zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ekologické létání - české větroně

06.09.2014
Doprava
Ekologické létání - české větroně

První větroně nebo kluzáky u nás vznikaly již od 20. let, byly vyráběny jednotlivými nadšenci nebo plachtařskými kluby. První továrně vyrobené kluzáky se u nás objevily v roce 1933, kdy byla zahájena jejich výroba ve Zlíně. Vzniklo tam několik typů kluzáků i několik výkonných větroňů. Zajímavé výkonné větroně byly ve 30. letech postaveny skupinou studentů brněnské techniky. Ve více exemplářích byl u nás postaven německý typ Grunau Baby, mnohdy v osobité úpravě jednotlivých plachtařů. Ve větším počtu byl postaven i dvojsedadlový větroň "Šedý vlk" konstruktéra Elsnice. Výroba větroňů byla u nás obnovena hned po válce, po výrobě německých větroňů Grunau Baby byla u nás vyráběna celá řada zajímavých typů větroňů, řada z nich se vyrovnala světové špičce. Od konce 60. let se výroba větroňů dostávala na okraj zájmu a po roce 1989 samostatný vývoj větroňů u nás téměř ustal. EL-2M Šedý vlk Rozpětí 13.5 m Nosná plocha 18 m2 Štíhlost křídla 10 Profil Go 633 Prázdná hmotnost 130 kg. Vzletová hmotnost 300 kg. Plošné zatížení 11.1-18.33 kg/m2 Klouzavost cca 16 Nejmenší klesavost 0.95-1,3 m/s (podle zatížení) Dvojsedadlovka EL-2M byla nejrozšířenějším předválečným větroněm v Československu. První kus byl zalétán v roce 1934 a brzy začala jeho stavba jednotlivými skupinami plachtařů podle dodané dokumentace. Vyráběn byl i továrně firmou Kochman v Kralupech nad Vltavou a snad i Sodomkovou karosárnou ve Vysokém Mýtě. Jeden Šedý vlk byl dokonce v roce 1938 prodán do Litvy, brzy však byl zničen při havárii. Přesný počet vyrobených kusů není znám, bylo jich asi 50-60. Několik exemplářů bylo vybaveno i malým motorem. Po válce již létal jen málokterý z nich a pravděpodobně poslední dolétal v roce 1949. Jeden Šedý vlk (výrobní číslo 5) se zachoval dodnes (ukrytý po léta u jednoho bývalého plachtaře na půdě) a od roku 1973 je součástí expozice leteckého muzea ve Kbelích. Grunau Baby Rozpětí 13.56 m Grunau Baby Nosná plocha 14.17 m2 Štíhlost křídla 13 Profil Go 535 Prázdná hmotnost 159 kg. Vzletová hmotnost 250 kg. Plošné zatížení 17.64 kg. / m2 Klouzavost 17/61 km/h Nejmenší klesavost 0.79 m/s / 47 km/h První Grunau Baby byl postaven v roce 1931, značného rozšíření se dočkala varianta Grunau Baby II. Celkem bylo postaveno kolem 6000 kusů v Německu i řadě dalších evropských zemí. U nás byly první větroně tohoto typu vyrábeny skupinami plachtařů od roku 1935, za války byly vyráběny v dílnách při Ústřední pilotní škole bezmotorového létání na Straníku (na Slovensku se na rozdíl od Čech stále smělo plachtit), po válce je vyráběla továrna Kochman v Kralupech nad Vltavou. Po válce jich bylo získáno asi 270 z německých plachtařských škol. "Bejbinky" zmizely z naší oblohy v roce 1953, kdy byla hromadně rušena trofejní technika; vedle kořistných strojů u kterých nikdo nevěděl co mají za sebou byly bohužel zrušeny i ty z poválečné výroby. Dodnes se zachovala jediná Grunau Baby v muzeu. DFS Kranich (VT-52 Jeřáb) Rozpětí 18,07m Kranich Nosná plocha 21,5 m2 Štíhlost křídel 15,2 Profil Go 535 Prázdná hmotnost 310kg Vzletová hmotnost 495kg Plošné zatížení 23kg/ m2 Klouzavost 24/68km/h Nejmenší klesavost 0,68m/s / 58km/h Výkonný dvojsedadlový větroň "Kranich" vznikl v roce 1936, výroba byla značně rozšířena, u nás byl vyráběn během okupace u choceňské firmy Mráz (pozdější Orličan) a po válce jeho výroba pokračovala pod označením VT-52. Na svou dobu to byl výkonný větroň, se kterým bylo dosaženo několika světových rekordů. Ještě v roce 1952 se Španělé Juez a Ara stali na Kranichu mistry světa v kategorii dvojsedadlovek Z-24 Krajánek Rozpětí 12,12m Krajánek Nosná plocha 13,5 m2 Štíhlost křídel 10,9 Profil Sikorsky GSM Prázdná hmotnost 135kg Vzletová hmotnost 225kg Plošné zatížení 17kg/ m2 Klouzavost 18 Nejmenší klesavost 0,8m/s Krajánek byl tajně vyvíjen již za války, první prototyp vzlétl již v srpnu 1945. Byl do značné míry inspirován německým typem Grunau Baby, byl však lehčí a snadněji ovladatelný. Celkem bylo vyrobeno 300 kusů. Mezi plachtaři byl velmi oblíben, poslední Krajánky dolétaly koncem 50.let, mimo ČR se dodnes zachoval jeden letuschopný exemplář - ten, se kterým v Anglii žijící Čech Ladislav Marmol překonal světový rekord v trvání letu. Létal tehdy v roce 1949 přes 33 hodin. Let s Krajánkem Z-124 Galánka Rozpětí 12,12m Z-124 Galánka Nosná plocha 13,5 m2 Štíhlost křídel 10,9 Profil Sikorsky GSM Prázdná hmotnost 162kg Vzletová hmotnost 250kg Plošné zatížení 18,5kg/ m2 Klouzavost 21 Galánka navázala na Krajánka, křídla byla zesílena, aby nebyly nutné vzpěry a trup byl jemněji tvarovaný. V letech 1949-51 bylo vyrobeno 85 kusů. LF-107 Luňák Rozpětí 14,3m Luňák Nosná plocha 13 m2 Štíhlost křídel 15,8 Prázdná hmotnost 205kg Vzletová hmotnost 310kg Plošné zatížení 23,1kg/ m2 Klouzavost 24,5 Nejmenší klesavost 0,85m/s Luňák vznikl jako speciální akrobatický větroň v roce 1948. Sériově se vyráběl v letech 1950-51, celkem bylo vyrobeno 75 kusů. Pro zkušené piloty bylo (a dosud je) létání s touto "bezmotorovou stíhačkou" požitek, ti méně zkušení však měli z Luňáka strach. Na leteckých dnech byla k vidění akrobacie skupiny čtyř Luňáků, aerovlek za vrtulníkem, akrobacie v aerovleku a podobné atrakce. Mimo letecký den potom bylo s Luňákem k vidění podlétnutí mostu přes Vltavu v Kralupech. Několik Luňáků se v letuschopném stavu dochovalo dodnes, jeden z nich létá v Anglii a jeho majitel s ním stále létá akrobacii i na akrobatických soutěžích a to včetně kopaných prvků! LG-130 Kmotr Rozpětí 16m Kmotr Nosná plocha 21,8 m2 Štíhlost křídel 11,8 Prázdná hmotnost 275kg Vzletová hmotnost 445kg Plošné zatížení 20,5kg/ m2 Klouzavost 20,5 Nejmenší klesavost 0,94m/s Dvojsedadlovka LG-130 Kmotr byla vyrobena v roce 1950 v počtu 30 kusů. Kmotr byl značně neobvyklý umístěním sedadel vedle sebe. Používal se spíše pro výkonné plachtění než pro základní výcvik. Jeden letuschopný exemplář létá v aeroklubu Brno. Více čtěte na: vrydl.sweb.cz ZDROJ: vrydl.sweb.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
1
2. 2021
1.2-1.11.2021 - Seminář, školení
Litomyšl, Plzeň, Žďár nad Sázavou, Karlovy Vary, Znojmo, Liberec, Modrá, Tábor, Olomouc, Kutná Hora
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí