Sobota, 27. dubna 2024

Pozdě, ale přece

Pozdě, ale přece
Od března 2003 platí zákaz plavby pro staré tankery, přesněji řečeno pro cisternové lodi pro přepravu ropy typu \"monocasco\". Jde o lodi, kde ložný prostor tvoří celá spodní část trupu. Napříště žádná takováto loď nebude smět připlout do žádného přístavu anebo na jeho rejdu anebo do terminálu v zemích EU. Jde o rozhodnutí Evropské komise, které se dlouho připravovalo a k jehož urychlenému přijetí bohužel musela přispět havárie tankeru Prestige a následná ekonomická a ekologická pohroma. Rozhodnutí EK sice ještě formálně vyžaduje schválení Evropským parlamentem a Radou Evropy, ale nikdo nepochybuje o tom, že tyto orgány zastávají stejnou pozici. Zabránit dalším katastrofám lodí přepravujících ropu, ale také ropné oleje, použité oleje, zemní plyn anebo dehet, se nyní stalo v EU prioritou ekologické politiky. Vychází se přitom z expertíz odborníků, kteří poukazují na velká rizika, jež s sebou nese přeprava uvedených nákladů: jde o snadno hořlavé uhlovodany, jež jsou navíc a vysoce viskózní a schopné způsobovat dlouhodobé, ne-li trvalé znečištění prostředí, v němž se ocitnou. Rada ministrů zemí EU jedná též o dalším opatření, které logicky navazuje na předchozí a jehož uvedení v život bude po případu Prestige urychleno. Půjde o stanovení data, po němž už staré typy cisternových lodí nebudou smět vůbec plout, i kdyby měly převážet i méně riskantní náklady .než je ropa. Nejstarší a největší ropné tankery, tj. lodě starší než 23 let a s hmotností nad 20 tisíc tun při přepravě ropy a těžkých olejů anebo nad 30 tisíc tun při přepravě jiných nákladů, nebudou smět připlouvat do přístavů v zemích EU už počínaje rokem 2005 a nikoliv až od roku 2007, jak se s tím původně počítalo. Od roku 2005 také tato plavidla budou vyřazována z provozu. Toto vyřazování se v další fázi bude vztahovat i na menší lodě. A to nikoliv teprve od roku 2015 - jak se původně plánovalo - nýbrž už od roku 2010. . Třetím opatřením, jehož přijetí uspíšila katastrofa způsobená lodí Prestige, bude to, v jehož duchu budou od letošního března starší tankery s bezkomorovou konstrukcí podrobovány v evropských přístavech zpřísněným technickým inspekcím prováděným podle procedury CAS, které jsou zaměřeny především na strukturálně-konstrukční aspekty plavidel, a jsou velmi důkladné. ZDROJ: TECHNIK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů