologií. Kufr u verze sedan se dá například otevřít "kopnutím" pod zadní nárazník, které zaregistruje čidlo. Auto je vybaveno systémem, který jej chrání proti kolizi s jiným vozem až do rychlosti 30 km/h. Speciální světla Dynamic Light Assist zase umožní používat stále dálkové svícení - automaticky rozpoznají protijedoucí vozidlo a přizpůsobí se tomu.

7. Range Rover

Luxusní britská SUV už necílí jen na majetné muže středního věku. Snaží se najít cestu také k mladším movitým zákazníkům, a tak ukázala model Evoque. Tím se navrací do segmentu třídveřových kompaktních SUV - a chystá se také pětidveřová varianta. Vůz je má zaujmout hlavně vzhledem, velké terénní vlastnosti se už od něj čekat nedají. Některé modely budou totiž mít jen pohon předních kol.

8. Exagon

Říká vám něco slovní spojení Exagon Furtive? Mělo by, jde totiž o nového vyzyvatele elektrického sporťáku Tesla Roadster. Model Furtive je kupé pro 2 plus 2 cestující, k jehož pohonu slouží dva motory Siemens o celkovém výkonu 340 koní. To by mělo stačit ke zrychlení z nuly na 100 km/h za 3,5 sekundy (rychleji než Tesla). Maximální dojezd je přitom 400 kilometrů, tedy stejně jako u Tesly. A pak? V záloze je ještě konvenční benzinový motor. S ním vůz dokáže ujet dalších 400 kilometrů, dokud jeho majitel nenajde příhodnou zásuvku nebo benzinovou stanici.


EKOLOGICKÝ SPORŤÁK
Že ekologie a sportovní svezení nejdou dohromady? Z omylu vás vyvede elektromobil Exagon Furtive.

9. Porsche

Vynechat při cestě pařížským atosalonem stánek Porsche by byla velká chyba. Firma z Zuffenhausenu tu totiž představuje hned dvě zajímavé novinky. Nejrychlejší model všech dob, Porsche 911 GT2 RS, tu stojí hned vedle vozu 911 Speedster. Ten svým pojetím odkazuje na ikonický model stejného jména z roku 1953. Auto vychází z modelu Carrera S, od něj ho odlišují hlavně aerodynamické doplňky a dobové vyzvednutí zadní karoserie až za hlavy posádky.


ODKAZ MINULOSTI
Vzpomínku na slavnou ikonu padesátých let přináší model Speedster s výkonem 407 koní.

10. Francouzské značky

Na domácím hřišti mají velkou sílu také francouzské značky. Trio Renault, Peugeot a Citroën sídlí ve stejné hale hned vedle sebe a všichni mají co nabídnout. Renault se s modelem Latitude chce vrátit do vyšší střední třídy, ze které ho už jednou vyhnal nezájem zákazníků. Peugeot novou řadou 508 skloubí dohromady dvě předchozí - 407 a 607, což je jeho recept na zvýšení prodejů a zároveň udržení prestižního velkého vozu v nabídce. A Citroën? K vidění je nový model C4, od něj odvozený luxusní DS4 a k tomu extravagantní koncept LaCoste.


DVĚ KATEGORIE V JEDNOM
Francouzský Peugeot 508 spojuje praktičnost modelu 407 a luxus typický pro řadu 607.


FOTO: ČTK, REUTERS, JAN MARKOVIČ

Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů