Úterý, 23. dubna 2024

Botanicus roste i v krizi, rozšiřovat byznys ale nebude

Příroda a zážitky. Pro zakladatele české značky přírodní kosmetiky Botanicus je podnikání spíše životním stylem. Expanzi zavrhli hned v počátcích, kdy se rozešli s britským řetězcem The Body Shop.

Botanicus roste i v krizi, rozšiřovat byznys ale nebude

Za "přírodní" se dnes v Česku může označit řada kosmetických produktů. Na rozdíl od biopotravin totiž česká legislativa po výrobcích nevyžaduje certifikaci dokazující přírodní původ surovin, ze kterých jsou kosmetické přípravky vyrobeny. V Česku je však jen desítka výrobců přírodní kosmetiky, kteří mají ochranné známky od Kontroly ekologického zemědělství (KEZ).

"Tito producenti chtějí spotřebiteli prokázat, že to, co deklarují, je pravda," říká Milan Berka, ředitel společnosti KEZ, která jako jediná u nás od roku 2008 certifikáty uděluje a to ve dvou typech - CPK (Certifikát přírodní kosmetika) a její "nadstavbu" CPK bio. U druhé zmíněné musí výrobek CPK obsahovat více než 10 procent materiálu v kvalitě bio. K firmám, které jeden z těchto certifikátů získaly, patří menší čeští producenti jako Míča a Harašta, Nobilis Tilia nebo Botanicus.

Certifikace je složitá

"To označení na trhu má opravdu málo firem," říká Jan Hradecký, spolumajitel společnosti Botanicus, producenta přírodní kosmetiky a biopotravin. Certifikace bio je mnohem jednodušší u potravin než v kosmetice. Tam totiž ještě neexistuje jednotný postup hodnocení. Rozšíření také brání podstatně větší množství surovin v kosmetice, které podléhají kontrole. "Další důvod, proč nemáme hodně výrobků certifikovaných jsou konzervanty. Jenže to je alfa a omega kosmetiky," dodává Hradecký. Přírodní kosmetické přípravky s certifikátem mohou obsahovat jen konzervanty, které se používají v potravinářství, například kyselinu citronovou nebo sorbity. Řada firem včetně Botanicusu přitom používá na některé výrobky konzervanty, které jsou na bázi parafinu.

"Já proti nim nejsem, otázka je, jestli jsou, nebo nejsou škodlivé. Zatím nikdo nedokázal, že by byly," říká Hradecký, který Botanicus založil v roce 1992 s manželkou Danou.

Dnes má rodinný podnik více obchodů v zahraničí než v Česku, kde se jeho vlajkový obchod nachází v centru Prahy v Ungeltu. První prodejny v zahraničí otevřel Botanicus na Tchaj-wanu. Dnes úspěšně prodává přes franšízové partnery v Japonsku, Číně, nebo Rusku a nejnověji také v Rakousku. V jednání je v tuto chvíli Ukrajina a pobaltské státy. Partnery si majitelé Botanicusu vybírají podle instinktu, hlavním kritériem pro ně je, aby si s nimi "lidsky sedli."

Krize podle Hradeckého firmu nezasáhla, až na ruský trh, kde tržby podle jeho slov pouze stagnovaly. Loni firma vykázala obrat ve výši 65 milionů korun a letos předpokládá nárůst na 75 milionů korun. Megalomanské plány však Botanicus nemá. "Velkou expanzi neplánujeme," říká Hradecký s tím, že v Česku otevírání dalších obchodů v plánu není. "Otevřít postupně deset obchodů by nebyl problém, ale ne dalších patnáct dvacet," říká Hradecký s tím, že výrobní kapacitu firma zvednout schopna je, ale ne dramaticky. Botanicus v Ostré u Lysé nad Labem hospodaří na něco málo přes 30 hektarech půdy, rostliny však pěstuje asi jen na třetině plochy, zbývající část slouží k okrasným a rekreačním účelům.

"Přírodní" funguje lépe než "bio"

"Nemáme ambice byznys diametrálně zvětšovat a stavět nové výrobní haly," říká Hradecký. Právě kvůli odlišnému přístupu k podnikání rozvázal Botanicus v roce 2001 spolupráci s britským řetězcem přírodní kosmetiky The Body Shop. "To, co my děláme, podle mě ve velkém dělat nejde," říká Hradecký. Botanicus se totiž drží zásady ekologického pěstování surovin, které pak sám zpracovává a prodává výhradně v obchodech Botanicus. Většina práce je založena na ruční výrobě. V Ostré se kromě kosmetiky od mýdel, šamponů a krémů vyrábí i svíčky, ruční papír a potraviny od ovocných šťáv a džemů až po octy.

To, co si firma vypěstuje na své farmě je v kvalitě bio, kdežto většina surovin z dovozu bio není. Firma se stejně jako její zakladatelé drží tradičních konceptů založených na vjemech.

"Naše zkušenost je, že přírodní výrobky se kupují stejně a některé i více než ty v kvalitě bio," říká Hradecký. Z několika stovek přírodní certifikované kosmetiky firmy Botanicus patří do kategorie bio kosmetiky méně než desetina přípravků, například řada mýdel.

Mezi novinky, které chce Botanicus do Vánoc představit, patří řada pánské kosmetiky, několik nových výrobků pro děti nebo například medová kosmetika. Zprovozní také e-shop pro členy klubu. Členství bude bezplatné, ale přes internet si zákazníci budou moci koupit jen některé výrobky Botanicusu ve speciálních nabídkách.

AUTOR: Martina Marečková
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů