Ze silnice na železnice těžce
Většímu přesunu zboží z kamionů na železnici brání nedostatečná infrastruktura.
Logistické firmy nemají o využívání železnice velký zájem také kvůli její
nedostatečné flexibilitě a vyšší ceně. Vyplývá to z analýzy společnosti King
Sturge. Ta rovněž ukázala, že železniční napojení má v ČR jen minimum
logistických a skladových areálů. Pokud vlečka v areálu existuje, je často ve
vlastnictví soukromého subjektu, který ji využívá pouze pro vlastní potřebu.
Většímu přesunu zboží z kamionů na železnici brání nedostatečná infrastruktura. Logistické firmy nemají o využívání železnice velký zájem také kvůli její nedostatečné flexibilitě a vyšší ceně. Vyplývá to z analýzy společnosti King Sturge. Ta rovněž ukázala, že železniční napojení má v ČR jen minimum logistických a skladových areálů. Pokud vlečka v areálu existuje, je často ve vlastnictví soukromého subjektu, který ji využívá pouze pro vlastní potřebu.
Možnost realizace alespoň části přeprav po železnici zvažuje 37 % logistických firem. Jejich ochota finančně se podílet na stavbě vlečky k logistickým terminálům je ale minimální. Přesto se podle vedoucího oddělení průmyslových nemovitostí King Sturge Martina Václavíka v budoucnu železniční doprava stane alespoň částečnou alternativou silniční přepravy. Ve společnosti roste tlak na omezení kamionové dopravy z důvodů jak ekologických, tak ekonomických. "Zavedení mýtného, růst cen pohonných hmot, nové direktivy EU regulující emise, rychlost, dobu řízení a jiná opatření postupně navyšují náklady na silniční dopravu a v blízké budoucnosti jistě donutí logistické firmy k hledání alternativních řešení," řekl Václavík. Aby ale železnice mohla být konkurencí silnici, musí podle něho ještě ujít dlouhou cestu. Problémem je především časová přesnost dodávek, možnost kontroly pohybu zboží, nedostatek kvalitní přepravní techniky, ale i malá informovanost dopravců o možnostech přepravy zboží po železnici. Například v Praze a blízkém okolí je v současnosti nabídka skladových prostor s železničním napojením minimální nebo téměř žádná.
Podíl železnice na přepravě nákladu v ČR klesá. Přesunout co největší objem přepravy nákladu ze silnice na železnici chtějí všechny nejsilnější politické strany. Podle svých volebních programů proto podporují kombinovanou dopravu a výstavbu koridorů.
Možnost realizace alespoň části přeprav po železnici zvažuje 37 % logistických firem. Jejich ochota finančně se podílet na stavbě vlečky k logistickým terminálům je ale minimální. Přesto se podle vedoucího oddělení průmyslových nemovitostí King Sturge Martina Václavíka v budoucnu železniční doprava stane alespoň částečnou alternativou silniční přepravy. Ve společnosti roste tlak na omezení kamionové dopravy z důvodů jak ekologických, tak ekonomických. "Zavedení mýtného, růst cen pohonných hmot, nové direktivy EU regulující emise, rychlost, dobu řízení a jiná opatření postupně navyšují náklady na silniční dopravu a v blízké budoucnosti jistě donutí logistické firmy k hledání alternativních řešení," řekl Václavík. Aby ale železnice mohla být konkurencí silnici, musí podle něho ještě ujít dlouhou cestu. Problémem je především časová přesnost dodávek, možnost kontroly pohybu zboží, nedostatek kvalitní přepravní techniky, ale i malá informovanost dopravců o možnostech přepravy zboží po železnici. Například v Praze a blízkém okolí je v současnosti nabídka skladových prostor s železničním napojením minimální nebo téměř žádná.
Podíl železnice na přepravě nákladu v ČR klesá. Přesunout co největší objem přepravy nákladu ze silnice na železnici chtějí všechny nejsilnější politické strany. Podle svých volebních programů proto podporují kombinovanou dopravu a výstavbu koridorů.
Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích