Zaměřte se na vodní dopravu
Myslím, že každý kdo je, a nejen v ČR, účastníkem silničního provozu, bude souhlasit, že narůstající nákladní silniční doprava je již nyní velkým problémem. Ne-příznivě působí na životní prostředí, značně zatěžuje dopravní infrastrukturu a technický stav komunikací a v neposlední řadě zhoršuje dopravní prostupnost. S tím se při svých cestách potkává většina z nás.
Mezi finanční nástroje EU patří komunitární program Marco Polo II, který jako jeho předchůdce Marco Polo I účinně reaguje na tento fenomén a umožňuje podnikatelským subjektům žádat o finanční příspěvek na projekty, které odpovídají jeho prioritám. Oceňuji, že se daří kontinuálně zvyšovat roční finanční alokace a na období 2007-2013 je připraveno celkem 400 milionů eur.
Dalším důležitým znakem, dle mého názoru, je účast čistě soukromých podniků, které mohou reagovat na výzvy v 5 prioritních oblastech programu Marco Polo II v železniční nebo vnitrozemské vodní dopravě.
Velký potenciál vidím ve vnitrozemské vodní dopravě. Jedná se o nejekologičtější způsob dopravy, Unie i samotné členské země by měly investovat do jejího dalšího rozvoje. Příkladem může být nedávná prezentace projektu Seine-Schelden v Bruselu, který za více než 4miliardovou investici (v eurech) umožní lepší propojení vodních cest mezi severní Francií, Belgií a Nizozemskem. Pokud se podíváme do ČR, plánované projekty Ředitelství vodních cest ČR tento trend potvrzují, a pokud se podaří realizovat projekty na Labi, umožní propojení vodních cest až k Severnímu moři.
AUTOR: Jan Březina
poslanec Evropského parlamentu
zdroj: Dotace