Čtvrtek, 18. dubna 2024

Školní pomůcky bez jedů

Školní pomůcky bez jedů

MOST - S blížícím se novým školním rokem nabízí Ekologické centrum Most pomoc při výběru školních pomůcek z hlediska nezávadnosti pro zdraví vašich dětí, které s nimi budou denně ve styku. Mnoho školních pomůcek, které děti ve školách používají i zařízení, kterým jsou školy vybaveny, má své alternativy šetrnější k našemu zdraví i k životnímu prostředí. Ekocentrum seznamuje děti s vlivem výrobků běžné spotřeby, včetně školních potřeb, také v rámci výukového programu "Chemie a životní prostředí".

Blíží se začátek nového školního roku,ke kterému neodmyslitelně patří nákup školních pomůcek. Nejedna maminka stojí před otázkou výběru sešitů, obalů, penálů, aktovek a dalších školních potřeb, nabízených v obchodech v nepřeberném množství. Sešity z recyklovaného papíru, které jsou šetrnější k našim lesům, zná asi každý rodič dítěte školního věku. Výrobky z recyklovaného papíru jsou označeny, ale poznáme je také podle barvy - recyklovaný papír je spíše našedlý až nažloutlý, ne čistě bílý. K psaní a kreslení je ale stejně vhodný jako papír bílý, vyrobený čistě z buničiny. Pokud dáme přednost recyklovanému papíru, šetříme tím nejen naše lesy, ale také energii a vodu nezbytnou k výrobě papíru.

Kromě sešitů však existuje ještě celá řada dalších školních pomůcek, které dnes již můžete sehnat v provedení šetrném k životnímu prostředí i ke zdraví našich dětí. Například obaly na sešity. "V obchodech se stále můžete setkat s obaly z PVC, které jsou z hlediska vlivu na životní prostředí velmi problematickým druhem plastu. Vhodnou náhradou jsou obaly z polyetylénu, polypropylenu nebo papíru.", uvedla Jana Krátká, ekoporadce mosteckého ekocentra. Před penály z PVC můžeme upřednostnit penály z textilu, kůže či jiného nezávadného materiálu.

Pozor také při výběru pastelek. V lakovaných pastelkách mohou být obsaženy toxické kovy, rozpouštědla a konzervační látky. Přímo v tuze bývají chemická pojidla, která zajišťují pevnost a odolnost tuhy. Doporučujeme používat nelakované tužky a pastelky s širokou tuhou, na jejichž výrobu je potřeba méně pojidel. Rovněž tak fixy a zvýrazňovače mohou obsahovat zdraví škodlivé uhlovodíky (xylol) a konzervační látky (formaldehyd, diethylenglykol). Navíc obaly a víčka jsou často vyrobeny z PVC a barveny barvami obsahujícími kadmium. Maminky, které mají starost o zdraví svých dětí i stav životního prostředí, upřednostňují netoxické fixy a zvýrazňovače s vodou ředitelnými barvami (tzv. na vodní bázi), které neobsahují organická rozpouštědla. Pro děti vůbec nejsou vhodné fixy na popisování fólií, které obsahují organická rozpouštědla. Podobně v případě nákupu lepidla volíme raději ta ředitelná vodou, ať už se jedná o lepidla škrobová, dextrinová nebo bílkovinná (např. bílá lepicí pasta). Vhodná jsou také lepidla disperzní, např. Herkules. Pro děti bychom neměli vybírat speciální dvousložková, vteřinová nebo kontaktní lepidla.

Dobrým vodítkem při nákupu nejen školních pomůcek je značka EŠV - Ekologicky šetrný výrobek. Jde o certifikát dokládající šetrnost výrobku ke zdraví a životnímu prostředí. Certifikát uděluje konkrétním výrobkům na základě splnění daných kritérií Ministerstvo životního prostředí.

Kromě školních potřeb však může neblaze působit na zdraví dětí i vybavení ve třídách
a v budově školy. I v této oblasti existují alternativní řešení. V nově zařízených kancelářích bylo při výzkumech nalezeno až dvě stě chemických sloučenin, které se uvolňují z povrchových úprav, nábytku, plastových součástí vybavení, obsahujících změkčovadla a zpomalovače hoření. Škodlivé mohou být výpary z podlahových krytin a z lepidel, která se v nich používají. Taková kontaminace vnitřního prostředí může přispívat k bolestem hlavy, únavě nebo nesoustředěnosti. Vhodným výběrem nábytku a dalšího vybavení budov i důkladným větráním tedy můžeme předcházet nepříjemným zdravotním potížím a docílit, aby se v nich naše děti cítily příjemně.

Problematice vlivu školních potřeb na životní prostředí a lidské zdraví je věnována také část výukového programu ekocentra s názvem Chemie a životní prostředí. "Žáci srovnávají, dle dostupných údajů, vliv jednotlivých variant výrobků na životní prostředí. Zaměřují se přitom na celý životní cyklus výrobku, počínaje těžbou primárních surovin a konče likvidací výrobku. Přemýšlejí také nad dalšími souvislostmi, jako je zátěž daného výrobků způsobená dopravou ze zahraničí. Docházejí pak k závěru, že český výrobek, který nemá ekoznačku, může být ve výsledku ekologicky šetrnější než výrobek s ekoznačkou dovežený ze zahraničí." sdělila Soňa Hykyšová, autorka programu a vedoucí mosteckého ekocentra. Další informace o ekologických školních pomůckách můžete získat na Zeleném telefonu Ekologického centra Most: 800 195 342.


Autorka: Jana Krátká

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů