Podpora kombinované dopravy
Hlavním nástrojem k naplňování regionální a strukturální politiky EU je přímá
finanční podpora. Prostředky pro naplňování cílů této politiky jsou čerpány
především ze strukturálních fondů. Příslušné cíle a priority pro jednotlivé
sektory hospodářství a regionální úrovně jsou pak stanovovány v jednotlivých
programových dokumentech, vypracovávaných jednotlivými zeměmi a schvalovaných
Evropskou komisí. Jedním z těchto dokumentů zpracovaných pro Českou republiku je
i Operační program infrastruktura, který je zaměřen na ochranu a zlepšování
životního prostředí a na rozvoj a zkvalitňování dopravní infrastruktury.
Jeho účelem je vytvoření rámce pro přípravu investičních projektů, jejichž cílem
je především zlepšení stavu životního prostředí a rozvoj udržitelné mobility
osob i zboží v regionech na úrovni NUTS II. Prostředky na zajištění podpory
projektů v rámci tohoto operačního programu budou čerpány z Evropského fondu
regionálního rozvoje (ERDF). Za ČR byl Operační program infrastruktura (pro
zkrácené programovací období 2004 - 2006) již zpracován a předložen Evropské
komisi, která jej odsouhlasila v závěru loňského roku.
Hlavním nástrojem k naplňování regionální a strukturální politiky EU je přímá finanční podpora. Prostředky pro naplňování cílů této politiky jsou čerpány především ze strukturálních fondů. Příslušné cíle a priority pro jednotlivé sektory hospodářství a regionální úrovně jsou pak stanovovány v jednotlivých programových dokumentech, vypracovávaných jednotlivými zeměmi a schvalovaných Evropskou komisí. Jedním z těchto dokumentů zpracovaných pro Českou republiku je i Operační program infrastruktura, který je zaměřen na ochranu a zlepšování životního prostředí a na rozvoj a zkvalitňování dopravní infrastruktury. Jeho účelem je vytvoření rámce pro přípravu investičních projektů, jejichž cílem je především zlepšení stavu životního prostředí a rozvoj udržitelné mobility osob i zboží v regionech na úrovni NUTS II. Prostředky na zajištění podpory projektů v rámci tohoto operačního programu budou čerpány z Evropského fondu regionálního rozvoje (ERDF). Za ČR byl Operační program infrastruktura (pro zkrácené programovací období 2004 - 2006) již zpracován a předložen Evropské komisi, která jej odsouhlasila v závěru loňského roku.
Jedním ze 14 opatření, formulovaných v programu, je rovněž opatření s názvem Podpora kombinované dopravy. Cílem tohoto opatření je především dosažení vyššího podílu kombinované dopravy na úkor přímé silniční dopravy, zajištění lepší obsluhy území budováním veřejných dopravně-logistických center, snížení nehodovosti v silniční dopravě (tj. snížení počtu těžkých nákl. vozidel) a konečně zlepšení životního prostředí v důsledku přesunu nákladní přepravy ze silnice na ekologičtější druhy doprav. V rámci tohoto opatření se předpokládá finanční podpora projektů na výstavbu nových, či rozšíření stávajících překladišť, resp. dopravně-logistických center propojujících jednotlivé druhy dopravy, včetně vytváření příslušných informačních systémů. Podpora bude určena vlastníkům a provozovatelům jednotlivých dopravně-logistických center a překladišť. Ti mohou počítat s příspěvkem až do výše 35 % celkových přípustných investičních nákladů do infrastruktury (v případě soukromých společností). Podmínkou pro podporu projektu je jeho realizace v termínu určeném pro programovací období 2004 - 2006, což je v tomto případě do dvou let po jeho skončení, tj. do 31. 12. 2008. Žádosti o podporu v rámci tohoto opatření bude možné předkládat v jednotlivých kolech výzev zprostředkujícímu subjektu, jímž je v tomto případě Ministerstvo dopravy. Jednotlivé předložené žádosti spolu s příslušnými povinnými přílohami pak budou ustavenou výběrovou komisí hodnoceny jak po stránce splnění všech formálních náležitostí, tak po stránce kvality projektu. Ta bude zahrnovat především míru naplňování cílů a priorit operačního programu a dalších relevantních dokumentů, hodnocení předpokládaných výstupů, výsledků a dopadů realizace projektu, umístění projektu, výše a způsobu financování a dalších hledisek. Zprostředkující subjekt pak následně sestaví seznam projektů k podpoře a po schválení příslušnými orgány budou uzavřeny smlouvy s jednotlivými konečnými příjemci podpory. Na jejich základě pak bude možné proplácení příslušné části oprávněných nákladů vynaložených na realizaci projektu.
AUTOR: Lukáš Soukup
Předběžná výše finančních prostředků z ERDF alokovaných v rámci opatření Podpora kombinované dopravy
Jedním ze 14 opatření, formulovaných v programu, je rovněž opatření s názvem Podpora kombinované dopravy. Cílem tohoto opatření je především dosažení vyššího podílu kombinované dopravy na úkor přímé silniční dopravy, zajištění lepší obsluhy území budováním veřejných dopravně-logistických center, snížení nehodovosti v silniční dopravě (tj. snížení počtu těžkých nákl. vozidel) a konečně zlepšení životního prostředí v důsledku přesunu nákladní přepravy ze silnice na ekologičtější druhy doprav. V rámci tohoto opatření se předpokládá finanční podpora projektů na výstavbu nových, či rozšíření stávajících překladišť, resp. dopravně-logistických center propojujících jednotlivé druhy dopravy, včetně vytváření příslušných informačních systémů. Podpora bude určena vlastníkům a provozovatelům jednotlivých dopravně-logistických center a překladišť. Ti mohou počítat s příspěvkem až do výše 35 % celkových přípustných investičních nákladů do infrastruktury (v případě soukromých společností). Podmínkou pro podporu projektu je jeho realizace v termínu určeném pro programovací období 2004 - 2006, což je v tomto případě do dvou let po jeho skončení, tj. do 31. 12. 2008. Žádosti o podporu v rámci tohoto opatření bude možné předkládat v jednotlivých kolech výzev zprostředkujícímu subjektu, jímž je v tomto případě Ministerstvo dopravy. Jednotlivé předložené žádosti spolu s příslušnými povinnými přílohami pak budou ustavenou výběrovou komisí hodnoceny jak po stránce splnění všech formálních náležitostí, tak po stránce kvality projektu. Ta bude zahrnovat především míru naplňování cílů a priorit operačního programu a dalších relevantních dokumentů, hodnocení předpokládaných výstupů, výsledků a dopadů realizace projektu, umístění projektu, výše a způsobu financování a dalších hledisek. Zprostředkující subjekt pak následně sestaví seznam projektů k podpoře a po schválení příslušnými orgány budou uzavřeny smlouvy s jednotlivými konečnými příjemci podpory. Na jejich základě pak bude možné proplácení příslušné části oprávněných nákladů vynaložených na realizaci projektu.
AUTOR: Lukáš Soukup
Rok | ERDF (eur, v běžných cenách) |
2004 | 1 728 902 |
2005 | 2 476 339 |
2006 | 3 212 554 |
2004 - 2006 | 7 417 795 |
Předběžná výše finančních prostředků z ERDF alokovaných v rámci opatření Podpora kombinované dopravy
Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích