Sběrné místo pro vraky aut nakonec zřejmě nebude muset být v každé větší obci. Touto a dalšími úlevami udělá novela zákona o odpadech radost především výrobcům a dovozcům automobilů. Návrh dnes už v prvním čtení schválila jednomyslně sněmovna, novela však ještě poputuje zpět k posouzení horní komoře.
Uleví novela zákona výrobcům aut?
Přísná novela
Senátoři za ODS, ČSSD a TOP 09 novelu předložili kvůli tomu, že poslední úprava zákona o odpadech byla podle nich přísnější než rámcová směrnice EU o odpadech, kterou převáděla do českého právního řádu. Proti novele protestovalo také Sdružení automobilového průmyslu.
Zákonodárci ale přesto letos na jaře úpravu schválili, aby se její projednávání neprodlužovalo. Rychlé přijetí bylo nutné kvůli postoji Evropské komise, která podle tvůrců novely vedla s Českou republikou už tři řízení kvůli absenci směrnice v českém právním řádu.
Co přikazuje zákon
Výrobci a dovozci automobilů musejí podle tehdy schválené novely poskytovat zpracovatelům vraků podrobnější údaje o automobilech, třeba o jejich demontáži a skladování, a informovat je o možnostech recyklace automobilů. Podle senátní novely se z okruhu v souladu se směrnicí výslovně vyjmou informace, které jsou předmětem obchodního tajemství, či práv průmyslového vlastnictví výrobců.
Předloha horní komory dále ruší povinnost výrobců a dovozců aut zřídit nejméně jedno sběrné místo pro vraky vozidel v každém obvodu obce s rozšířenou působností. Místo toho má být zavedena povinnost zajistit "přiměřeně dostupnou" síť sběrných míst pro vraky.
Sběrna u každé prodejny
Podle poslance Tomáše Úlehly (ODS) by nynější formulace v zákoně znamenala to, že kde vznikne nová prodejna automobilů, muselo by vzniknout i sběrné místo. Pokud by ukončila provoz, rušila by se i sběrna. Senátoři argumentují tím, že v Česku je nyní přes 500 takových míst, z nich asi 370 funguje. Požadavky směrnice by tedy byly splněny.