Středa, 24. dubna 2024

Zákopová válka o elektřinu

Zájem o změnu dodavatele elektřiny je v Česku na vrcholu. Firmy hrají o desítky tisíc zákazníků.

Zákopová válka o elektřinu

Zákopová válka mezi dominantními dodavateli energií a alternativními operátory zuří na tuzemském trhu. Vzduchem však místo granátů létají desítky stížností a osočování z nekalých praktik. Bojovat je vskutku o co. Od začátku roku změnilo dodavatele elektrické energie již přes 70 tisíc zákazníků, za celý letošek se pak očekává více změn než za předchozí čtyři roky.

Hlavním hráčům se nelíbí především agresivní přístup >>trpaslíků<< k získávání zákazníků. >>Prodejci například přijdou k lidem a vyhrknou na ně, že ČEZ nefunguje, proto musejí změnit dodavatele. A pak se je snaží dotlačit k podpisu nové smlouvy,<< popisuje důvody stížností tisková mluvčí Energetického regulačního úřadu Jarmila Lehnerová.

>>Pán se mnou vyplnil smlouvu, já si ji chtěl nejprve prostudovat, ale nechtěl mi ji dát do ruky, že si mám dojít na pobočku. Za pár dní mi volala paní z Centropolu, že už je smlouva uzavřena. Obchodník ji podepsal za mě!<< popisuje svou zkušenost účastník internetové diskuse vystupující pod přezdívkou Netvor.

Malé firmy však nedávno přešly do protiútoku. Například zmíněná společnost Centropol Energy podala stížnost na Energetický regulační úřad, že ČEZ zamítl žádosti o změnu dodavatele u 1600 svých klientů. Podle Centropolu jde o šikanování ze strany ČEZ, protože jakékoli nedopatření, třeba jenom překlep, je důvodem pro odmítnutí změny. ČEZ se brání, že vše musí být v souladu se zákonem.

Úspory, kam se podíváš

Základem nabídky každého distributora je ukázka, kolik lze na energiích ušetřit. Tyto příklady jsou však počítané pro domácnosti, které elektřinou topí a mají vysokou spotřebu.

U nich roční úspora dosahuje jednoho až tří tisíc korun. Pro běžné domácnosti, jež elektřinu používají hlavně k vaření a svícení, se pohybuje řádově ve stokorunách. Zjednodušeně se dá prohlásit, že úspora při změně dodavatele činí nanejvýš 300 až 500 korun na každou spotřebovanou megawatthodinu elektrické energie.

Ověřit si, jaká cena se platí u různých prodejců, není složité. Na adrese kalkulator.eru.cz stačí vyplnit údaje o současné spotřebě a můžete porovnávat jednotlivé nabídky. V seznamu najdete většinu celoplošně působících dodavatelů, chybí pouze nováček v poskytování elektřiny, společnost RWE.

>>Podle nás kalkulátor plně nevypovídá o ceně, nezahrnuje například skryté poplatky nebo naopak neumí započítat naše cenové bonusy,<< říká tiskový mluvčí společnosti Martin Chalupský, a doporučuje proto použití kalkulátoru přímo na webu RWE. Podobné pomůcky mají na svých stránkách i ostatní distributoři.

Je ovšem potřeba počítat s tím, že kalkulátory často nezapočítají skryté poplatky, naopak se budou snažit zdůraznit jednorázové bonusy platící první rok. Neutrální srovnání zahrnující všechny dodavatele najdete mimo jiné na stránce www.euroenergie.cz.

Přerod alternativního hráče

Jedním z prvních alternativních distributorů v Česku se stala v roce 1995 společnost Bohemia Energy Entity (BEE). Na trh vstoupila hned, jak jí to umožnil zákon.

Tehdy osmadvacetiletý jednatel BEE Jiří Písařík již měl zkušenosti s prodejem služeb zákazníkům ve firmě Bohemia TeleKom (dnes je dceřinou firmou BEE). >>Využili jsme sítě obchodních zástupců, kteří již pracovali pro Bohemia TeleKom. Byli to často vyzkoušení lidé, kteří předtím pracovali pro T-Mobile, Eurotel a další firmy. Nešlo o žádné lidi z ulice,<< popisuje začátky Písařík.

Hned od začátku se přesto začaly objevovat stížnosti na neetické postupy prodejců, kteří měli provize z každého uzavřeného obchodu. Písařík nařčení odmítá s tím, že šlo převážně o vymyšlené případy nebo o prodejce konkurenčních distributorů. Tak jako tak, díky aktivitě obchodních zástupců si Bohemia Energy Entity přišla dodnes na úctyhodných 212 tisíc zákazníků.

>>V zásadě jsou tři možné vstupy na energetický trh,<< komentuje počáteční fázi budování firmy obchodní ředitel BEE Libor Holub. >>Buď sem přijde velká zahraniční společnost a někoho koupí, nebo firma udělá masivní reklamní a marketingovou kampaň. My jsme velké peníze neměli, proto pro nás připadala v úvahu třetí možnost. Využili jsme toho, že Češi podomní prodej přijímají poměrně dobře,<< tvrdí Holub.

Jan Votočka ze Sdružení obrany spotřebitelů tak úplně s pohledem na tento způsob prodeje nesouhlasí. >>U podomního prodeje jde spíše o psychologickou stránku. Prodejci mají často velice slušný vzhled a lidé je tak snadno neodmítnou. K tomu se přidává okamžik překvapení, takže lidé často podlehnou,<< vysvětluje Votočka.

Divoké období akvizic nových zákazníků nicméně skončilo. >>Rozvázali jsme smlouvy se všemi firmami a lidmi, kteří nás zastupovali, a nechali jsme si jedinou, nad kterou máme kontrolu,<< říká Jiří Písařík.

Společnost BEE nyní postupuje obezřetněji. Hodlá spustit reklamní kampaň a začíná se vymezovat vůči malým distributorům, kteří lákají zákazníky praktikami na hraně zákona. >>Kazí trh a bylo by v zájmu seriózních firem se proti podvodníkům vymezit,<< dodává Holub.

Že se společnost mění, dokazuje i uspořádání vůbec první tiskové konference v historii firmy. BEE na ní představila nový program Garance, u něhož klientům zaručuje v určitém regionu nižší ceny oproti dominantnímu distributorovi. Program je koncipován na deset let a snaží se naznačit, že firmě nejde o rychlý zisk.

>>V posledním roce jsme hodně pracovali na stabilizaci firmy. Ještě před rokem a půl u nás pracovalo asi 50 lidí, dnes je to minimálně 150. Chceme být stabilním partnerem a dále služby rozvíjet, například uvažujeme o dodávkách tepla,<< uvádí jednatel BEE Jiří Písařík. Přemýšlí také o expanzi do zahraničí, ale nechce se pouštět do lokální distribuce. >>To je zcela jiný byznys, my se specializujeme na celoplošné nabízení služeb velkému množství klientů,<< prohlašuje.

V posledním roce prý rovněž ubylo nespokojených zákazníků, kteří si v minulosti stěžovali na špatnou komunikaci a neosobní přístup. >>Dříve se k nám téměř nedalo dovolat. To by se vám dnes již stát nemělo,<< podotýká Písařík.

Proč tak málo?

Výsledná cena dodávky plynu či elektřiny se skládá ze dvou základních částí. Ze složky regulované, kterou zákazník neovlivní, a z neregulované složky dané tržním prostředím.

>>Regulovanou složku tvoří poplatek za distribuci, DPH a v případě elektřiny také ekologický poplatek,<< popisuje Petr Zmátlík, energetický expert poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers. Tato složka představuje kolem padesáti procent koncové ceny za energii.

Neregulovaná složka je dána velkoobchodní cenou za samotnou komoditu. Její cena se mění na základě smluvních vztahů mezi dodavatelem a odběratelem: v případě elektřiny k tomu dochází obvykle jedenkrát za rok, u zemního plynu jednou za čtvrtletí. Komodita představuje u elektřiny 57 procent výsledné ceny, kterou zákazník zaplatí, u plynu je to 59 procent.

Malé firmy při vstupu na trh využily toho, že velcí hráči před krizí nakoupili elektrickou energii na delší dobu dopředu, neboť očekávali další růst cen. Elektřina ale naopak zlevnila, což umožnilo menším, kteří nakupovali krátkodobě, poskytnout zákazníkům atraktivní slevy.

Slunce jen pro někoho

K nejlevnějším tuzemským dodavatelům elektrické energie v současnosti patří firma Nano Energies, která má kolem dvou tisíc klientů. Jak ovšem uvádí jednatel Karel Srna, společnost nechce bojovat o pozici cenově nejvýhodnějšího dodavatele elektřiny.

>>Našim dlouhodobým cílem je být férovým hráčem, který se zaměřuje na obnovitelné zdroje a zákazníky získává bez manipulace. Snažíme se nabídnout dobrou cenu, ale nemusíme být nutně nejlevnější. Rádi bychom byli zajímavým obchodním partnerem pro chystanou nabídku produktů z oblasti elektromobility, akumulace nebo výroby energie, nikoli pouze pro nízké ceny,<< prohlašuje Srna.

Nano Energies vykupuje energii převážně ze solárních elektráren. Základem dobré nabídky jsou podle Srny dobře nastavené obchodní vztahy přímo s dodavateli a trpělivá a vynalézavá činnost na energetické burze.

>>Na českém trhu je mezi dvěma a pěti procenty zákazníků, které zajímá alternativní ekologicky laděná nabídka,<< uvádí Srna. >>Dodáváme do sítě výhradně elektřinu z obnovitelných zdrojů a jsme připraveni pozastavit nábor nových klientů, kdybychom neměli takové energie dostatek,<< říká Srna.

Zatím nicméně nedostatek >>čisté<< energie nehrozí. Nakoupené přebytky firma Nano Energies prodává na burze. Alternativní přístup společnost dokazuje také tím, že každý rok dává 30 procent zisku na charitu, například loni to bylo 492 tisíc korun neziskové organizaci ShineBean.

Pro nevyprofilované prodejce energie podle Karla Srny může být do budoucna situace svízelná. >>Velcí hráči si zatím "nelezou do zelí" a prodávají na relativně odlišných cenových hladinách, proto vzniká prostor pro alternativní dodavatele hrající pouze na finanční strunu,<< říká. Stačí však, aby dominantní firmy snížily ceny, a malí dodavatelé mohou mít velmi složitou pozici.

Jdeme jinam!

Vybrali jste si nového dodavatele a chcete pryč od toho současného? Samotná změna je triviální. Teoreticky se sice musíte nejprve odhlásit u stávajícího distributora, ale pracovníci firem celý proces vyřídí za vás.

Prakticky tak stačí vyplnit žádost, jejíž součástí bývá plná moc pro jednání se společností ČEZ nebo jiným distributorem. Do tří měsíců budete přepojeni na nového dodavatele, aniž by se muselo cokoli fyzicky měnit.

V čem je háček? Většinou to bývá nevýhodná smlouva. Začíná to >>aktivačními<< poplatky, pokračuje smlouvami na dobu určitou a penalizačním odchodným a končí zálohami.

>>Zkoušeli mi vnutit vyšší zálohy, než jsem dosud platil, tak jsem zůstal u stávajícího distributora,<< popisuje zkušenost při změně plynu Jan Vaněk. Podobné zážitky mají i další zákazníci, kteří na vyšší zálohy často přišli až po uzavření smlouvy a uvědomili si, že distributorovi vlastně poskytují bezúročnou půjčku.

Vrácení přeplatků se navíc v nejednom případě ukazuje jako běh na dlouhou trať. >>Měl jsem u Bohemia Energy přeplatek několik tisícovek a u této částky dodatek, že si tento přeplatek nechají na další období. Nesouhlasil jsem s tím, ale zatím se mi nepodařilo peníze z nich dostat,<< popisoval své zkušenosti letos v červnu na internetu uživatel Petr 334.

Podobně náročný bývá přechod od alternativního distributora jinam. Vždy je třeba pečlivě číst smlouvu, protože v ní bývají záludnosti. Například při kontraktu na dobu určitou musíte dát výpověď půl roku dopředu, jinak se smlouva automaticky prodlužuje na stejné období.

Jindy bývá ve smlouvě určeno >>odchodné<<, které pro domácnosti například u Bohemia Energy Entity činí 2500 korun. A tím se může smazat třeba dvouletá úspora na dodávkách energie.

Možností, jak bojovat proti nevýhodným smlouvám, není mnoho. >>Nemůžeme vstupovat do smluvního vztahu. Můžeme pouze zkontrolovat, zda nebyl porušen zákon,<< říká Jarmila Lehnerová z Energetického regulačního úřadu.

Většina stížností na praktiky dodavatelů proto skončí nevyslyšena. Jsou sice v rozporu s dobrými mravy a mohou být na hraně zákona, ale málokdy ji překračují.

Zákazníci v záchranné síti

Jak také může dopadnout alternativní dodavatel energie, ukazuje případ zkrachovalé firmy Moravia Energo. Ta zásobovala elektřinou asi tisíc odběrných míst, namísto očekávaného rozkvětu ale skončila v téměř pětimiliardových dluzích a zůstal za ní majetek v hodnotě pouhých patnácti milionů korun.

Společnost Moravia Energo mimo jiné doplatila na spekulace, které alternativní dodavatelé běžně provádějí. >>Nakoupili drahou energii a ve výsledku zjistili, že by ji museli prodávat pod cenou,<< komentuje pracovník jedné energetické firmy. Proto podle něho majitelé nechali raději firmu >>řízeně<< zkrachovat.

Zákazníci na krachu alternativního dodavatele netratí. Automaticky je totiž přebírá jeden z >>dodavatelů poslední instance<<, tedy ČEZ, E.ON nebo PRE.

Prodejce elektrické energie nemusí vlastnit elektrárnu, přenosovou soustavu, ba dokonce ani elektroměr. Hlavní náplní práce je administrativní činnost, pro niž je zapotřebí výkonný počítačový systém a zákaznický servis. A pak už stačí jen umět nakupovat energii a nabízet ji dále.

>>Alternativní dodavatelé mají nižší fixní náklady a jsou obvykle pružnější. Na druhou stranu mohou mít problémy s řízením cash flow a vymáháním pohledávek,<< komentuje malé dodavatele Petr Zmátlík z PricewaterhouseCoopers.

I podle odborníků je poměrně obtížné předvídat, jak se bude situace na trhu s dodávkami energií vyvíjet. >>Současný systém alternativních dodavatelů je často postavený na významném rozdílu ceny energií na spotovém trhu a cenou dodávek z dlouhodobých smluv, které zavazují tradiční dodavatele energií. Tento cenový rozdíl je daný poklesem poptávky, která je výsledkem ekonomické recese,<< říká Zmátlík.

Podle Zmátlíka se vývoj cen nedá příliš odhadnout, lze pouze popsat dvě modelové situace. Pokud bude cena energie na spotových trzích výhodnější než cena z dlouhodobých smluv, bude se alternativním operátorům dařit. V případě vyrovnání cen či obrácení trendu může vést situace na českém trhu k podobnému scénáři jako například ve Velké Británii. Tam došlo k prodejům menších portfolií zákazníků velkým firmám.

>>Pro malé firmy může být receptem na stabilitu schopnost dlouhodoběji si zákazníky zavázat a v případě fixace cen na straně prodeje i zajistit adekvátní cenovou úroveň na straně nákupu energií,<< dodává Zmátlík. To nahrává společnostem, které elektřinu zároveň vyrábějí, jako je například United Energy Trading.

>>Jsme připraveni i na cenovou válku. Nákladově jsme velmi efektivní a nízkou nákladovost dokážeme udržet i do budoucna. Naše vlastní výrobní portfolio trojnásobně převyšuje portfolio současných zákazníků,<< prohlašuje František Čupr, generální ředitel United Energy Trading.

AUTOR: Pavel Kočička
s přispěním Lukáše Vojáčka

Jak vybrat dodavatele elektrické energie


1.Zjistěte současnou roční spotřebu, například na fakturách.
2.Spočítejte si možnost úspory na kalkulator.eru.cz nebo www.euroenergie.cz. Cena je pouze za letošní rok, ceny na příští rok budou stanoveny nejdříve v listopadu a pravděpodobně budou jiné.
3.Ověřte si podmínky vybraného dodavatele, zejména aktivační poplatek a možnost výpovědi smlouvy.
4.Sledujte velikost záloh, které platíte nyní a které po vás bude chtít nový dodavatel.
5.Zeptejte se na zkušenosti známých.

Podomní prodej elektřiny


- Prodejci jsou většinou zkušení, přesto nepodléhejte nátlaku. Nic nepodepisujte předem, nechte si na rozhodnutí čas.
- V podepisovaných smlouvách čtěte i všechny texty malým písmem a vyžadujte obchodní podmínky a sdělení o všech poplatcích, které by připadaly v úvahu.
- Pokud přesto >>naletíte<< a budete chtít smlouvu zrušit, do třiceti dnů máte možnost. Nejlepší je písemné odstoupení od smlouvy poslat dobírkou nebo s dodejkou.

Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů