Čtvrtek, 28. března 2024

Nový Zéland svírá ekologická katastrofa

Nový Zéland svírá ekologická katastrofa

Tichomořskému pobřeží Nového Zélandu hrozí katastrofa rozsáhlých rozměrů. Z havarované nákladní lodi Rena uniklo do vod jižního Tichomoří až 30 tun topného oleje. Záchranáři včera zahájili přípravy na odčerpávání zbylého paliva, kterého se v nádržích stále nachází 1500 tun. Ochránci přírody už hlásí stovky uhynulých ptáků.

Pobřeží hrozí katastrofa, jaká postihla loni americké pobřeží Mexického zálivu, když vybuchla těžební plošina Deepwater Horizon.

Unikající olej už vytvořil skvrnu o průměru pěti kilometrů. Podle novozélandského úřadu pro námořní dopravu (MNZ) bude zbývající palivo z lodi Rena přečerpáno do speciální cisternové lodi. Času přitom není nazbyt.

Meteorologové předvídají na dnešek prudké zhoršení počasí. Není vyloučené, že se havarovaná loď rozlomí. To by podle ochránců přírody mělo pro oblast nedozírné důsledky. "Nebezpečí je opravdu velké, vzhledem ke škodám i značnému stáří plavidla," řekl stanici BBC Andrew Berry z úřadu MNZ.

Ochránce přírody nové informace zneklidnily. Ptají se, jak se vlastně loď do nebezpečného pásma pobřežních útesů dostala.

"Mnoho znepokojivých otázek bude muset být zodpovězeno, aby se podobné havárie nemohly opakovat," řekl novozélandské televizi premiér John Key, který si rozsah škod osobně prohlédl z vrtulníku pobřežních záchranářů. Nebezpečné útesy jsou námořníkům dostatečně dobře známy, není tedy jasné, proč se loď v uvedených místech pohybovala. Odpověď zatím neznají ani její majitelé z řecké společnosti Costamare Inc. "Záchranné operace, které se snaží minimalizovat rozsah škod na novozélandském pobřeží, mají naši absolutní podporu," uvedli majitelé v prohlášení, citovaném agenturou Reuters.

Rena plující pod liberijskou vlajkou najela na útes minulý týden, trup utrpěl trhlinu, proražena byla i palivová nádrž. Nákladem lodi bylo 2100 kontejnerů. Uniklé palivo se snaží zadržovat za pomoci norných stěn čtveřice námořních lodí, které už operují v místě katastrofy. Záchranáři chtějí nejprve odčerpat veškeré palivo, potom zahájí vykládání stovek kontejnerů. Potom se pokusí odlehčenou loď uvolnit z útesů.


Velká hrozba

1500

tun topného oleje zůstává v nádržích havarované lodi Rena, to představuje velkou hrozbu novozélandským pobřežním vodám.

AUTOR: Jiří Sládek
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů