Vodní doprava s nadějí
Česká republika chce, aby EU zařadila hraniční úsek na Labi mezi
nejproblematičtější místa na evropských vodních cestách. Podpořili to i
odborníci z ostatních členských zemi EU na zasedání Evropské platformy
administrativ vnitrozemských vodních cest.
Česká republika chce, aby EU zařadila hraniční úsek na Labi mezi nejproblematičtější místa na evropských vodních cestách. Podpořili to i odborníci z ostatních členských zemi EU na zasedání Evropské platformy administrativ vnitrozemských vodních cest.
Dokument, do kterého by Evropská komise mohla sporný úsek na Labi zahrnout, bude definovat místa na evropských řekách, jejichž odstranění je z hlediska Evropy prioritní. Tato riziková místa totiž limitují plné využití dostupné kapacity sítě vnitrozemských vodních cest a zásadně snižují konkurenceschopnost tohoto druhu dopravy.
Labe není splavné po větší část roku v úseku od Ústí nad Labem k hranicím. Důvodem je absence posledních jezů na českém území. Původně se počítalo se dvěma jezy, které měly zajistit splavnost Labe po většinu roku v celé délce vodní cesty. Po deseti letech sporů s ekology stát nakonec přistoupil na kompromisní řešení. Stavět se bude jeden jez, který vyvolá zvednutí vodní hladiny od Boletic nad Labem, tedy těsně před Děčínem, po samotnou stavbu pod přístavem Děčín-Loubí. Vyhrabání dna pak zajistí požadovanou plavební hloubku také pod stavbou až k hranicím s Německem. Jez by tak měl umožnit splavnost pro ponor 1,4 m po dobu 345 dní v roce až do přístavu v Děčíně, a tím možnost napojení Česka na vodní cestu směřující k moři. Jez, který umožní připlouvat lodím po většinu roku z Německa alespoň do Děčína, se má začít stavět v roce 2007.
Dokument, do kterého by Evropská komise mohla sporný úsek na Labi zahrnout, bude definovat místa na evropských řekách, jejichž odstranění je z hlediska Evropy prioritní. Tato riziková místa totiž limitují plné využití dostupné kapacity sítě vnitrozemských vodních cest a zásadně snižují konkurenceschopnost tohoto druhu dopravy.
Labe není splavné po větší část roku v úseku od Ústí nad Labem k hranicím. Důvodem je absence posledních jezů na českém území. Původně se počítalo se dvěma jezy, které měly zajistit splavnost Labe po většinu roku v celé délce vodní cesty. Po deseti letech sporů s ekology stát nakonec přistoupil na kompromisní řešení. Stavět se bude jeden jez, který vyvolá zvednutí vodní hladiny od Boletic nad Labem, tedy těsně před Děčínem, po samotnou stavbu pod přístavem Děčín-Loubí. Vyhrabání dna pak zajistí požadovanou plavební hloubku také pod stavbou až k hranicím s Německem. Jez by tak měl umožnit splavnost pro ponor 1,4 m po dobu 345 dní v roce až do přístavu v Děčíně, a tím možnost napojení Česka na vodní cestu směřující k moři. Jez, který umožní připlouvat lodím po většinu roku z Německa alespoň do Děčína, se má začít stavět v roce 2007.
Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích