Tupolev 204 SM - snížená spotřeba a hmotnost
Tupolev Tu-204SM Typ: pokročilá modifikace středně těžkého dopravního letounu
typu Tu-204-100 Určení: doprava osob na středně dlouhých linkách Odlišnosti od
letounu Tu-204-100: - instalace pokročilejších pohonných jednotek typu PS-90A2
(na místo motorů typu PS-90A) - díky instalaci nového vysokotlakého kompresoru a
nového systému řízení typu FADEC tyto motory vykazují v porovnání se svým přímým
vývojovým předchůdcem v podobě modelu PS-90A vyšším tahem, menšími provozními
náklady (o 35%) a větší spolehlivostí (o 50 až 100%) a navíc splňují požadavky
domácí normy AP-33 (ruský ekvivalent americké standardy FAR-33 a evropské
standardy JAR-33) - instalace pomocné palubní energetické jednotky (APU) typu
Aerosila TA-8-200M (na místo APU typu TA-12-60), která vykazuje větším výkonem
(1,5 x), menší hmotností (o 60%) a menší spotřebou paliva (o 40%) - APU tohoto
typu lze navíc spouštět při letu ve výškách až do 12 000 m (model TA-12-60 je
možné spouštět při letu ve výškách do 7 000 m, přičemž jeho max. provozní výška
činí 9 000 m) - menší hmotnost draku - toho bylo docíleno zhotovením některých
konstrukčních celků z kompozitních materiálů (směrové kormidlo, výškové kormidlo
a mechanizace křídla) a v neposlední řadě též instalací jednoduššího a lehčího
podvozku a modernějších (a zároveň lehčích) palubních systémů (to sebou přineslo
vzrůst max. užitečného zatížení z 21-ti t na 23 t) - modifikované uspořádání
kabiny cestujících - zde se nyní nacházejí sedadla pro 194 (v celoekonomickém
provedení s rozestupem mezi jednotlivými řadami 810 mm) nebo 176 (12 v obchodní
třídě s rozestupem mezi jednotlivými řadami 960 mm a 164 v ekonomické třídě s
rozestupem mezi jednotlivými řadami 810 mm) cestujících - instalace modernějšího
klimatizačního systému s digitálním řízením - instalace modernějšího
přístrojového vybavení uvnitř kabiny letové posádky - to umožnilo snížit počet
členů letové posádky ze tří osob na dvě (vyloučením palubního mechanika) -
instalace nového avionického vybavení (jeho součástí se stal též integrovaný
zobrazovací a výstražný systém typu KSEIS-204E a palubní počítače typu
VSUPT-85-204 a BSS-100-1) - díky tomu je tento model schopen automatického letu
ve více režimech a automatického přiblížení na přistání dle ICAO Cat IIIA (na
místo ICAO Cat II) Historie: Studii pokročilé modifikace středně těžkého
dopravního letounu typu Tu-204-100, známé jako Tu-204SM, OAO A.N. Tupoleva
zpracovala již v roce 2006, a to z podmětu leasingové společnosti Iljušin
Finance Co. S letounem typu Tu-204SM se přitom již od počátku počítalo jako s
náhradou početné flotily sice úspěšných, zato tehdy již beznadějně morálně i
technicky zastaralých středně těžkých dopravních letounů řady Tu-154 (Careless).
Na mezinárodním trhu měl tento model zase tvořit plnohodnotnou konkurenci
nejnovějších verzí amerických Boeingů 737 a evropských Airbusů A320. Celý
program Tu-204SM byl původně rozdělen do dvou etap. Provedení tohoto stroje
vzešlé z první etapy přitom již od počátku mimo jiné počítalo též s novými
pohonnými jednotkami typu PS-90A2 a novou palubní pomocnou energetickou
jednotkou (APU) typu TA-18-200M. Zatímco motor typu PS-90A2 má před svým přímým
vývojovým předchůdcem v podobě motoru typu PS-90A, který zajišťuje pohon letounů
řady Tu-204-100/-300, navrch díky vyššímu tahu, menším provozním nákladům a
větší spolehlivosti, APU typu TA-18-200M vykazuje v porovnání se svým
předchůdcem v podobě APU typu TA-12-60 větším výkonem, menší hmotností a nižší
spotřebou. Kromě výše uvedeného zmíněná úprava letounu Tu-204SM obdržela též
modifikovanou kabinu letové posádky s instalací zcela nového přístrojového
vybavení. Jeho instalace přitom umožnila zredukovat počet členů posádky ze tří
osob na pouhé dvě. Změny se dotkly též konstrukce draku. Některé jeho celky,
jakými je směrové kormidlo, výškové kormidlo a mechanizace křídla, totiž
obdržely kompozitní konstrukci. To přitom spolu s instalací jednoduššího a
lehčího podvozku a modernějších a lehčích palubních systémů sebou přineslo
nemalou redukci hmotnosti, což se zase pozitivně projevilo na užitečném
zatížení. Modifikace letounu typu Tu-204SM, která měla vzejít ze zrušené druhé
vývojové etapy, navíc počítala se západními motory řady V2500 nebo CFM56 a novým
křídlem s kompozitní konstrukcí s vysokorychlostním profilem. Před staršími
modifikacemi letounu typu Tu-204 v podobě modelu Tu-204-100 a Tu-204-300 má typ
Tu-204SM navrch zejména v menších provozních nákladech (až o 10-15%) a větší
životnosti. Ta je přitom stanovena na 60 000 letových hodin, 30 000 vzletů nebo
25 let provozu, zatímco v případě modelu Tu-204-100 tomu je pouhých 40 000
letových hodin, 25 000 vzletů nebo 20 let provozu. Úvodní projekt letounu typu
Tu-204SM spatřil světlo [https://www.kamsnim.cz/categories/svetla] světa v roce
2008. Uljanovský výrobní závod Aviastar, který se zabývá produkcí všech letounů
řady Tu-204 již od přelomu 80. a 90. let, přitom příslušné výrobní podklady
převzal v červenci roku 2009. Práce na prvním prototypu (RA-64150) se rozeběhly
ještě ten samý rok. Plány, které počítaly se zahájením letových zkoušek v roce
2009 a uvedením do linkového provozu v roce 2011, se ale splnit nepodařilo.
Letoun typu Tu-204SM totiž mezitím zaujal pozici jakéhosi přechodového typu mezi
letouny řady Tu-204 a kvalitativně novým středně těžkým dopravním letounem typu
Jak-242 (MS-21) konsorcia Irkut (tehdejší plány počítaly se zahájením produkce
tohoto typu již v roce 2016), a tak se jeho vývoj začal potýkat s absolutně
nedostatečným financováním. Od vzletové dráhy se proto první prototyp tohoto
stroje nakonec poprvé odlepil až dne 29. prosince 2010. Zástupcům ruských
leteckých dopravců byl první Tu-204SM (RA-64150) prezentován dne 22. dubna 2011.
Z Uljanovska do Žukovského, na místo konání certifikačních zkoušek, se tento
stroj vydal ještě ten samý den. Do tohoto data si přitom stihl, v rámci
závodních zkoušek, na své konto připsat celkem 33 zkušebních letů. Mezitím, v
dubnu roku 2011, se rozeběhla montáž prototypu druhého (RA-64151). Od vzletové
dráhy se přitom tento stroj poprvé odlepil dne 3. srpna toho samého roku. Svůj
veřejný debut si druhý Tu-204SM (RA-64151) odbyl ten samý měsíc na statické
ukázce moskevské airshow MAKS 2011. V rámci certifikačních zkoušek oba zmíněné
prototypy letounu typu Tu-204SM (RA-64150 a RA-64151) vykonaly dohromady okolo
400 letů. Certifikát o letové způsobilosti v civilním provozu byl přitom tomuto
letounu vystaven dne 31. května 2013. Krátce nato, v srpnu toho samého roku, se
oba prototypy letounu typu Tu-204SM zúčastnily airshow MAKS 2013. Zatímco první
prototyp (RA-64150) byl zde prezentován za letu, prototyp druhý (RA-64151) se
stal součástí statické ukázky. Se zahájením dodávek sériových Tu-204SM prvním
zákazníkům se nyní počítá v roce 2014. Ze strany civilních dopravců ale tento
stroj příliš velký zájem nevzbudil. Do dnešních dnů se podařilo s domácími
dopravci uzavřít objednávky na pouhých 41 sériových Tu-204SM. Provozovateli
těchto strojů by se přitom měly stát společnosti Red Wings (15 ks), VIM-Avia (11
ks), Vladivostok Avia (6 ks), Aviastar-TU (5 ks) a Alrosa (3 ks). Zda budou
všechny výše uvedené kontrakty vůbec splněny, je ale více než ve hvězdách, neboť
v mnoha případech nejde o závazné, ale jen o předběžné objednávky. Prvním
zahraničním zájemcem o letoun typu Tu-204SM se stal Irák. Dodávkám těchto strojů
do Iráku, stejně jako zvažované licenční produkci, ale velmi rychle udělalo
přítrž embargo vůči tomuto islámskému státu ze strany západních zemí. Celých 25%
akcií Permského závodu, který je výrobcem motoru typu PS-90A2, pohonné jednotky
letounu Tu-204SM, totiž vlastní americká společnost Pratt & Whitney. Druhým a
zatím poslední zahraničním zájemcem o letoun typu Tu-204SM se stala, s
objednávkou na tři tyto stroje, syrská společnost Syrianair. Určitý počet
letounů typu Tu-204SM zřejmě zakoupí též Ruská vláda. Konkrétně o 11 těchto
strojů projevilo určitý zájem Ministerstvo obrany. Dalších 9 sériových Tu-204SM
by pak mohlo převzít Ministerstvo vnitřních věcí. K podpisu příslušných
závazných objednávek ale zatím ještě nedošlo. V současnosti probíhá v prostorách
závodu Aviastar finální montáž prvního sériového Tu-204SM (v.č. 64152). Kromě
toho se zde nacházejí trupy a další komponenty dalších dvou sériových strojů
(v.č. 64153 a 64154). Více,foto a ZDROJ: ruslet.webnode.cz
[http://ruslet.webnode.cz/technika/ruska-technika/letecka-technika/a-n-tupolev/tu-204sm/]
Tupolev Tu-204SM
Typ: pokročilá modifikace středně těžkého dopravního letounu typu Tu-204-100
Určení: doprava osob na středně dlouhých linkách
Odlišnosti od letounu Tu-204-100:
- instalace pokročilejších pohonných jednotek typu PS-90A2 (na místo motorů typu PS-90A) - díky instalaci nového vysokotlakého kompresoru a nového systému řízení typu FADEC tyto motory vykazují v porovnání se svým přímým vývojovým předchůdcem v podobě modelu PS-90A vyšším tahem, menšími provozními náklady (o 35%) a větší spolehlivostí (o 50 až 100%) a navíc splňují požadavky domácí normy AP-33 (ruský ekvivalent americké standardy FAR-33 a evropské standardy JAR-33)
- instalace pomocné palubní energetické jednotky (APU) typu Aerosila TA-8-200M (na místo APU typu TA-12-60), která vykazuje větším výkonem (1,5 x), menší hmotností (o 60%) a menší spotřebou paliva (o 40%) - APU tohoto typu lze navíc spouštět při letu ve výškách až do 12 000 m (model TA-12-60 je možné spouštět při letu ve výškách do 7 000 m, přičemž jeho max. provozní výška činí 9 000 m)
- menší hmotnost draku - toho bylo docíleno zhotovením některých konstrukčních celků z kompozitních materiálů (směrové kormidlo, výškové kormidlo a mechanizace křídla) a v neposlední řadě též instalací jednoduššího a lehčího podvozku a modernějších (a zároveň lehčích) palubních systémů (to sebou přineslo vzrůst max. užitečného zatížení z 21-ti t na 23 t)
- modifikované uspořádání kabiny cestujících - zde se nyní nacházejí sedadla pro 194 (v celoekonomickém provedení s rozestupem mezi jednotlivými řadami 810 mm) nebo 176 (12 v obchodní třídě s rozestupem mezi jednotlivými řadami 960 mm a 164 v ekonomické třídě s rozestupem mezi jednotlivými řadami 810 mm) cestujících
- instalace modernějšího klimatizačního systému s digitálním řízením
- instalace modernějšího přístrojového vybavení uvnitř kabiny letové posádky - to umožnilo snížit počet členů letové posádky ze tří osob na dvě (vyloučením palubního mechanika)
- instalace nového avionického vybavení (jeho součástí se stal též integrovaný zobrazovací a výstražný systém typu KSEIS-204E a palubní počítače typu VSUPT-85-204 a BSS-100-1) - díky tomu je tento model schopen automatického letu ve více režimech a automatického přiblížení na přistání dle ICAO Cat IIIA (na místo ICAO Cat II)
Historie: Studii pokročilé modifikace středně těžkého dopravního letounu typu Tu-204-100, známé jako Tu-204SM, OAO A.N. Tupoleva zpracovala již v roce 2006, a to z podmětu leasingové společnosti Iljušin Finance Co. S letounem typu Tu-204SM se přitom již od počátku počítalo jako s náhradou početné flotily sice úspěšných, zato tehdy již beznadějně morálně i technicky zastaralých středně těžkých dopravních letounů řady Tu-154 (Careless). Na mezinárodním trhu měl tento model zase tvořit plnohodnotnou konkurenci nejnovějších verzí amerických Boeingů 737 a evropských Airbusů A320. Celý program Tu-204SM byl původně rozdělen do dvou etap. Provedení tohoto stroje vzešlé z první etapy přitom již od počátku mimo jiné počítalo též s novými pohonnými jednotkami typu PS-90A2 a novou palubní pomocnou energetickou jednotkou (APU) typu TA-18-200M. Zatímco motor typu PS-90A2 má před svým přímým vývojovým předchůdcem v podobě motoru typu PS-90A, který zajišťuje pohon letounů řady Tu-204-100/-300, navrch díky vyššímu tahu, menším provozním nákladům a větší spolehlivosti, APU typu TA-18-200M vykazuje v porovnání se svým předchůdcem v podobě APU typu TA-12-60 větším výkonem, menší hmotností a nižší spotřebou. Kromě výše uvedeného zmíněná úprava letounu Tu-204SM obdržela též modifikovanou kabinu letové posádky s instalací zcela nového přístrojového vybavení. Jeho instalace přitom umožnila zredukovat počet členů posádky ze tří osob na pouhé dvě. Změny se dotkly též konstrukce draku. Některé jeho celky, jakými je směrové kormidlo, výškové kormidlo a mechanizace křídla, totiž obdržely kompozitní konstrukci. To přitom spolu s instalací jednoduššího a lehčího podvozku a modernějších a lehčích palubních systémů sebou přineslo nemalou redukci hmotnosti, což se zase pozitivně projevilo na užitečném zatížení. Modifikace letounu typu Tu-204SM, která měla vzejít ze zrušené druhé vývojové etapy, navíc počítala se západními motory řady V2500 nebo CFM56 a novým křídlem s kompozitní konstrukcí s vysokorychlostním profilem. Před staršími modifikacemi letounu typu Tu-204 v podobě modelu Tu-204-100 a Tu-204-300 má typ Tu-204SM navrch zejména v menších provozních nákladech (až o 10-15%) a větší životnosti. Ta je přitom stanovena na 60 000 letových hodin, 30 000 vzletů nebo 25 let provozu, zatímco v případě modelu Tu-204-100 tomu je pouhých 40 000 letových hodin, 25 000 vzletů nebo 20 let provozu. Úvodní projekt letounu typu Tu-204SM spatřil světlo světa v roce 2008. Uljanovský výrobní závod Aviastar, který se zabývá produkcí všech letounů řady Tu-204 již od přelomu 80. a 90. let, přitom příslušné výrobní podklady převzal v červenci roku 2009. Práce na prvním prototypu (RA-64150) se rozeběhly ještě ten samý rok. Plány, které počítaly se zahájením letových zkoušek v roce 2009 a uvedením do linkového provozu v roce 2011, se ale splnit nepodařilo. Letoun typu Tu-204SM totiž mezitím zaujal pozici jakéhosi přechodového typu mezi letouny řady Tu-204 a kvalitativně novým středně těžkým dopravním letounem typu Jak-242 (MS-21) konsorcia Irkut (tehdejší plány počítaly se zahájením produkce tohoto typu již v roce 2016), a tak se jeho vývoj začal potýkat s absolutně nedostatečným financováním. Od vzletové dráhy se proto první prototyp tohoto stroje nakonec poprvé odlepil až dne 29. prosince 2010. Zástupcům ruských leteckých dopravců byl první Tu-204SM (RA-64150) prezentován dne 22. dubna 2011. Z Uljanovska do Žukovského, na místo konání certifikačních zkoušek, se tento stroj vydal ještě ten samý den. Do tohoto data si přitom stihl, v rámci závodních zkoušek, na své konto připsat celkem 33 zkušebních letů. Mezitím, v dubnu roku 2011, se rozeběhla montáž prototypu druhého (RA-64151). Od vzletové dráhy se přitom tento stroj poprvé odlepil dne 3. srpna toho samého roku. Svůj veřejný debut si druhý Tu-204SM (RA-64151) odbyl ten samý měsíc na statické ukázce moskevské airshow MAKS 2011. V rámci certifikačních zkoušek oba zmíněné prototypy letounu typu Tu-204SM (RA-64150 a RA-64151) vykonaly dohromady okolo 400 letů. Certifikát o letové způsobilosti v civilním provozu byl přitom tomuto letounu vystaven dne 31. května 2013. Krátce nato, v srpnu toho samého roku, se oba prototypy letounu typu Tu-204SM zúčastnily airshow MAKS 2013. Zatímco první prototyp (RA-64150) byl zde prezentován za letu, prototyp druhý (RA-64151) se stal součástí statické ukázky. Se zahájením dodávek sériových Tu-204SM prvním zákazníkům se nyní počítá v roce 2014. Ze strany civilních dopravců ale tento stroj příliš velký zájem nevzbudil. Do dnešních dnů se podařilo s domácími dopravci uzavřít objednávky na pouhých 41 sériových Tu-204SM. Provozovateli těchto strojů by se přitom měly stát společnosti Red Wings (15 ks), VIM-Avia (11 ks), Vladivostok Avia (6 ks), Aviastar-TU (5 ks) a Alrosa (3 ks). Zda budou všechny výše uvedené kontrakty vůbec splněny, je ale více než ve hvězdách, neboť v mnoha případech nejde o závazné, ale jen o předběžné objednávky. Prvním zahraničním zájemcem o letoun typu Tu-204SM se stal Irák. Dodávkám těchto strojů do Iráku, stejně jako zvažované licenční produkci, ale velmi rychle udělalo přítrž embargo vůči tomuto islámskému státu ze strany západních zemí. Celých 25% akcií Permského závodu, který je výrobcem motoru typu PS-90A2, pohonné jednotky letounu Tu-204SM, totiž vlastní americká společnost Pratt & Whitney. Druhým a zatím poslední zahraničním zájemcem o letoun typu Tu-204SM se stala, s objednávkou na tři tyto stroje, syrská společnost Syrianair. Určitý počet letounů typu Tu-204SM zřejmě zakoupí též Ruská vláda. Konkrétně o 11 těchto strojů projevilo určitý zájem Ministerstvo obrany. Dalších 9 sériových Tu-204SM by pak mohlo převzít Ministerstvo vnitřních věcí. K podpisu příslušných závazných objednávek ale zatím ještě nedošlo. V současnosti probíhá v prostorách závodu Aviastar finální montáž prvního sériového Tu-204SM (v.č. 64152). Kromě toho se zde nacházejí trupy a další komponenty dalších dvou sériových strojů (v.č. 64153 a 64154).
Více,foto a ZDROJ: ruslet.webnode.cz
Sdílet článek na sociálních sítích