Pátek, 19. dubna 2024

BMW a Toyota. Spolu proti VW

BMW a Toyota. Spolu proti VW

Největší světový výrobce luxusních aut BMW a japonská Toyota, která mu tvrdě konkuruje značkou Lexus, se postarali o významný průlom v automobilovém průmyslu. V předvečer mezinárodního autosalonu v Tokiu se dohodli na spolupráci ve výzkumu a vývoji technologií šetrných k životnímu prostředí.

V prvé řadě půjde o lithium-iontové akumulátory příští generace. Jejich výzkum a vývoj je velice nákladný. Ale budoucí trh s nimi by měl být nesmírně lákavý. Podle poradenské firmy Bain jeho hodnota v Evropě do roku 2020 vzroste až na 22 miliard eur.

BMW a Toyota Motor Corporation se rovněž dohodly, že "vymezí" další projekty spolupráce, zejména v oblasti úsporných technologií.

Dceřiná firma Toyota Motor Europe ještě podepsala s BMW dohodu, podle které jí bude bavorská automobilka od počátku roku 2014 dodávat naftové motory o objemu 1,6 a 2,0 litru. Budou určeny pro vybrané modely, s nimiž Toyota přijde na evropský trh v roce 2014. Mluvčí BMW Thomas Schmidt agentuře Bloomberg včera odmítl upřesnit, kolik motorů by mohla firma Japoncům dodávat.

BMW a Toyota uzavírají alianci v době, kdy další výrobci - Nissan Motor, Renault a Daimler - již rozjeli společné projekty ve vývoji motorů a technologií. To vše má jediný cíl - ušetřit náklady, jež jsou nezbytné, mají-li se splnit přísné ekologické požadavky regulátorů.

V BMW vítězí pragmatismus

Mnichovská centrála BMW musela projevit určitou odvahu, když se nezalekla výrazných rozdílů mezi německou a japonskou firemní kulturou. Neodradila ji ani neblahá zkušenost Volkswagenu, jehož dva roky starý "sňatek" se Suzuki právě kvůli rozdílné kultuře managementu ztroskotal.

Výkonný šéf BMW Norbert Reithofer vychází z toho, že jeho automobilka prodávající ročně kolem 1,6 milionu vozů ve srovnání s giganty nemá na to, aby v tvrdém světovém autobyznysu dlouhodobě obstála.

Audi, která chce BMW předstihnout v prodeji, se může opřít o mateřský koncern Volkswagen vyrábějící dohromady asi čtyřnásobek toho co BMW. Může tedy technologické inovace snáze financovat i rychleji zavádět. "Audi se může podělit o náklady na výzkum a vývoj s masovými značkami koncernu, jako jsou VW, Seat a Škoda," připomíná list Handelsblatt.

Proč je Toyota ideální partner

Automobilka BMW by se teoreticky mohla zvětšit pomocí fúze či akvizic. Ale po neblahé zkušenosti s britskou dcerou Rover je takový manévr vyloučen. Mnichovská centrála BMW proto několik let usilovala o kooperaci s některým z rivalů. Po složitém jednání dospěla k dohodě o spolupráci v nákupní činnosti s Daimlerem. Není však nikterak rozsáhlá. Ukázalo se, že rivalita mezi Mnichovem a Stuttgartem je příliš velká. Nepovedly se ani námluvy s italskou Alfa Romeo, jež je pod křídly Fiatu. Naproti tomu se daří spolupráce BMW s Peugeotem ve vývoji naftových a benzinových motorů. Japonci jsou rovněž vítaný partner. Už proto, že Toyota je zapřisáhlý rival Volkswagenu. Reithoferovi také imponují její výsledky ve vývoji hybridních pohonů. Toyota svůj respekt oplácí - německé naftové motory hodnotí velmi vysoko

AUTOR: Václav Lavička
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů