Sobota, 11. května 2024

Vyšší ekodaň ne. Ekozóny ano

Vyšší ekodaň ne. Ekozóny ano

Možná i vy jste chtěli nové auto. Tedy nové. Spíš vyměnit jednu ojetinu za novější. Třeba 16 let starou Škodu Octavii první generace za novější 10 let starý Ford Mondeo. Finance máte našetřené a těšíte se na lépe vybavené auto, které je i přívětivější vůči životnímu prostředí. Ale ministerstvo životního prostředí říká ne. Podle nového záměru jste především nepřítel přírody. Už za deset let staré auto má kupující při převodu platit tři tisíce. Takže bazar si při výkupu škodovky přirazí pět tisíc, při nákupu forda si přichystejte tři tisíce. To už je částka, která vás od obměny rodinného vozového parku možná odradí, a budete dál páchnout se starým vrakem.

Ministerstvo chce zvyšovat ekodaň, aby vymýtilo obstarožní auta, ale výsledkem může být přesný opak. Pokud na nejstarší vozy bude daň deset tisíc korun, může to chudým řidičům efektivně zabránit v postupné výměně vozu za lepší. Argument, že se ovzduší v Česku nelepší, je jistě namístě, ale jaksi se někde po cestě ztratila vazba, proč by kvůli tomu měl být bit i majitel deset let starého auta. Zavedení ekodaně v roce 2009 Martinem Bursíkem mělo své jisté odůvodnění, protože vyhnalo ze silnic staré favority, lady či trabanty. Ale to už nám vadí například i 10 let starý Volkswagen Sharan? Za co se budeme ekologicky trestat za pár let? Za objednávku ještě nevyrobeného auta?

Tupé zvyšování ekodaně na auta nikam nevede. Tato daň (pokud vůbec má existovat) eliminuje ty největší vraky na silnicích. A to už plní. Dál je nutné hledat chytřejší cesty, jak limitovat v zájmu klimatu a dýchatelného ovzduší osobní dopravu. A ono řešení se jmenuje nízkoemisní zóny, protože ne v každém místě České republiky staré auto vadí stejně. Podle každoročních zpráv o ovzduší je na tom nejhůře Ostravsko, Frýdecko, Karvinsko a pak metropole Praha a Brno. Není nic jednoduššího než právě zde zavést zóny, kam stará auta nesmějí. Praha od Nového roku zavede systém zón, kam bez normy alespoň Euro 3 nesmíte. A je možné jít ještě dál. Z Německa známe ekologické plakety. Z Londýna ekologické mýtné. A vjezd do stockholmských ulic se starým autem je rovnou ekonomickým šílenstvím.

Chytře vymyšlených zón v opravdu znečistěných aglomeracích je v Evropě spousta (viz urbanaccessregulations.eu). Inspirujme se. Ale rozhodně nedělejme drakonickou daní z každého méně majetného řidiče ekologického Antikrista.

AUTOR: David Klimeš
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů