Pátek, 26. dubna 2024

Nejekologičtější Volvo pro manažery

Nejekologičtější Volvo pro manažery

Volvo XC60 má v zásobě i ekologickou verzi DRIVe. Řidiči se však musejí obejít bez některých předností 4x4.

Model XC60 byl odpovědí švédské automobilky na úspěšné BMW X3. Později musel začít bojovat i s další konkurencí v segmentu prémiových crossoverů, jako byla například Audi Q5. V letošní anketě Firemní auto roku se mu ale podařilo získat ocenění v manažerské kategorii. Vítěze proto Ekonom krátce vyzkoušel v nejúspornějším provedení DRIVe.

Volvo XC60 bylo startovacím modelem pro nový design severské značky. Podle jeho oblých tvarů, které vystřídaly tradiční hranaté pojetí, začaly vznikat i nové modely. Loni to například bylo Volvo S60 a V60. Dynamické tvarování karoserie působí líbivě a zároveň si nechává trochu té severské čistoty linií. Výrazně působí světla pro denní svícení v podobě malých sloupků na přední kapotě. Uvnitř najdete hlavně dostatek prostoru pro čtveřici cestujících. Palubní deska má pěkné tvarování a za tenký středový panel můžete umístit menší předměty, třeba dámskou kabelku. Pěkné je i ovládání klimatizace Volva přes tlačítka simulující sedící postavu. Budíky na palubní desce zůstávají věrné tradiční jednoduchosti a přehlednosti. Volvo označuje své ekologické řady logem DRIVe. Co to znamená? Vůz by měl být vybaven nejúspornější motorizací daného modelu. Kromě toho ale používá i řadu dalších prvků snižujících spotřebu paliva. Jde například o vyplněná kola, zaslepenou masku chladiče neb o speciální úsporné pneumatiky Michelin Energy Saver. Na Volvu XC60 DRIVe tyto prvky ale nenajdete. Crossover vypadá k nerozeznání od ostatních. Vývojáři na to šli jinak. Jednoduše odebrali dva velké škůdce úsporného cestování - pohon všech kol a automatickou převodovku. Tu nahradila manuální šestistupňová. Těší hladkým a bezhlučným chodem.

V honbě za úsporami naštěstí nedošlo ke snižování výkonu. Naftový pětiválec ho má poměrně dost. Výkon 129 kW (175 koní) při 4000 otáčkách za minutu a maximum točivého momentu 420 Nm (1500 až 2750 ot./min.) dokáže s 1,7 tuny těžkým vozem hýbat poměrně slušně. I když to nebude nejdůležitější parametr, zrychlit z nuly na 100 km/h zvládne za 9,8 sekundy, což je dostatečné pro běžné cestování. Úspora hmotnosti, pohon předních kol a manuální převodovka se tak pozitivně zapisují do palubního počítače, který si může dovolit zobrazit nižší údaje o spotřebě. Tabulky informují o spotřebě 6 litrů nafty na 100 km v kombinovaném cyklu. Při testování Ekonom jezdil v závěru za 7,5 litru. Při klidnější jízdě se dařilo dostat na zmiňovaných 6 litrů, což je na danou třídu, velikost a hmotnost vozu výborný výsledek. Volvo XC60 je autem výrazně zaměřeným na komfortní cestování. Vyzývá k tomu nejen řízení s poměrně aktivním posilovačem, ale i nastavení podvozku. Ten dobře filtruje nerovnosti na če ských silnicích.

Vysoká hmotnost a pohon pouze předních kol vám ale připraví nejednu horkou chvilku při vyjíždění třeba z parkoviště. Proč tedy zařadit Volvo XC60 DRIVe do své flotily? Nízkou spotřebou ušetří výdaje za palivo, kromě toho je také z celé nabídky této modelové řady nejlevnější. Se základní výbavou začíná na částce 939 tisíc korun. Navíc přidává i bezpečnostní systém CitySafety, který zamezí kolizím v hustém městském provozu do 30 km/h. Volvo bylo první, které tento systém představilo.

AUTOR: Jan Markovič

Tabulk a technických parametrů
Volvo XC60 DRIVe
Motor: vznětový pětiválec
Objem: 2400 ccm
Výkon: 129 kW (175 k)
Toč. moment: 420 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 9,8 s
Max. rychlost: 205 km/h
Komb. spotřeba: 6,0 l/100 km
Rozměry: 4627 x 1713 x 1891 mm
Cena: 939 000 Kč

Ceny vybraných náhradních dílů
Přední brzdové destičky (sada): 2900 korun
Brzdové kotouče (sada): 3500 korun
stírátka (sada): 1500 korun
čelní sklo: 12 240 korun
přední světlomet (halogen): 9800 korun
přední nárazník (nelak.): 13 800 korun
Hodinová sazba servisních prací: 1140 korun

Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů