Po vodě ekologicky, levně a v pohodě
Loňský rok byl v historii Ředitelství vodních cest a investic do rozvoje vodních cest v posledních 20 letech jednoznačně rekordní.
Proto je dobré si při vstupu do roku, který bude na nové projekty kvůli probíhající finanční krizi spíše skromnější, připomenout jak stavby loni dokončené, tak i ty, které budou letos pokračovat. (Projekty označené * jsou spolufinancovány Evropskou unií z Evropského fondu pro regionální rozvoj.)
Labe
Pětice experimentálních výhonů, na nichž v rámci přípravy Plavebního stupně Děčín ověřujeme ekologická revitalizační opatření, je dokončena a prokazuje funkčnost navržených opatření.
Kilometráž a značení labské vodní cesty* je naopak projekt, který bude pokračovat i letos - jeho účelem je změna dosud používané nepřehledné kilometráže s nultým kilometrem v Mělníce na kilometráž mezinárodní s nulou v ústí Labe do Severního moře a její vyznačení v terénu. Dolní Labe je dokončeno a práce pokračují na tzv. středním Labi nad Mělníkem.
DGPS /* je systém na zpřesnění polohových dat satelitního systému GPS tak, aby mohl být využit pro přesnou říční navigaci. Příslušný vysílač v Obříství již je vybudován, začínají se testy ve zkušebním provozu.
Přístav Ústí nad Labem - Vaňov* v rámci projektu modernizace překladní hrany získá lepší možnosti překládky především z hlediska manipulace se zbožím i s plavidly. Stavba bude letos dokončena.
Železniční most v Kolíně* po rekonstrukci umožní průjezd plavidlům až do výšky 5,25 m. I tento projekt bude dokončen v tomto roce.
Rekonstrukce a modernizace plavebních komor na Labi se v říjnové odstávce týkala celkem šesti objektů, což je opět v novodobé historii rekord. Plavební komory Lobkovice*, Kostomlátky* a Nymburk* se většinou dočkaly nových povrchů zdí, ovládacích prvků, žebříků a úvazných prvků, plavební komory Kolín, Obříství, Čelákovice pak prošly rekonstrukcí hydraulických pohonů vrat a uzávěrů. Vesměs se tak zjednodušila obsluha a údržba plavebních komor, prodloužila životnost a zvýšila bezpečnost a spolehlivost provozu.
Vltava
Plavební úžina Chvatěruby* prochází úpravou spočívající v rozšíření šířky toku na minimálně 50 m a zajištění plavební hloubky na úroveň předpokládanou platnou legislativou. Také tato stavba bude letos dokončena.
Projekt obnovení splavnosti mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou nad Vltavou, který je v polovině realizace, se skládá z řady staveb. Dokončeny jsou prohrábky dna na plavební hloubku 1,6 m* nad jezem v Hluboké nad Vltavou.
Přístaviště Lannova loděnice* vyrůstá v Českých Budějovicích pod Dlouhým mostem, nedaleko okraje historického centra města. Již dokončenou stavbou ve stejné lokalitě pak je obratiště lodí* vzniklé úpravou dna, které umožní bezpečné otáčení výletních lodí o délce až 45 m.
V prosinci byla zahájena stavba ochranného přístavu České Vrbné*. Po rekonstrukci jezu České Vrbné dokončené v listopadu a stavbě plavební komory České Vrbné(*) jde o třetí dílo v jedné lokalitě. Úsek mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou nad Vltavou by měl být uveden do provozu v roce 2011.
První stavbou v úseku mezi Hněvkovicemi a Týnem nad Vltavou je vystrojení plavební komory Hněvkovice*. Ta sice byla při stavbě Hněvkovické přehrady vybudována, ale již ne vystrojena.
Baťův kanál
Loni byla dokončena přístaviště Uherské Hradiště (to se stalo osmým přístavištěm vybudovaným ŘVC ČR na oblíbené jihomoravské rekreační vodní cestě) a přístaviště Napajedla-Pahrbek (deváté v řadě).