Dachser testoval hybridní vozidlo
Společnost Dachser se v rámci strategie trvalé udržitelnosti snaží hledat cesty pro ještě lepší využití technologií ohleduplných k životnímu prostředí. V České republice proto otestovala vozidlo s hybridním pohonem.
Pro testy vozidla s alternativním pohonem si Dachser vybral DAF LF45.160 Hybrid a vyzkoušel ho pro využití v oblasti sběrné služby. 12tunové vozidlo DAF LF Hybrid je vybaveno tzv. paralelním hybridním systémem, který využívá výkon vznětového a elektrického motoru. Může být poháněno buď vznětovým motorem, elektrickým motorem nebo oběma motory současně. Výrobce udává snížení spotřeby paliva ve srovnání s konvenčními vozidly se vznětovým pohonem o 10 až 20 % a odpovídající snížení emisí CO2.
DAF LF Hybrid má 4,5litrový vznětový motor Paccar FR o výkonu 118 kW/160, který je připojen k automatické 6rychlostní převodovce Eaton a splňuje emisní limity EEV. Mezi spojkou a převodovkou je umístěn elektromotor, který zároveň slouží i jako generátor elektrické energie. Při brzdění se energie jeho prostřednictvím transformuje na elektrickou a akumuluje se ve speciálních lithium-iontových akumulátorech. Následně ji lze znovu využít při akceleraci. O tom, kdy je využíván k pohonu vznětový motor, a kdy a do jaké míry je používán elektromotor, rozhoduje řídicí jednotka.
Jsou-li akumulátory zcela nabité, lze s nákladním vozidlem ujet 2 km pouze na elektrický pohon bez nutnosti zapojení vznětového motoru. Výrobce uvádí, že je to dostatečná vzdálenost pro pohodlné použití vozidla v "zelených zónách" v centrech velkých měst. I v takovýchto případech ale vznětový motor běží na volnoběh, aby poháněl např. čerpadlo posilovače řízení nebo vzduchový kompresor. Vůz je vybaven systémem start/stop, který zajišťuje, aby motor zbytečně nespotřebovával palivo a nevypouštěl emise, není-li vozidlo v pohybu.
MEZITITULEK: PŘEDEVŠÍM PRO MĚSTSKÝ PROVOZ
Dachser hybridní vůz zkoušel na svých standardních rozvozových linkách. První test proběhl na trase Kladno - Chomutov - Most - Litvínov - Kadaň - Jirkov. Druhá trasa vedla z Kladna do Prahy a zpět. Testy ukázaly, že delší přejezdy mezi městy a méně vykládek v jednom městě zvýší spotřebu paliva. Ta se pak pohybovala kolem 20,3 l na 100 km.
"Testování vozu DAF LF Hybrid ukázalo, že jeho použití by bylo ideální na lince s co nejvíce vykládkami v jednom městě, nebo na lince s minimálními přejezdy mezi nakládkami," říká Ing. Jan Polter, obchodní a marketingový ředitel Dachser Czech Republic a.s.
Obecně s přihlédnutím k tomu, že vůz má kromě vznětového motoru i elektromotor, lze kvitovat fakt, že je celková hmotnost vozidla DAF LF45.160 Hybrid pouze o 300 kg vyšší než hmotnost standardní verze vybavené jen vznětovým motorem. Nosnost vozidla, která u 12tunového modelu činí 7,5 t, však limituje možnosti použití s více než 10 vykládkami například ve velkých městech, jako je Brno nebo Praha, pro které je nasazení hybridu ideální.
"Pro využití vozu DAF LF Hybrid v naší síti by bylo zapotřebí ušít linku tak zvaně "na míru" vozidlu," říká Ing. Jan Polter, a dodává: "To je poměrně nestandardní postup logistického strategického plánování. Nicméně dokážeme si přestavit jeho využití například v oblasti logistiky pro pekárenský průmysl s rozvozem v menších městech, jako je například Kladno a okolí."
DAF LF45.160 Hybrid je jistě zajímavou alternativou. Nabízí nejen environmentální přínos, ale i finanční benefity, jako je snížení spotřeby paliva při volbě ideální trasy či delší životnost komponentů, jako jsou např. brzdy. Zatím však nabízí jen omezené možnosti optimálního využití.