zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Vláda intenzivně vyjednává u EK výjimku pro 10 klíčových dopravních staveb. Schválila novelu zákona EIA, který má předejít riziku jejich zdržení

17.06.2016
Doprava
EIA
Vláda intenzivně vyjednává u EK výjimku pro 10 klíčových dopravních staveb. Schválila novelu zákona EIA, který má předejít riziku jejich zdržení

Vláda schválila novelu zákona EIA z dílny Ministerstva životního prostředí. Ta má umožnit získání stavebního povolení u 10 klíčových projektů,bez toho aniž by u těchto projektů musel být opakován proces posuzování vlivů na životní prostředí, tzv. EIA. Všechny tyto projekty mají vydané stanovisko EIA podle předvstupního zákona EIA z roku 1992, zároveň jsou ale pro Českou republiku natolik klíčovými stavbami, že pro ně vláda vyjednává výjimku z opakování procesu EIA v Evropské komisi. Všechny záměry jsou současně připravené tak, že po vydání stanoviska dle novely budou moci okamžitě vstoupit do procesu vedoucího k získání stavebního povolení.

,,Rychlá implementace části nové legislativy nás zase posune o kus dál. Novela zákonaEIA totiž umožní vybraným projektům běžet ve speciálním režimu azískat tak výjimku z opakování procesu EIA.Jedná se o stavby, které se nacházejí na transevropské silniční a železniční síti a budou financovány z evropských fondů. Samozřejmostí je souhlas Evropské komise, který je nezbytný pro udělení výjimky u všech těchto projektů. Považuji ale za velmi nadějné, že nová právní úprava je schválena vládou a bude následně předložena na nejbližší schůzi poslanecké sněmovně ke zrychlenému projednání," říká ministr životního prostředí Richard Brabec.

Evropská komise čekala přes 10 let na uvedení české legislativy v oblasti EIA do souladu s evropským právem. To se současné vládě podařilo v loňském roce. Ani Evropská komise ani české soudy však již neuznávají stanoviska EIA u projektů, které získaly stanoviska EIA podle zákona starého více než 20 let. Proto je nutné u takových záměrů proces EIA zopakovat, a to zejména s ohledem na posouzení vlivů záměrů na životní prostředí a veřejné zdraví podle platné evropské směrnice. U 10 projektů však česká vláda v Evropské komisi vyjednává výjimku.Předložená právní úprava umožní rezortu dopravy pokračovat v procesu získávání stavebního povolení pro níže uvedených 10 klíčových dopravních staveb tak, aby jejich stavba mohla být zahájena ve stavební sezoně 2017.Jde o stavby, které jsou součástí transevropské sítě, bylo jim do března roku 2015 vydáno územní rozhodnutí, disponují souhlasným stanoviskem EIA právě podle zákona z roku 1992 a jsou přímo stanovené nařízením vlády. U těchto projektů bude moci MŽP vydat platnéstanovisko, pokud budou samozřejmě naplněny požadavky současné legislativy na ochranu životního prostředí a zdraví lidí.

Seznam 10 klíčových staveb, u kterých vláda vyjednává výjimku v EK:

D3 ObchvatČeskýchBudějovic
(D3 0310/I Úsilné - Hodějovice a D3 0310/II Hodějovice - Třebonín)

D6 obchvaty obcí Řevničov, Lubenec, Krušovice
(D6 Lubenec, obchvat; D6 Řevničov, obchvat; a D6 Nové Strašecí - Řevničov)

D48 FrýdekMístek, obchvat

D35 Opatovice - Ostrov
(D35 Opatovicenad Labem - Časy a D35 Časy - Ostrov)

D49 Hulín - Fryšták

D55 Otrokoviceobchvat JV

D11 1106 Hradec Králové - Smiřice

I/11 Ostrava, prodlouženáRudná

D1 0136 Říkovice - Přerov

ModernizaceželezničnítratiSudoměřice - Votice

Jak vznikl problém EIA a mýty a fakta:http://www.mzp.cz/cz/news_160505_EIA_myty_fakta.

Zdroj: MŽP

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
20
11. 2018
20.11.2018 - Seminář, školení
Liberec, INISOFT s.r.o.
20
11. 2018
20-21.11.2018 - Konference
Hradec Králové
21
11. 2018
21-22.11.2018 - Konference
hotel Zlatá hvězda, Litomyšl
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí