Čtvrtek, 2. května 2024

Car Sharing jako vize mobility

Car Sharing jako vize mobility

V posledních dvou letech se velmi zřetelně vyvíjí dynamika fleet managementu, kterou lze charakterizovat dvěma klíčovými znaky - roste zájem o operativní leasing a firmy stále více uvažují v intencích TCO neboli ,,celkových nákladů na vlastnictví". Čím dál častěji se termín TCO začíná nahrazovat podobným, avšak diametrálně odlišným co do obsahu, a sice TCM, tedy Total Cost of Mobility.

Jaký je rozdíl mezi TCO a TCM? Zatímco TCO naznačuje, že vozidlo jeho provozovatel vlastní, pak TCM hovoří o situaci, kdy vozidlo vlastnit nemusí, ale kupuje si pouze mobilitu. De facto lze v případě operativního leasingu rovněž jednoznačně hovořit o TCM, ale doposud zaužívaný termín TCO situaci vystihuje dostatečně přesně, byť terminologicky lehce zkresleně.

Co se stane, když firmy (a časem jistě i jednotlivci) již nebudou chtít vlastnit automobil, ale budou mít potřebu využívat dopravní prostředky podle aktuální potřeby? V situaci, kdy se někdo musí přepravit do Vídně a systém mu nabídne výběr z několika možností, včetně časové náročnosti a nákladů, lze jistě volit snáze, než když má daný jednotlivec k dispozici služební vůz, který nechá zaparkovaný před firmou a jede vlakem. V této situaci je totiž vůz k ničemu. Amortizuje se, což stojí prostředky, ale nečerpá se jeho hodnota - mobilita. Pokud naopak pojede vozem, nemůže po celou dobu jízdy dělat nic jiného, než řídit a možná přemýšlet, či telefonovat. Ani jedna volba tedy není efektivní.

Co nás čeká?

Je to pouze jeden z příkladů, jak nahlížet na TCM. Lze předpokládat, že s dalším rozvojem technologií nás překvapí postupy a služby, které si dnes neumíme představit. Napadlo někoho před deseti lety, že bude mít v kapse stogramovou krabičku, s kterou může telefonovat po celém světě, vidět vše, co kde někdo umístil na internet, trefit kamkoliv, fotit a natáčet video ve špičkové kvalitě, mít k dispozici tisícovku hudebních alb, v případě chuti i odpovídat na zbytečné emaily, a to vše za cenu, za kterou se před deseti lety nedal pořídit ani jednoduchý mobilní telefon? Je známo, že převratné změny v oblasti technologií se objevují v periodách po zhruba padesáti letech: pára, elektřina, automobily, počítače... Pokud má tento trend pokračovat, co bude následovat po informačním věku?

Ponechme tuto otázku povolanějším a pojďme zpět k autům, respektive firemní mobilitě. Pro účely tohoto článku rovněž pomiňme kombinovanou mobilitu (volba mezi autem, vlakem, letadlem... podle aktuální výhodnosti) a zaměřme se na možné scénáře vývoje v oblasti klasického fleet managementu.

Nebudeme se přitom tvářit, že se zaměřujeme na principy udržitelnosti a za nimi se skrývají obchodní zájmy, které nejsou otevřené a zřejmé. Jakýkoliv systém může fungovat jen tehdy, je-li za ním obhajitelný a funkční obchodní model. Pokud systém navíc přispívá k udržitelnosti, je to něco, co Fred Kofman nazývá ,,vědomý business" a na toto téma napsal i velmi čtivou a poučnou knihu.

Celý článek naleznete v magazínu FLEET firemní automobily. K dispozici také v elektronické podobě zde.

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů