Pozdě, ale přece
Od března 2003 platí zákaz plavby pro staré tankery, přesněji řečeno pro
cisternové lodi pro přepravu ropy typu \"monocasco\". Jde o lodi, kde ložný
prostor tvoří celá spodní část trupu. Napříště žádná takováto loď nebude smět
připlout do žádného přístavu anebo na jeho rejdu anebo do terminálu v zemích EU.
Jde o rozhodnutí Evropské komise, které se dlouho připravovalo a k jehož
urychlenému přijetí bohužel musela přispět havárie tankeru Prestige a následná
ekonomická a ekologická pohroma. Rozhodnutí EK sice ještě formálně vyžaduje
schválení Evropským parlamentem a Radou Evropy, ale nikdo nepochybuje o tom, že
tyto orgány zastávají stejnou pozici. Zabránit dalším katastrofám lodí
přepravujících ropu, ale také ropné oleje, použité oleje, zemní plyn anebo
dehet, se nyní stalo v EU prioritou ekologické politiky. Vychází se přitom z
expertíz odborníků, kteří poukazují na velká rizika, jež s sebou nese přeprava
uvedených nákladů: jde o snadno hořlavé uhlovodany, jež jsou navíc a vysoce
viskózní a schopné způsobovat dlouhodobé, ne-li trvalé znečištění prostředí, v
němž se ocitnou. Rada ministrů zemí EU jedná též o dalším opatření, které
logicky navazuje na předchozí a jehož uvedení v život bude po případu Prestige
urychleno. Půjde o stanovení data, po němž už staré typy cisternových lodí
nebudou smět vůbec plout, i kdyby měly převážet i méně riskantní náklady .než je
ropa. Nejstarší a největší ropné tankery, tj. lodě starší než 23 let a s
hmotností nad 20 tisíc tun při přepravě ropy a těžkých olejů anebo nad 30 tisíc
tun při přepravě jiných nákladů, nebudou smět připlouvat do přístavů v zemích EU
už počínaje rokem 2005 a nikoliv až od roku 2007, jak se s tím původně počítalo.
Od roku 2005 také tato plavidla budou vyřazována z provozu. Toto vyřazování se v
další fázi bude vztahovat i na menší lodě. A to nikoliv teprve od roku 2015 -
jak se původně plánovalo - nýbrž už od roku 2010. . Třetím opatřením, jehož
přijetí uspíšila katastrofa způsobená lodí Prestige, bude to, v jehož duchu
budou od letošního března starší tankery s bezkomorovou konstrukcí podrobovány v
evropských přístavech zpřísněným technickým inspekcím prováděným podle procedury
CAS, které jsou zaměřeny především na strukturálně-konstrukční aspekty plavidel,
a jsou velmi důkladné. ZDROJ: TECHNIK
Od března 2003 platí zákaz plavby pro staré tankery, přesněji řečeno pro cisternové lodi pro přepravu ropy typu \"monocasco\". Jde o lodi, kde ložný prostor tvoří celá spodní část trupu. Napříště žádná takováto loď nebude smět připlout do žádného přístavu anebo na jeho rejdu anebo do terminálu v zemích EU.
Jde o rozhodnutí Evropské komise, které se dlouho připravovalo a k jehož urychlenému přijetí bohužel musela přispět havárie tankeru Prestige a následná ekonomická a ekologická pohroma.
Rozhodnutí EK sice ještě formálně vyžaduje schválení Evropským parlamentem a Radou Evropy, ale nikdo nepochybuje o tom, že tyto orgány zastávají stejnou pozici. Zabránit dalším katastrofám lodí přepravujících ropu, ale také ropné oleje, použité oleje, zemní plyn anebo dehet, se nyní stalo v EU prioritou ekologické politiky. Vychází se přitom z expertíz odborníků, kteří poukazují na velká rizika, jež s sebou nese přeprava uvedených nákladů: jde o snadno hořlavé uhlovodany, jež jsou navíc a vysoce viskózní a schopné způsobovat dlouhodobé, ne-li trvalé znečištění prostředí, v němž se ocitnou.
Rada ministrů zemí EU jedná též o dalším opatření, které logicky navazuje na předchozí a jehož uvedení v život bude po případu Prestige urychleno. Půjde o stanovení data, po němž už staré typy cisternových lodí nebudou smět vůbec plout, i kdyby měly převážet i méně riskantní náklady .než je ropa. Nejstarší a největší ropné tankery, tj. lodě starší než 23 let a s hmotností nad 20 tisíc tun při přepravě ropy a těžkých olejů anebo nad 30 tisíc tun při přepravě jiných nákladů, nebudou smět připlouvat do přístavů v zemích EU už počínaje rokem 2005 a nikoliv až od roku 2007, jak se s tím původně počítalo. Od roku 2005 také tato plavidla budou vyřazována z provozu. Toto vyřazování se v další fázi bude vztahovat i na menší lodě. A to nikoliv teprve od roku 2015 - jak se původně plánovalo - nýbrž už od roku 2010. .
Třetím opatřením, jehož přijetí uspíšila katastrofa způsobená lodí Prestige, bude to, v jehož duchu budou od letošního března starší tankery s bezkomorovou konstrukcí podrobovány v evropských přístavech zpřísněným technickým inspekcím prováděným podle procedury CAS, které jsou zaměřeny především na strukturálně-konstrukční aspekty plavidel, a jsou velmi důkladné.
ZDROJ: TECHNIK
Sdílet článek na sociálních sítích