Pátek, 19. dubna 2024

Snaha splavnit Labe do Pardubic trvá

Snaha splavnit Labe do Pardubic trvá

Pardubický kraj věří tomu, že se znovu podaří prosadit splavnění Labe z Přelouče do Pardubic. Dřívější záměr vybudování plavebního kanálu přes takzvané Slavíkovy ostrovy zastavil nesouhlas ministerstva životního prostředí s vydáním výjimky ze zákona o ochraně přírody a krajiny. Nyní by však plán mohl mít naději na úspěch, řekl novinářům krajský radní pro dopravu Jan Tichý (ČSSD). Cestu k zásahu do lokality s desítkami druhů chráněných živočichů a rostlin otevřela změna zákona na konci loňského roku.

"Krajský úřad vydá nová stanoviska ohledně ohrožených a kriticky ohrožených druhů. Myslím, že obě budou kladná," uvedl Tichý. Podle něj se podařilo týmu vědců České zemědělské univerzity (ČZU) v Praze prokázat, že chráněné druhy hmyzu na Slavíkových ostrovech, zvláště motýlů modrásků, se daří přemístit na nově vytvořená náhradní stanoviště, a uvolní tím místo plavebnímu kanálu. Městský soud v Praze přitom 4. června zamítl žalobu Ředitelství vodních cest, jíž se státní organizace chtěla domoci výjimky k zásahu do biotopu chráněných organismů v této lokalitě. Ekologická organizace Děti Země kritizovala také posudek, který pro investora zpracovali experti ČZU, jako zaujatý.

Po změně zákona o ochraně přírody a krajiny dnes může potřebnou výjimku z ochrany kriticky a silně ohrožených druhů udělit kraj, nikoliv jako dříve pověřená správa chráněné krajinné oblasti. Tichý očekává, že se proti souhlasnému stanovisku kraje ekologické organizace odvolají, rozhodovat bude ministerstvo životního prostředí a v poslední instanci možná soud.

Splavnění Labe do Pardubic má stát přes dvě miliardy korun. Pro prodloužení vodní cesty o 24 kilometrů z Přelouče do Pardubic měly vzniknout více než tříkilometrový kanál, plavební komora s vraty a nová přemostění, celkem za zhruba dvě miliardy korun. Další peníze by stálo vybudování pardubického přístavu se skladovacími prostory a překladištěm. Zastánci splavnění tvrdí, že po vodě by bylo možné výhodně vozit nadrozměrné náklady a sypké materiály - obilí, písek, hnojiva či posypové soli. "Když pro nic jiného, tak to bude sloužit pro rekreaci," uvedl Tichý.

Podle ekologických organizací, které se staví proti záměru, je však stavba také neekonomická, neboť železniční trať, která podél řeky vede, má dostatečnou kapacitu na přepravu většiny nákladů. Samotné výlety na lodi neopravňují k tak velké investici, i když peníze pocházejí z fondů EU. Dosavadní analýzy společnosti Přístav Pardubice potřebnost splavnění přesvědčivě neprokázaly.

Podle Tichého se však do splavnění řeky investovaly stovky milionů korun, které by jinak mohly být promarněny. Poukazuje také na investice do říční dopravy v Německu a Francii.

Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů