Honda Insight: auto pro ekology, spořílky a zahrádkář
Buď si vypěstujete virtuální prales, nebo skončíte na poušti! I tak s vámi bude prostřednictvím displeje komunikovat hybridní Honda Insight. Řidiče prostě nutí jezdit ekologicky. No, spíš mu s tím hodně pomáhá. Má na to tři způsoby: nejlepším vodítkem pro řidiče je displej nad volantem, kde se ukazuje rychlost. Stačí jen trochu razantněji přidat a zelené podsvícení displeje, značící úspornou jízdu, se mění na modré. Kupodivu to podvědomě funguje, takže ubírám a hned mám lepší pocit, když zase vidím zelenou. Dalším ukazatelem stylu jízdy je virtuální zahrádka na displeji před řidičem: počítač zaznamenává dlouhodobé údaje o spotřebě a podle toho „pěstuje“ kytičky. Kdo jede s lehkou nohou, tomu kytičky přibývají, kdo je závodník, ten podle hondy zhyne na poušti, kde neporoste ani kaktus. Sledování kytiček má význam jen pro dlouhodobé sledování spotřeby.
Poslední a nejjednodušší možností, jak šetřit benzin, je zelené (jak jinak) tlačítko ECON umístěné vlevo od volantu. Po jeho stisknutí motor pracuje v nejúspornějším možném režimu.
Tak za kolik, pane řidiči?
Insight má jezdit v průměru za 4,4 litru benzinu na sto kilometrů. Realita? Když jsem neřešil zelenou barvu na displeji, tlačítko ECON ani úbytek či přírůstek kytiček, jezdil jsem za sedm litrů. Jenže ono to člověku nedá. Jakmile vidíte, že se dá jet úsporně, úsporně taky jedete. Když jsem k tomu byl počítačem „donucen“, průměrná spotřeba byla 4,7 litru. Při rozumném ježdění v běžném provozu se tak dá dlouhodobě přesouvat odhadem za pět a půl litru.
Honda Insight je sice hybrid, ale ne tak úplně jako třeba Toyota Prius. Čistě na elektřinu totiž jet neumí. Elektromotor jen zvyšuje výkon klasického čtyřválcového benzinového agregátu o objemu 1,3 litru. Celý systém má pak výkon 72 kW (98 koní). Díky tomu zrychlí z 0 na 100 km/h za 12,6 sekundy. To není moc, ale rodinná Honda Insight prostě není závoďák.
Aerodynamický design Design hondy odpovídá požadavkům na co nejmenší odpor vzduchu, což pomáhá k úspoře paliva. I proto si je tak podobná s novou Toyotou Prius. Ovšem má to jednu nevýhodu - svažitá střecha na zadních sedadlech způsobuje, že člověk vysoký 175 centimetrů se dotýká střechy. Kdo je ještě vyšší, musí dopředu. To je ale v podstatě jediná, i když zásadní, nevýhoda interiéru. Řidič i spolujezdec mají místa dost, místa na odkládání všech méně či více zbytečných předmětů je také dostatek. A to jak mezi sedadly, tak třeba v kapsách dveří.
Hodně slušný je prostor pro zavazadla - 408 litrů (po sklopení sedadel přes tisíc) a pětidveřová karoserie umožňují odvézt zavazadla na týdenní dovolenou. Díky pětidvéřové karoserii není problém ani s nakládáním větších věcí.
Honda Insight se u nás začne prodávat v červnu. Cena by se měla pohybovat pod půl milionem korun. Ve výbavě bude například šest airbagů, stabilizační systém a klimatizace.
První svezení
Honda Insight
benzinový motor
1.3 SOHC i-VTEC
výkon benz. motoru 65 kW
výkon el. motoru 10 kW
rozměry* 4 395/1 695/1 425/
prům. spotřeba 4,4 l/100 km
zrychlení (0-100 km/h) 12,6 s
Poznámka: délka/šířka/výška v mm