Sobota, 27. dubna 2024

Srážka s paroháčem

Srážka s paroháčem

V zimním ročním období, kdy jsou dny krátké a cestu do zaměstnání a domů většina z nás absolvuje buď za tmy, nebo za šera, dochází na silnicích často k setkáním, kterým bychom se nejraději vyhnuli. Jde o setkání s lesní zvěří.

V poslední době se okolo českých silnic rozmohl fenomén pachových stop, které signalizuje husté lemování silnice kolíky. Řeknete si: ,,Fajn, tady mě srnka nepřekvapí..." Jenže i v těchto místech je třeba obezřetnosti, protože ani v případě zdánlivě bezpečně působícího zajištění silnice pachovými stopami nejste před nebezpečím srážky se zvěří ochráněni stoprocentně.

Pachové stopy jsou skvělá věc, ale... Proto, aby správně fungovaly, se musí obnovovat, a to přibližně každé tři týdny. Například na trase, kterou denně absolvuji za prací a domů z jednoho malého města na jihu republiky do jiného malého města, je i silnice třetí třídy, lemovaná pachovými stopami. I tak mi téměř každý den běhají přes cestu srnky... Jsou dvě možná vysvětlení. Buď jsou již srnky na pachové stopy zvyklé a nebojí se, nebo pachové stopy nikdo neobnovuje. Je tedy třeba nepolevovat v pozornosti, ani když jsou pachové stopy kolem silnice instalovány.

Opatrnosti není nazbyt

Víte, jak zareagovat, abyste střetu se srnkou s největší pravděpodobností zabránili? Určitě je dobré znát některé zákonitosti chování lesní zvěře. V tomto případě je například důležitá informace, že srnka většinou není sama. Ne, že by měla garde, ale pokud vidíte jednu srnku, vězte, že se v blízkém okolí pohybuje minimálně ještě jedna. Takže pokud dvacet metrů před autem přeběhne jedna srnka cestu, je třeba počítat s tím, že se vzápětí objeví i druhá. A třeba mnohem blíže před autem. Zvěř se na silnici nechová příliš předvídatelně ani za dne, natož když je oslepena pro ni stresující září reflektorů...

Už v situaci, kdy spatříte srnku někde poblíž silnice, na okraji pole či blízkého lesa, je třeba vzít informaci na vědomí, sundat nohu z plynu a připravit se na to, že bude možná zapotřebí začít okamžitě brzdit. A pokud opravdu zvíře skočí do cesty, nezbývá, než pevně sevřít volant oběma rukama a sešlápnout pedál brzdy co to jde. Rozhodně se nesnažte srnce vyhnout ostrým manévrem. Vaše vozidlo sice možná losím testem prošlo, ale to neznamená, že si nechá všechno líbit. Na druhou stranu zůstává auto díky ABS i pod plným brzděním ovladatelné, takže pokud vidíte, že pomůže lehká korekce směru, nebojte se jí. V každém případě se snažte zůstat ve svém jízdním pruhu, vyhýbání do protisměru může skončit daleko větší tragédií, než jakou je smrt zvířete!

Článek o tom, jak správně řešit setkání s lesní zvěří, naleznete v magazínu FLEET firemní automobily č. 1/2016

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů