Nejekologičtější elektronika? Hledejte u Sony Ericsson
Praha - Nokia přišla o své prvenství v hodnocení, kteří výrobci elektroniky jsou nejvíce šetrní k životnímu prostředí.
Poprvé tak žebříčku, který už poosmé sestavila ekologické organizace Greenpeace, vévodí konkurent Nokie, společnost Sony Ericsson. Ta společně se společností Sony z osmnácti hodnocených výrobců elektroniky získala více než pět bodů z deseti.
Sony Ericsson podle Greenpeace získal tím, že jako první společnost obdržel skoro plný počet bodů za chemická kritéria. Všechny nové modely Sony Ericsson jsou bez PVC. Sony Ericsson dokonce splnil i nová kritéria, když zakázal chemické prvky, jako je antimon, berylium nebo ftaláty v modelech uváděných na trh od ledna 2008.
Trestný bod pro Nokii
Nokia naopak ztratila svoje postavení lídra kvůli nesrovnalostem v programu zpětného odběru.
Podle Greenpeace společnosti získaly body za energetickou účinnost svých výrobků, které splňují nebo dokonce překračují standardy Energy Star platné ve Spojených státech. Nejlepším v této oblasti je Sony Ericsson a Apple, všechny jejich modely dosahují nebo překračují požadavky Energy Star.
Na posledních třech místech žebříčku se umístily společnosti LG, Microsoft a Nintendo. LG nezískala jediný bod u energetických kritérií, Microsoft zase pouze jediný bod za nakládání s elektrickým odpadem. Poslední Nintendo nezískala ani jeden celý bod.
Podle Greenpeace nemají zmiňované společnosti vyváženou ekologickou politiku.
"V některých oblastech přikládají výrobci environmentálním otázkám velkou důležitost, přičemž jiné, neméně důležité, naprosto ignorují. Například Philips velmi dobře zabodoval v energetických a chemických kritériích, ale za odpadovou politiku získal nulu," řekla Iza Kruszewska z Greenpeace International.
"Pokud by Philips přijal odpovědnost za staré výrobky vlastní značky a zřídil globální program zpětného odběru, získal by mnohem více bodů."
Přísnější hodnocení
Všechny firmy přitom získaly méně bodů než v předchozích hodnoceních. Důvodem je to, že ekologové z Greenpeace začali hodnotit také vliv počínání výrobců na změny klimatu a zpřísnili některé kritéria.
Většina výrobců elektroniky má totiž podle Greenpeace omezený pohled na tuto problematiku, když se soustředí pouze na energetickou účinnost svých výrobků, ale již nebere v potaz emise při samotné výrobě. Celý sektor informačních a komunikačních technologií se podílí 2 procenty na celosvětové produkci skleníkových plynů, což je tolik jako například emise z leteckého průmyslu.
"Cílem je ukázat, které společnosti to s ochranou životního prostředí myslí vážně. Chceme, aby směřovaly ke splnění nových kritérií: odstranily toxické látky, zvýšily objem recyklovaného elektroodpadu, využívaly recyklované materiály v nových výrobcích a snížily svůj vliv na klimatické změny," uvedla Iza Kruszewska.