Splavnění Labe do Pardubic bylo zastaveno
Příprava plavebního stupně u Přelouče i nového přístavu v Pardubicích končí
Další realizace projektu „Splavnění Labe do Pardubic“ za 2,3 miliardy korun, který počítal s výstavbou plavební komory Přelouč, přístavu Pardubice a se zvýšením podjezdových výšek u několika mostů mezi Kolínem a Pardubicemi, byl Ministerstvem dopravy zastaven a nebude dále financován. Vyplývá to z návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2008 i z oznámení Ministerstva životního prostředí, kterým bylo hodnocení vlivů plánovaného přístavu na životní prostředí po roce a půl zastaveno. Děti Země toto rozhodnutí považují za vítězství zdravého rozumu.
„Sice nevíme, zda se bude ještě hledat jiný, ekologicky přijatelný, dopravně odůvodnitelný a ekonomicky efektivní, způsob splavnění Labe mimo přírodně cenné Slavíkovy ostrovy či zda se vůbec bude nějaký přístav v Pardubicích stavět, nicméně je to pro přírodu i daňové poplatníky jistě dobrá zpráva, neboť celý projekt v této podobě byl nesmyslný,“ prohlásil s uspokojením Miroslav Patrik z Dětí Země.
Loňský rozpočet SFDI sice ještě s výstavbou projektu splavnění Labe pod názvem „Stupeň Přelouč II“ (ev. č. 3275201002) v období od srpna 2006 do prosince 2010 počítal, letošní návrh už je ale bez této položky.
Velkou ránu mu dal už letos na konci března ministr životního prostředí Martin Bursík, který nepovolil výjimku ze zákona o ochraně přírody a krajiny k zásahu do biotopů téměř třiceti zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů. Následně další dvě obdobné výjimky nepovolila i Správa CHKO Kokořínsko. Řada zastupitelů Pardubického kraje v čele s radním Ivo Tomanem nebyla těmito rozhodnutími vůbec nadšena.
Ekologicky, finančně a dopravně ještě více spornou stavbou byl uvažovaný nový přístav v Pardubicích. Přitom z průběhu procesu hodnocení jeho vlivů na životní prostředí se zjistily velké střety s přírodou i s překračováním hygienických limitů přístupové komunikace na okolní obyvatele. Navíc Ředitelství vodních cest ČR nebylo schopno podrobně zdůvodnit, proč stavba na úrodných půdách není posuzována ve variantách.
„Po roce práce na ekologické dokumentaci ji MŽP v listopadu 2006 pro nízkou odbornou kvalitu muselo dokonce vrátit k přepracování, ale to už je teď samozřejmě bezpředmětné,“ upřesňuje Michael Kousal ze sdružení Svoboda zvířat Hradec Králové, které tuto stavbu kritizuje již od roku 2000.
Odkaz na internetovou stránku:
Ekologický posuzovací proces pro stavbu „Veřejný přístav Pardubice – 1 etapa“:
http://eia.cenia.cz/eia/Intention.php?params=YToxOntzOjI6ImlkIjtzOjY6Ik1aUDA5OSI7fQ==
Odkaz na letošní tiskové zprávy k plavebnímu stupni Přelouč:
Plavební stupeň Přelouč ztrácí další důležité rozhodnutí (18. 07. 2007)
Příprava plavebního stupně Přelouč musí být ukončena (11. 04. 2007)
Zahájení výstavby plavebního stupně Přelouč se odkládá (27. 02. 2007)