Miliardy z privatizace spolknou ekologické škody
Česko potřebuje investovat do stavby dálnic či penzijní reformy - miliardy z
chystaného prodeje státních firem však půjdou i na nápravu starých ekologických
škod. "Do roku 2015 na to potřebujeme zhruba sto miliard korun," říká první
náměstek ministra financí Ivan Fuksa.
Česko potřebuje investovat do stavby dálnic či penzijní reformy - miliardy z chystaného prodeje státních firem však půjdou i na nápravu starých ekologických škod. "Do roku 2015 na to potřebujeme zhruba sto miliard korun," říká první náměstek ministra financí Ivan Fuksa.
Prodejem státních podniků Letiště Praha, ČSA, Budvaru nebo částí Českých drah a České pošty přitom může stát získat zhruba 150 miliard.
Fuksa vysvětlil, že z celkové odhadované částky na nápravu škod 127 miliard musí být do roku 2015 proplaceno asi 80 procent - tedy oněch sto miliard. "Odstraňování ekologických škod bude pokračovat i potom, ale do roku 2015 musíme mít všechno zúřadované."
Ekologické závazky státu vznikly v devadesátých letech, kdy se vláda při privatizaci podniků zaručila za likvidaci ekologických škod, jež vznikly za komunismu. Teď stát platí hlavně za čištění podzemních vod a půdy. K největším příjemcům peněz patří firmy Diamo, Škoda Holding, doly OKD, chemičky Spolana či Chemopetrol.
Ministerstvo se bude podle Fuksy snažit zrevidovat smlouvy z devadesátých let a stlačit výši závazků co nejníže. "Musíme dělat ročně přes šest set výběrových řízení na firmy, které pak škody zlikvidují. To se nedá zúřadovat," uvádí Fuksa další důvod k revizi závazků.
Bývalý šéf FNM Roman Češka, jenž měl náhrady ekologických škod v kompetenci, považuje prověrku výše škod za rozumnou. "Je docela reálné, že nárok na stát bude nakonec nižší. Vždy jsme byli přesvědčeni, že odhady ekologických závazků jsou nadhodnocené."
Prodejem státních podniků Letiště Praha, ČSA, Budvaru nebo částí Českých drah a České pošty přitom může stát získat zhruba 150 miliard.
Fuksa vysvětlil, že z celkové odhadované částky na nápravu škod 127 miliard musí být do roku 2015 proplaceno asi 80 procent - tedy oněch sto miliard. "Odstraňování ekologických škod bude pokračovat i potom, ale do roku 2015 musíme mít všechno zúřadované."
Ekologické závazky státu vznikly v devadesátých letech, kdy se vláda při privatizaci podniků zaručila za likvidaci ekologických škod, jež vznikly za komunismu. Teď stát platí hlavně za čištění podzemních vod a půdy. K největším příjemcům peněz patří firmy Diamo, Škoda Holding, doly OKD, chemičky Spolana či Chemopetrol.
Ministerstvo se bude podle Fuksy snažit zrevidovat smlouvy z devadesátých let a stlačit výši závazků co nejníže. "Musíme dělat ročně přes šest set výběrových řízení na firmy, které pak škody zlikvidují. To se nedá zúřadovat," uvádí Fuksa další důvod k revizi závazků.
Bývalý šéf FNM Roman Češka, jenž měl náhrady ekologických škod v kompetenci, považuje prověrku výše škod za rozumnou. "Je docela reálné, že nárok na stát bude nakonec nižší. Vždy jsme byli přesvědčeni, že odhady ekologických závazků jsou nadhodnocené."
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích